Skip to main content

Hoi, ik ben een meisje van 12 en ik zit in 2 vwo. Ik heb heel veel last van stress. Ik heb al last van stress sinds ik in groep 4 zat, midden op een schooldag ging ik dan naar huis omdat ik misselijk was of ik kwam helemaal niet. Ook ben ik nu nog vaak ziek door stress. Ik moet dan huilen, ga hyperventileren en ik schaam me dood als ik de volgende dag weer naar school moet. Ik heb nooit echt vakantie, want de hele vakantie heb ik stress. Ik heb geen faalangst, wat je misschien zou denken. Ik kan ook niet slapen voor 23:00 en ik moet om 06:30 opstaan. Ik ben dus ook altijd moe. De laatste tijd zoek ik vaak dingen op over leerplicht om te kijken of er een manier is om te stoppen met school, want ik wil echt niet meer. Ik begin mezelf steeds meer te haten. Soms denk ik aan zelfmoord, maar dat zou ik NOOIT doen. Denk over het laatste wat ik net heb gezegd maar niet teveel na, want ik bedoel echt nooit als ik nooit zeg, ik denk er alleen over na. Ik vraag me ook af of ik misschien een stoornis heb ofzo, want dat lijkt vaak wel zo. Heeft iemand tips??

Je kan het met je mentor overleggen misschien is het beste als je dan naar 3 havo gaat volgend jaar ik zou ook met je ouders er over hebben of je verzorgers natuurlijk ligt aan je thuissituatie 

Hoi,

Wat knap en dapper dat je dit durft te vertellen en wat rot dat je hier last van hebt.

Ik kan uit ervaring spreken dat stress je heel radeloos kan laten voelen.

Ik heb zelf al een hele tijd last van tics/dwanggedachten (dan moet ik iets zeggen of doen anders dan gaat er een dierbare dood bijvoorbeeld) , ik weet dat ik dit doe om ergens controle over te kunnen hebben.

Ik weet niet of jij dit ook hebt, maar zo wel weet dat dat daardoor kan komen.

Je zou met een vertrouwenspersoon op school kunnen praten om hulp mee te kunnen zoeken.( psygoloog of huisarts kan ook)

Als je zelfmoordgedachtes ooit wel zover komen dat je het wil doen kan je altijd overdag en 's nachts met 113 bellen.

Tip om minder stress te ervaren is dingen zoeken waar je blij van wordt.( muziek luisteren, dansen, tekenen, wandelen, yoga, verhalen schrijven of een podcast luisteren.)

Misschien hebben de mensen van de kindertelefoon nog goede tips, dus met hun zou je ook kunnen bellen of chatten.

Ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen.

Groetjes

Reageer