Skip to main content
Vraag

School stress

• September 7, 2026
  • 1 reactie
  • 39 Bekeken

Hoi,

Ik zit in de 1ste jaar en ik krijg al stress want ik ben niet gewend aan de middelbare, school voelt alsof het superlang duurt dan op de basischool. En ik moet een zwaardere tas sjouwen en de probleem is dat we geen kluisjes hebben, het is alsof deze school wilt dat ik rugklachten krijg. En ik heb meestal geen energie meer en ik ga fietsend naar school, me klas ben ik echt niet gewend aan want mijn school ligt in een andere wijk en deze kinderen zijn meer van de binnenland, mijn basischool was allemaal met islamitische buitenlandse kinderen. En de afkomsten waren ook verschillend, maar ik heb wel een andere afkomst maar het voelt wel dat 90% van de mensen die ik om me heen zie dat ze nederlanders zijn qua blonde haar. Ik mis al me oude klas ik voel me een beetje niet thuis hier en ik heb geen energie meer het is zo erg dat ik me ziek wil melden. Ik heb hierbij advies nodig dus als er was tips zijn zal ik echt blij zijn, ookal als het maar 1 iemand is die reageert.

1 reactie

• Net nieuw
  • September 21, 2026

Hej hoi!

Ik snap heel goed dat de middelbare op het begin heel spannend kan zijn.

Het is echt een grote verandering en het is helemaal oke om daar nog niet gewend aan te zijn. 

Ik zit nu in de 4de klas, maar ik weet nog heel goed hoe spannend ik het vond om voor het eerst naar het middelbaar te gaan, en hoeveel stress ik wel niet had. Dat is heel normaal.

Ik snap dat je je eerst niet zo thuis voelt, maar als je een beetje aan het idee bent gewend van het middelbaar, valt het best wel mee. Gewoon rustig je klasgenootjes leren kennen, en rustig wennen aan de middelbare. Dan komt het vast en zeker goed! 

En ik snap heel goed dat je de zware tas irritant vind haha. Maar ook daar ga je aan wennen, ook al lijkt het nu nog niet zo! 

De stress word na een tijdje echt minder, dat beloof ik. Ik ben trots op je!

Groetjes!