Vraag

Van havo-vwo naar tto op vwo niveau

  • 3 September 2018
  • 2 reacties
  • 132 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Goed, ik ben 13 en zit op het havo-vwo. Ik voelde mij niet helemaal thuis in mijn klas ( dat is al raar want ik zat vorig jaar in dezelfde) dus besloot ik het aan een vertrouwenspersoon te vertellen. Deze ging met een andere praten en die vroegen wat ik dan wilde en ik zei dat ik het liefst tto ging doen. Vanmiddag heb ik een gesprek met de coördinator van het tto en dan ga ik een proefperiode doen. Alleen een probleem, ik weet niet of ik het nog wel wil. Waarschijnlijk zit die klas niet eens op me te wachten, misschien is het wel te moeilijk, kan ik nog wel blijven sporten naast school?

Kan iemand me helpen!

PS: tto is tweetalig onderwijs

2 reacties

Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Die proefperiode is juist hiervoor bedoeld. Je komt er in de proefperiode achter of het te moeilijk is en of andere activiteiten niet worden weggedrukt. Je klas zal ongetwijfeld geen obstakel zijn. Na de proefperiode hebben beide partijen een beeld van hoe je ervoor staat en of je het aankan.

Mocht gebleken zijn dat het toch niets voor je is geef je dit na (of tijdens) de proefperiode aan. Je kan natuurlijk ook vanmiddag al aangeven dat je het niet zit zitten, maar ik denk dat je het eerst een kans moet geven. Je kan bovendien altijd (neem ik aan) nog terug naar je oude klas indien de proefperiode niet slaagt. Maar vraag dit vooral na vanmiddag.
Heyy! Ik doe zelf ook vwo tto, en ik vind het best meevallen qua werk. Op het begin is het wel een beetje doorbijten, omdat je dan nog in moet komen en je moet alle termen nog leren, maar later word het een stuk makkelijker. Wiskunde bv, heb ik alleen maar in het engels, en omdat de termen toch bijna niet verschillen van het nl, maakt dat niet veel verschil in moeilijkheid (bv coëfficiënt en coefficient). Op mijn school maken we met tto ook hele gafe reizen. Ik weet niet of dat op jouw school ook zo is, maar ik weet wel dat voor tto in ieder geval 1 uitwisseling verplicht is. Soms merk ik in mijn engels niet heel veel verschil met regulier vwo, maar dat komt omdat je vooral de skills veel beter leert beheersen, dus luisteren, schrijven en spreken zul je beter kunnen op tto. Ik raad het je heel erg aan om naar tto te gaan, want ik zit in de 4e, en ik ben net terug geswitched naar nl (dat is verplicht omdat je je examens ook in het nl moet doen) op een paar vakken na. Die switch vond ik totaal niet bijzonder, ik mertke er nauwelijks iets van, en het werd zeker niet ineens veel makkelijker, dus ik denk dat dat andersom ook wel zo zal zijn. Nogmaals, ik raad het je echt aan, maar ja, je moet zelf kiezen... In ieder geval lijkt sie proefperiode me een goed idee, maar schrik dan niet omdat je het moeilijk vind. Ik kon, zonder dat ik engels had gehad op de basischool, na een paar maanden (4 maanden ong. ) alles goed volgen. Als je eenmaal in bent gekomen maakt het bijna geen verschil meer...

Groetjes!

Reageer