Skip to main content
Vraag

tips voor middelbare school

• July 2, 2025
  • 6 reacties
  • 84 Bekeken

AnoniemGirl2013
Forum|alt.badge.img

Ik ga volgend jaar naar de middelbare school. Wat kan ik verwachten, en, heeft iemand nog tips?

6 reacties

• July 2, 2025

Hallo,

Wat leuk! 

Ik zie wel vaak dat mensen er heel erg tegenop zien i.v.m. huiswerk en toetsen en zo, maar dat valt echt reuze mee. Dat hangt ook heel erg van je niveau af, maar ik zit op het gymnasium en ik heb nauwelijks huiswerk. Bovendien zijn toetsen bijna nooit moeilijk, zeker niet als je gewoon leert. Hoe je dat het beste kunt doen, zul je waarschijnlijk nog instructie over krijgen van je mentor.

Het leven op de middelbare is wel iets anders, je zit (zeker naar de bovenbouw toe) in verschillende klassen met ook wisselende kinderen (in de 1e valt dat nog heel erg mee of gebeurt dat helemaal niet, dat hangt van je school af) en je moet telkens van lokaal veranderen. Ook heb je een eigen kluisje. 

Het klinkt allemaal als een grote verandering, maar je went echt vrij snel. Veel plezier!

Groetjes!

anonymous3.0
Forum|alt.badge.img+2
  • Weet de weg
  • July 2, 2025

Ben hoe je bent en ga vooral om met mensen die je aardig lijken of die dezelfde passies als jij hebt en kom echt voor jezelf op mocht dat ooit nodig zijn

gr. anonymous3.0

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • July 2, 2025

heyy, waarschijnlijk zegt iedereen dit maar t is wel zo; het valt echt mee. De eerste dag is spanend, je weet niet wat alles is en je kent veel mensen niet. Ik heb zelf heel erg gedacht; ik moet op de eerste dag met mensen praten, maar het komt echt van zelf. Wel ik zou gwn kijken als je soms een beetje met iemand wil? durft te praten maar na een tijdje komt het sws wel en vind je de mensen die je aardig vinden echt wel. De eerste dag heb je ook best veel aan je hoofd en als je iest meer gewent bent, kan je je iets meer focussen  op 1 ding per keer, maar t is ook echt heel leuk nieuwe mensen en nnieuwe dingen of ja dat vond ik, nou heel veel plezier en succes

Tekst aangepast op leesbaarheid door de Kindertelefoon

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 7, 2025

Zal vast goed komen, sommige zeggen dat het echt een hel is. Maar valt reuze mee. Hoe heb jij het gevonden?

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • November 12, 2025
  • Heel veel huiswerk
  • heel veel toetsen
  • Het rooster veranderd
  • De lessen vallen uit.
  • Je hebt een eigen kluisje
  • Je leert heel veel mensen kennen.
  • Je moet voor elke toets leren
  • Je krijgt je schoolboeken uitgedeeld en die je moet je bij elke vak bijvoorbeeld Engels, dan moet je elke keer je Engelse boek meenemen.
  • Je kan je boeken in je kluisje doen. ( je jas moet in je kluisje).
  • Je moet dingen inplannen wat moet je eerst doen en wat kan later.
  • Je moet vroeg opstaan als je middelbare school ver is of als je met de bus gaat.
  • Je moet altijd optijd komen, anders wordt je op afwezig gezegd of te laat en dan moet je naar het time out lokaal(TOK).
  • Als je ziek bent moeten je ouders je ziekmelden in bijvoorbeeld somtoday.
  • Als je een afspraak heb moeten je ouders je ook melden in somtoday, dat je wat later komt.
  • Je krijgt Wiskunde
  • Je krijgt Mens en Maatschappij, aardrijkskunde( topografie).
  • Je krijgt Rekenen
  • Je krijgt Gym
  • Je krijgt Nederlands
  • Je krijgt mentoruur
  • Je krijgt geshiedenis
  • Je krijgt een mentor( vertrouwingspersoon op school)
  • Je moet voor elke toets leren.

Je moet je huiswerk maken

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • November 12, 2025

Hey dat is een goed rijtje ​@miarabel457 ! Echt goed. En ik kan nog toe voegen dat je dus verschillende docenten krijgt. Dat kan een voordeel zijn als er 1 bij is die niet zo leuk of aardig is. En bij een andere kun je je soms verheugen omdat ze zo aardig is en goed les geeft. Ik heb allebei wel. En verder is alles al verteld. Ja, maak je huiswerk altijd!  Het kan gevolgen hebben (bv strafwerk) als je het niet (helemaal) maakt en dat wil je niet is mijn ervaring 😑 . Maar verder is het wel leuk op de middelbare trouwens hoor! 🙂👍🏼 En tip, doe ook mee aan activiteiten en de leerlingenraad bijvoorbeeld. Erg leuk en interessant. 

Liefs, Tover xxx