Skip to main content
Vraag

speciaal middelbaar onderwijs

• January 20, 2026
  • 1 reactie
  • 27 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi, Ik ben toen ik 11 was gediagnosticeerd met autisme en adhd en het ging best prima ik had medicatie en het werkte. Ik had er op school nooit last van tot nu. Ik ben nu bijna 15 en zit in de 3e, ik begon op vwo maar ik ben dit jaar naar havo gegaan omdat het me eigenlijk niet echt lukte. Nu dat ik in de 3e zit merk ik dat school echt lastig begint te worden en niet door de vakken of de cijfers maar door het autisme en adhd en ik weet niet wat er is veranderd maar ik heb er op dit moment zoveel last van. Ik ben vaak te moe op school en mis daardoor best wel wat uren maar optijd slapen dat vind ik ook erg lastig. Ik ben daarvoor naar de huisarts geweest en heeft gezegd dat je veel meer melatonine mag nemen en dat help wel maar niet genoeg. Ik snap echt niet wat er dit jaar is veranderd waardoor school nu zo lastig is. Ik ben dus gaan kijken naar speciale scholen dus voor mensen met autisme of adhd of andere dingen en het lijkt me een hele fijne optie alleen ik ben bang voor de schaamte om over te stappen naar speciaal onderwijs want ja het is toch speciaal. Hebben jullie daar ervaring mee of kennen jullie iemand, hoe ging dat en was het echt beter? 
Dankje wel en doei

1 reactie

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • January 20, 2026

Hoi,

Wij diagnosticeerde mensen hebben het super vervelend op school. Je hebt nou eenmaal de aandoening(en) of ADHD of autisme. School wordt dan op zijn kop gegooid. Jij hoort denk ik wel op vwo. Ik zelf ga misschien ook blijven zitten of naar 4 havo gezet worden. Dat is niet vanwege dat ik niet wil leren maar dat ik te veel last heb. Je hoeft je niet te schamen om nr een speciale school te gaan. Dan heb je wel mensen met begrip en wordt onderwijs op maat aangeboden.

Groetjes,

ghast