Skip to main content

school, hobby's en toekomst

• July 9, 2026
  • 1 reactie
  • 12 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo iedereen,

Ik zit een beetje vast. Ik zit nu 2 jaar op het gymnasium en mijn cijfers zijn goed (2de afgerond met 8,4 gemiddeld en nog nooit een onvoldoende gehaald) maar ik voel me niet echt goed. Toen ik naar het gymnasium ging wilde ik per se de beste zijn omdat dit eigenlijk mijn persoonlijkheid was op de basischool. Maar hierdoor is dit ook soortvan mijn persoonlijkheid op de middelbare geworden. Zodra ik thuiskom stort ik me op het huiswerk en leren en daarna ga ik meestal tv kijken of scrollen ofzo. Ik ben nu 14 en ik weet nogsteeds mijn persoonlijkheid gewoon nog niet ik ben nergens goed in, behalve school. Ik heb eigenlijk geen hobby's en als ik iets over mezelf moet vertellen is het enige wat in mij opkomt school. Ik weet gewoon niet wat ik moet doen.

Ik ben een tijdje geleden ook gestopt met sport want ik zat in een groep met alleen maar kinderen van 7 t/m 11 en ik voelde me daar niet echt thuis meer. Van mijn ouders moest ik wel een andere sport gaan doen maar ik weet niet wat. Ik ben ook bang dat ik oude klasgenoten tegenkom als ik iets in het dorp doe. Ik ben gewoon heel onzeker en ik weet dat als ook maar iemand een opmerking maakt over mij dat ik dan gewoon breek en dat wil ik niet. Al mijn vrienden zijn wel ergens goed in maar ik ben gewoon nergens goed in. 

Ook ben ik erg bang voor de toekomst: wat moet ik worden? Wat vind ik leuk? Ik weet het gewoon echt niet. Ik zit gewoon vast in een gewoonte en ik weet niet hoe ik eruit moet komen. Ik wil nieuwe mensen ontmoeten maar ik ben bang voor afwijzing omdat ik heel mijn leven alleen maar afwijzing heb gehad. Ook heeft iedereen om me heen allemaal al vriendjes gehad en tig mensen gezoend maar ik heb zoiets nog nooit gehad. Maar hoe kan iemand nou op mij vallen als er eigenlijk niks aan mij is?

Groetjes: een onzekere tiener die bang is voor haar toekomst.

1 reactie

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Hey 👋 

Ik snap volgens mij best wel goed hoe jij je voelt. Ik zit(/zat, het is nu vakantie) zelf op atheneum (3) en heb ook wel eens die gedachtes... Je moet dus weten dat je (lang) niet de enige bent die zich zo voelt. 

Wat fijn dat het zo goed gaat op school. Ik denk dat je daar heel trots op kan zijn. Het is trouwens nog helemaal niet erg om nog niet te weten wat je wil. Zelf weet ik het ook nog niet. Je kan voor nu misschien voor jezelf al bepalen welke vakken je graag wil houden in de bovenbouw.. 

Ook je onzekerheden over sport komen mij bekend voor. Ik denk dat voor mij het niet leuke aan sport was dat het een wedstrijd is. Daarom doe ik nu een sport waar winnen niet het doel is van de sport. Misschien is dit iets voor jou. Het is natuurlijk wel belangrijk om te bewegen/sporten. Dit zorgt er ook voor dat jij je hoofd leeg kan maken. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld hardlopen.

Het is niet waar dat niemand jou leuk vind, dat weet ik zeker. Het voelt misschien zo, dat snap ik heel goed. Je bent anders dan de mensen om je heen, het is geen must om al te hebben gezoend, dat kan allemaal nog komen.

Stay strong,

Nieuwschierig aapje