Skip to main content

Hey lieve mensen <3

Ik stortte vandaag helemaal in, vooral lichamelijk want ik had heel erg hoofdpijn. Ik ging namelijk met mijn vader naar wiskunde kijken, ik snapte bijna niks ervan. Mijn vader snapt niet dat ik de enige van de klas ben die wiskunde moeilijk vind. Maar dat is wel zo! Ik snap nu achteraf niet waarom, maar ik raakte helemaal overstuur. Mijn vader vond dat ik niet zo overdreven moest doen en daar moest ik natuurlijk ook weer van huilen. Toen moest ik van mijn vader de rekenregels overschrijven tot ik ze uit mijn hoofd kende. Ondertussen gingen mijn ouders overleggen op hun kamer 😒Nu zijn ze tot de conclusie gekomen dat hoboles en orkest te zwaar voor mij is. Klopt wel, en ik oefen ook heel vaak niet nu ik in de 1e klas zit en dat schiet natuurlijk ook niet op. En ik moet van mijn vader verplicht planningen maken en vooruit kijken. En dat was ook een drama.

Maar ik vind het zo lastig om afscheid te nemen van hoboles. Ik weet niet waarom. Ik denk gewoon omdat ik altijd in mijn hoofd had om later naar het conservatorium te gaan en degene van wie ik les krijg, ik het soort van ook zielig vind voor haar ofzo, ze is aardig en ik weet zeker dat ze raar gaat opkijken als ik nu afscheid neem, zeker nu er een concert gepland staat. Morgen heb ik hoboles en mijn moeder gaat mee om het te zeggen 😞 ik weet dat er van af gaan wel beter voor mij is. Mijn ouders hebben voorgesteld om er gewoon een jaartje pauze van te nemen. Opzich vind ik dat wel een goed idee. Ik denk dat het vooral is dat ik er geen zin in heb altijd, maar ik er wel op wil blijven.

Wiskunde doe ik de hele tijd of met de rekenmachine of met chat gpt want anders krijg ik een aantekening dat ik mijn huiswerk vergeten ben te maken en bij 3 aantekeningen moet je een uur nablijven. Ik probeer zo snel mogelijk met huiswerk klaar te zijn. Het is dus niet zo dat ik uren tob met huiswerk.

Als ik uit school kom, ga ik meestal eerst op mijn telefoon een half uur, dan heb ik natuurlijk geen zelf discipline meer.

Mijn moeder zegt dat ik gevoelig ben voor prikkels. Ik weet niet zeker of dat waar is, maar wat ik wel zeker weet is dat ik vwo wel lastiger vind dan de anderen kinderen en dat ik vaak ook moe ben als ik uit school kom en ik weet ook zeker dat ik een rotklas heb, ik hoop dat ik volgend jaar lekker in een andere klas kom.

Mijn vraag is nu eigenlijk, is het terecht dat ik van hoboles af ga? En ben ik lui????

Liefs Bliss

Je bent zeker niet lui! In de 1ste klas is gewoon alles nieuw en ingewikkeld. Geloof mij, die structuur komt wel met de jaren. Misschien moet je iets lager dan VWO gaan doen? (Als ik het goed begrijp is VWO zowat het hoogste, klopt dat? Ik woon in België daarmee:)) Havo ofzo? 

Dan kan je misschien wel hoboles blijven doen maar gewoon een niveau lager van school? Of je doet hoboles om de 2 weken, dat je wel kan blijven doen maar gewoon niet meer zo vaak? Of zoals je ouders zeggen een tussenjaar, en dan volgend jaar terug starten? Het gevaar hiermee lijkt me dat je je passie voor hobo opgeeft en dat je na dat jaar zoiets hebt van nu hoeft het ook al niet meer.. 

Lastige keuzes! Ik hoop dat je een mooi evenwicht kan zoeken tussen school en hobo!

Liefs 

Anoniem789

Hii,

Ah jeetje.  Je bent absoluut niet lui, maar zo te lezen neem je wel té veel dingen op je.. kun je voor wiskunde misschien vragen voor extra ondersteuning of hulp? Dat zou denk ik wel veel opluchting bieden. En je moet vooral doen wat voor jou het beste is en goed voelt. ❤️

Veel liefs 🤗

Hey! Ik vind het advies van ​@Anoniem789  heel goed! En je bent niet lui, het is helemaal geen schande om ergens moeite mee te hebben hoor. Ik hoop dat je een soort middenweg kunt vinden als oplossing. Zodat je ook leuke dingen kunt doen en school. Jezelf helemaal op school storten is ook niet goed lijkt mij. En inderdaad zo kun je ook je hobo les blijven doen, dan maar iets minder vaak. Je moet echt ook tijd maken voor rust en ontspanning. Liefs, Tover xxx

ik ben met iedereen hier eens je bent helemaal niet lui! bij mij ligt nederlands ook niet lekker (zie mijn cijfer topic) het is zoals het is in sommige vakken ben je beter in sommige vakken minder! 

Hoi!
Als allereerst, super bedankt voor jullie reacties <3

Ik ben vanmiddag weer naar hoboles gegaan, we hebben uiteindelijk afgesproken om op maandag te spelen, en dan mag ik gewoon zelf kiezen waar ik zin in heb.

Dus echt voor mijn plezier en op maandag, dan ben ik namelijk kwart over 1 al klaar en dan is het ook net weekend geweest, dus dan ben ik weer wat uitgerust. 

Op school hadden mijn ouders oudergesprekken, ze hebben gevraagd of er voor mij een aanspreekpunt kan zijn, daar zijn bij ons op school speciale mensen voor, ze nemen met je je planning door en je kan ook vertellen wat je dwars zit. Ook kunnen ze je helpen met opdrachten die je niet snapt. In een tussenuur mag krijg je een speciaal plekje waar je rustig kan lezen enz. Dat is eigenlijk precies wat ik nodig heb. Maar 1 probleem, er is geen plaats, mijn mentor zou het wel meegeven. Ik wil zo graag aan iemand al mijn (kleine) zorgen en problemen vertellen, want ik pieker al over de kleinste dingen. Maar ik wil iig niet dat mijn ouders een soort van psycholoog worden ofzo. Ze stellen al zo veel stomme vragen. 

Een andere oplossing is de i-klas, wij hebben op school een soort klas waar je in word geplaatst als je extra hulp nodig hebt. Die is er om je te helpen om goed te leren, ook als je het moeilijk vind, als je erg moe bent mag je een time out doen in de i-klas, ze werken daar ook met iets wat een OPP word genoemd, dat helpt je om persoonlijke doelen te behalen en hoe je die kunt bereiken. Maar die klas is er vooral voor als je niet veel aansluiting hebt in de klas ofzo. En ik kan prima aansluiting vinden. En al zou het wel perfect voor mij zijn, ik ga dat dus echt niet aan mijn mentor vragen. Hopelijk komt hij er zelf een keertje mee.

Oh ja, en het is alweer advent, eerste vakjes van mijn kalender mag ik openen 😄

Liefs Bliss

Fijn dat je een tussenoplossing hebt gevonden! En wow wat een aanbod heeft jou school, dat aanspreekpunt lijkt me ook niet slecht voor je. Kan je je niet op een soort wachtlijst zetten? Die I klas kan ook wel, misschien kan je gewoon eens wat meer informatie vragen aan je docent over die klas en dat hij/zij er dan naar gaat vragen of je daar graag in zou willen zitten? 

Liefs 

Anoniem789 

Haii,

ik heb het ff opgezocht en dat is een trajectklas, daar zit ik zelf nu ook in. kan je niet een keertje meelopen?

Het helpt mij heel erg veel iig. de klas is veel rustiger en raak minder snel overprikkeld. er is ook veel minder druk qua wat je moet doen als dat niet lukt. maar de meeste zijn niet heel sociaal dus dat is wel jammer😕 maar wie weet zitten er bij jou op school wel een paar sociale mensen in die klas dus laat je er niet door afschrikken hoor😊 er is ook wel 1 jongen in mijn klas die wel sociaal is🙂

veel liefs van mij🤗

Reageer