Skip to main content
Vraag

stress voor toetsweek

• June 7, 2025
  • 4 reacties
  • 74 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hey beste lezer! Ik heb echt heel veel stress voor de toetsweek, vooral voor de duits toets. Het is echt superveel, 3 hoofdstukken en da moet je allemaal woorden en lastige grammatica leren. Ook is het zo dat het in studygo zit en dat bij de ene leerlijst links duits zit en dan bij de andere lijst links nederlands. Dus dan kan ik niet gecombineerd leren. En het graat ook echt heel veel tijd kosten om allemaal te leren en dan heb ik geen vrije tijd voor de aankomende 3 weken omdat ik ook nog 8 andere toetsen heb. Ik raak snel afgeleid als ik saaie dingen moet leren, dus dat helpt ook niet mee want dan leer ik nog langzamer. Gelukkig is dit de laatste toetsweek van het jaar. Heb je tips voor me om minder stress erover te hebben en hoe ik het makkelijker kan leren?

4 reacties

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 7, 2025

Hey Mary,
Wat knap dat je zo eerlijk deelt hoe je je voelt, want toetsstress is echt lastig! Vooral als er zoveel leerstof is, zoals bij Duits met al die woorden en grammatica. Het is supergoed dat je al weet waar je tegenaan loopt, zoals dat je snel afgeleid raakt.

Hier een paar tips die misschien kunnen helpen:

1. Maak een planning: verdeel je leerstof in kleine stukjes per dag, zodat het niet in één keer heel veel is.

2. Wissel leren af met korte pauzes (bijvoorbeeld 25 minuten leren, dan 5 minuten pauze). Dit heet de Pomodoro-techniek en werkt voor veel mensen goed.

3. Probeer actief te leren, zoals hardop de woorden oefenen of jezelf overhoren, dat helpt om minder snel afgeleid te raken.

4. Zoek een fijne plek waar je rustig kunt leren zonder veel afleiding.

5. Probeer je vrije tijd ook echt te pakken om even te ontspannen, ook al is het maar kort. Dat helpt je om weer fris verder te kunnen.

Je bent bijna bij het eind van het jaar, dus hou vol! Je kunt het echt, en het is helemaal oké om af en toe even pauze te nemen. Succes! 🍀💪

Anoniem5752
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • June 10, 2025

Hey Mary22, 

Ik snap heel goed wat je bedoelt, de toetsweek is altijd stressvol. En vooral nu je zoveel leerstof meekrijgt! Echt balen! Wat voor mij helpt is om altijd de hoofdstukken in stukken te delen, dan zeg ik voor mezelf “ik ga dit komende uur hoofdstuk 1 van Duits doorlezen”, op die manier is het voor mij wat overzichtelijker. Daarnaast kun je misschien 25 minuten leren en daarna 5 minuten pauze nemen, zodat je niet afgeleid wordt. Bedenk ook voor jezelf wat je nog lastiger vind, zodat je dat eerst kan aanpakken. 

Groetjes, 

Anoniem5258. 

PrivatTeen
Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • June 12, 2025

Hey ​@Mary22 , die stress snap ik, ik heb dat ook.

ik zit bijna in de toetsweek, die begint volgende week. als je veel moet leren is concentreren moeilijk. daarom kun je chatgpt vragen om een leerrooster te maken van zoveel uur, zoveel pauzes, deze vakken etcetera. een tip: doe genooeg pauzes bijv iedere 20 minuten. veel succes!

oh en een bijkomstigheid; ik zit nog in de 1e dus ik weet nog niet goed hoe alles werkt, maar ik heb zo mijn ideen...

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 7, 2025

Hey ​@Mary22

Wat goed dat je dit deelt, want het klinkt echt als een mega stressvolle tijd voor je. Toetsweken zijn al zwaar, en dan ook nog met Duits, drie hoofdstukken vol woorden en lastige grammatica, is dat helemaal begrijpelijk. Zeker als het ook nog eens onhandig in StudyGo staat, met bij de ene lijst Duits links en bij de andere Nederlands. Dat maakt het leren onnodig lastig en tijdrovend. En dan heb je ook nog acht andere toetsen erbij... Geen wonder dat je het gevoel hebt dat je geen vrije tijd meer hebt en je hoofd overloopt.

Allereerst: je bent niet de enige die hiermee worstelt, en het is heel normaal dat je hierdoor afgeleid raakt of minder motivatie voelt. Maar gelukkig zijn er manieren om dit beter aan te pakken, zodat je minder stress ervaart en slimmer kunt leren, zonder je compleet op te branden.

Begin met het verdelen van je stress: focus niet steeds op “ik heb nog 9 toetsen”, maar op: wat moet ik vandaag doen? Dat geeft je brein rust. Zet ook bewust korte pauzes en vrije tijd in je planning, dat helpt juist om beter te leren. Je hoeft het niet perfect te doen, goed genoeg is ook goed. Echt.

xx liefs Wolf 🐺