vakkenpakket kiezen (beroep/toekomst)

  • 23 March 2024
  • 3 reacties
  • 46 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Hoi,

 

komende week moet ik mijn vakkenpakket kiezen. Hierdoor denk ik ook veel na over wat ik later zou willen worden. ik ga waarschijnlijk natuur en gezondheid doen met natuurkunde en mens & religie.

Door mentale problemen van afgelopen jaren zit ik nu bij een paarden coach. (een paarden coach is iemand die soort psycholoog is maar dan met paarden erbij) Het lijkt me echt heel leuk om dit later te worden. Ik vind het heel leuk om mensen te helpen en ook om met paarden om te gaan. Het enige is dat je hiervoor bijna altijd ZZP'er moet zijn en dat durf ik niet aan (als enige baan). Daarom zou ik paarden coach voor erbij willen doen.

Ik weet alleen niet wat ik dan wil doen. Aan de ene kant iets van psychologie maar aan de andere kant juist een opleiding voor paarden. 

Hebben jullie tips om hiermee om te gaan of ervaring met vakken pakket kiezen / studie kiezen?

Groetjes

 


3 reacties

Dit is denk een meer een discussie die je met jezelf over paar jaar moet hebben (hoeveelheid tijd hangt af van je niveau), wanneer je een studie kiest. Voor psychologie en paardentrainer hoef je namelijk niet een bepaald vakkenpakket te hebben. Dus nu zou ik gewoon de vakken kiezen die jou het leukste lijken. Het enige van waar ik echt op kan komen dat je nodig zou kunnen hebben is biologie, maar dat is meer een extra en niet noodzakelijk.

 

 

over wat je moet kiezen: paarden of psychologie, zou ik natuurlijk kiezen wat je het leukste vind. Maar als je toch een nutteloze mening wil hebben:  Als het op toekomstige banen gaat zo in psychologie kiezen, als paardencoach verdien je namelijk niet veel (neem ik aan)

 

Als je de makkelijkere of leukere baan wil kiezen zou ik paardencoach doen, niet omdat paardencoach zo makkelijk is, maar omdat psycholoog heel zwaar is. Je moet namelijk vrede hebben met het idee dat je niet iedereen kan helpen, het systeem werkt namelijk niet voor iedereen. Verzekeringen doen stom of mensen krijgen niet de hulp die ze nodig hebben. Ook heb je mensen die gewoon niet kunnen veranderen en daarom niet kan helpen. Dit zijn de redenen  waarom ik het nooit zo kunnen doen, ik zou hier heel woedend en vermoeid van worden. Ook is het luisteren naar mensen hun problemen voor de hele dag ook voor sommige mensen vermoeiend, maar dat licht een beetje aan de persoonlijkheid van de psycholoog.

 

sorry dat ik zo pessimistisch ben, psychologen helpen ontzettend veel mensen en we hebben er zeker meer nodig. Het is gewoon heel zwaar om er een te zijn… ik doe nu zelf ook onderzoek naar wat voor een studie ik zou willen doen dus heb hier een beetje basis research naar gedaan. 

Reputatie 5
Badge +1

Bedankt voor je antwoord!

Reputatie 2
Badge

Hoi,

 

komende week moet ik mijn vakkenpakket kiezen. Hierdoor denk ik ook veel na over wat ik later zou willen worden. ik ga waarschijnlijk natuur en gezondheid doen met natuurkunde en mens & religie.

Door mentale problemen van afgelopen jaren zit ik nu bij een paarden coach. (een paarden coach is iemand die soort psycholoog is maar dan met paarden erbij) Het lijkt me echt heel leuk om dit later te worden. Ik vind het heel leuk om mensen te helpen en ook om met paarden om te gaan. Het enige is dat je hiervoor bijna altijd ZZP'er moet zijn en dat durf ik niet aan (als enige baan). Daarom zou ik paarden coach voor erbij willen doen.

Ik weet alleen niet wat ik dan wil doen. Aan de ene kant iets van psychologie maar aan de andere kant juist een opleiding voor paarden. 

Hebben jullie tips om hiermee om te gaan of ervaring met vakken pakket kiezen / studie kiezen?

Groetjes

 

Cultuur en Maatschappij is een goede optie als je psycholoog wilt worden en paardencoach. Sowieso moet je dan wel onderzoeken welken vakken het beste passen bij psychologie, maar ik heb gehoord dat c&m goed is voor als je asvocaat of psycholoog wilt zijn, maar in het eind, is het keuze van jou.

Reageer