Beantwoord

Slechte concentratie/Concentratieprobleem

  • 30 March 2020
  • 5 reacties
  • 153 Bekeken

Badge

Heyy, 

Nu met dat corona moeten thuis schoolwerk doen. Dat is echt megaveel vind ik en ik krijg het moeilijk af. Ik loop nu ook best wel achter doordat vorige week onze computer 2 dagen kapot was en afgelopen vrijdag mn broer getrouwd is (ja het ging wel door, met weinig mensen en geen feest). Dus ik probeer dat weer in te halen.

Maar ik heb heel weinig concentratie. Ik was bijvoorbeeld gwn geschiedenis aan het lezen... Weet ik een kwartier later hoeveel geld ik boven heb liggen. Ik praat ook veel in/tegen mezelf wat ook veel tijd kost. Alles is dan opeens interessant. Gwn laatjes checken, geld tellen enzo. 

 

Heeft iemand tips voor een betere concentratie? Want zo duurt alles echt superlang…

 

Heel erg bedankt voor het lezen 

 

Xx me

 

icon

Beste antwoord door Kechbaaa 5 April 2020, 22:09

Bekijk origineel

5 reacties

Hoi

 

Wat bij mij helpt, is om regelmatig pauzes in te lassen. Zo werk ik vijftig minuten, en neem ik daarop tien minuten pauze. Die pauze breng je best door in een andere ruimte, liefst buiten. Heb je bijvoorbeeld een boksbal of basketbal waarmee je je even kan uitleven? 

 

Misschien helpt het je om in de woonkamer te leren. Op die manier kunnen voorbijlopende huisgenoten een soort van “sociale controle” op je uitoefenen, wat jou kan motiveren om je op je schoolwerk te richten. 

 

Gr. Kenshin

Badge

-Ruim je kamer op

-Stel een doel

-Daar hoort ook een beloning bij ;)

-Zorg dat je niet te lange pauzes neemt 

-Zorg dat je niet iets verslavends in de pauze gaat doen zoals Netflix etc. maar ga bijvoorbeeld een rondje lopen ofs

 

Hallo,

Ik las je bovenstaande vraag en zou je graag willen helpen hiermee. Thuis schoolwerk is natuurlijk even wat anders dan gewoon op school in de klas zitten. Daarom is het best handig om hier een goede structuur in te vinden. Een kapotte computer is iets waar je op dat moment vrij weinig aan kunt doen. En een trouwerij van je broer is natuurlijk super leuk, dus begrijpelijk dat je daardoor even niet aan je schoolwerk gezeten hebt.

Thuis school is even wat anders en vraagt daarom ook om een andere aanpak. Op school als je bezig bent zorg jij zelf, je klasgenoten en je juffrouw of meester er voor dat je in een concentratie blijft. Op school is dat ook een stuk makkelijker dan wanneer je thuis zit. Op school heb je een vast ritme van wanneer je wat hebt en wanneer je wat doet. Als je even iets niet weet kun je dat gelijk aan je juffrouw of meester vragen. En je hebt je klasgenoten waar je bij terecht kan.

Thuis gaat het even anders. Je zit in de woonkamer of op je kamer. De ene school stuurt een schema van wat je moet doen en bij de andere school volg je online een les. Je kunt daarom zelf je tijd bepalen wanneer je wat wilt doen. Ook speelt nu mee dat je zelf kunt beslissen nu heb ik wel zin en nu heb ik geen zin. En dat mooie weer buiten is al helemaal afleidend. Want wie gaat er nu binnen zitten als je ook naar buiten kunt om een rondje te lopen, of met vrienden te voetballen. Natuurlijk wel op een gepaste afstand van 1,5meter.

Je concentratie wordt door dit alles flink op de proef gesteld. Mijn tips: zorg voor een ritme. Maak zelf een schema of samen met je ouders. Schrijf daarin de tijd en wat je doet. Dus van 9:00 tot 10:00 werk ik aan rekenen. Van 10:00 tot 10:30 heb ik pauze. Van 10:30 tot 11:30 werk ik aan geschiedenis. Dit is een voorbeeldje van hoe je een overzichtelijk tijdschema kan maken. Dit helpt je bij het opbouwen van een ritme en onbewust verplicht je jezelf om je daaraan te gaan houden.

Ook moet je er voor zorgen dat je een opgeruimde werkplek hebt. Als je aan je bureau zit en daarbij staat er van alles op, onder of omheen, werkt dit niet mee. Want als je dan bezig bent en je ziet bijvoorbeeld geld, dan ben je sneller geneigd om dit te pakken en daar dus iets mee te gaan doen. als je er dus voor zorgt dat alleen de spullen er liggen die je op dat moment nodig hebt, heb je minder afleiding en kun je, je dus beter gaan concentreren.

Ook is een goede verdeling handig. Ik lees dat je superveel te doen hebt. Dus als je voor jezelf een to do list maakt. Dus alles opschrijft wat je doen moet. En deze dingen verdeeld in een tijdschema, zoals ik hierboven als tip benoemd heb. Daarbij ook kijkend naar welke dag doe ik wat. Kun je dus een overzicht creëren. Doordat je dit doet lijkt het woordje superveel al een beetje minder. Hierdoor zie je dus het einde ontstaan en daardoor kun je, je ook beter concentreren. En als je dan van je to do listje dingen af hebt, streep ze dan weg.

Dit zijn een aantal tips die ik je kan geven voor een betere concentratie. Deze tijd nu is natuurlijk vervelend en lastig, omdat het iets nieuws is. En omdat het een nieuwe situatie is, is een voorstelling maken van hoe het gaat zijn en aflopen lastig. Maar ik hoop dat je met deze tips toch een beetje deze tijd door komt. En dat je schoolwerk een stukje makkelijker wordt, omdat je hopelijk een betere concentratie krijgt.

Ik wens je heel veel succes!

Groetjes,

 

 

 

Dit is wat ik doe: -Zet in een schema wat je precies moet doen per vak en duid dat aan (fluorisceren)                                                            als het  klaar is.

                                      -Volg gewoon je lessenrooster (dus wanneer je normaal welke les hebt.

Badge +1

hey bethereforyou!

ik heb ook last van geen concentratie, maar ik probeer me wel te concentreren.

hier een paar tips!

  1. leg je telefoon weg tijdens huiswerk/leren
  2. ruim je bureau op dan heb je niks wat je afleid
  3. zet rustige muziek op(muziek waarbij je niet mee gaat zingen)
  4. stel een timer in van ongeveer 1 uur en 30 min.
  5. neem tussendoor pauzes van 20 minuten of 1 uurtje
  6. drink genoeg water      dat waren de tips hoop dat je er wat aan hebt! x groetjes walvisjee

Reageer