Vraag

rekenen

  • 14 January 2021
  • 2 reacties
  • 59 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5

Ik heb wat moeite met rekenen want ik vind sommige minsommen wel moeilijk en plussommen vind ik ook wel moeilijk en vermenigvuldigen ook moeilijk maar de tafels van 1 t/m 12 vind ik wel makkelijk en bijvoorbeeld met 1000×2030 vind ik erg moeilijk en klokkijken op de digitale klok vind ik wel makkelijk maar met de analoge klok vind ik het wel moeilijk sommige breuken vind ik ook wel moeilijk! Hebben jullie tips/ advies?  Ik vind taal en andere vakken wel makkelijk! Maar rekenen vind ik erg moeilijk! 


2 reacties

Rekenen is vooral een kwestie van veel oefenen en opdrachtjes maken. Probeer niet alles uit je hoofd maar probeer het uit te schrijven. Zo krijg je ook inzicht in hoe het werkt en hoe je het oplost. Van dit puzzelen en zelf dingen uitzoeken leer je super veel.

Je zegt dat je moeite hebt met een paar specifieke onderwerpen. Er zijn heel veel uitlegvideo's te vinden, je kunt gwn zoeken op youtube naar een onderwerp dat je nog lastig vindt. Ook zijn er genoeg sites waar je kunt oefenen met veel rekenonderwerpen.

Ik heb even heel snel gezocht en kwam op deze site. Volgens mij staan hier wel wat bruikbare oefeningen en instructies.

 

Je hebt het over minsommen. Ken je de methode van onder elkaar uitrekenen. Deze methode wordt in dit filmpje behandeld. Volgens mij heeft dat kanaal wel meer bruikbare video's. Deze methode is er ook voor optellen, zoals in dit filmpje. Als je deze maniertjes kent, wordt het echt een eitje.

Een soortgelijke methode is er ook voor vermenigvuldigen: hier weer filmpje. Met deze methode heb je genoeg aan de tafels 1t/m10.

De som die jij noemt. 1000x2030 is niet zo moeilijk als je denkt, deze kan uit je hoofd. Vermenigvuldigen met 1000 betekent dat je achter 2030   drie nullen mag zetten. 1000x2030=2030000.  Bij x100 mag je er dus twee nullen achter zetten, etc. Stel dat er een komma in een getal staat schuift deze mee, bijvoorbeeld bij 1,03x1000  duizend is drie nullen maar eerst moet de komma weg. Elke keer dat je de komma een plaatsje verschuift (is eigenlijk keer 10) streep je een nul weg. 1,03x1000 → 10,3x100   de komma is hier een plaats naar rechts verschoven en we hebben een 0 weggestreept.  Verder 103x10 de komma is nu weg, maar eigenlijk staat er 103,0000… x 10   dus als we dan nog een keertje gaan opschuiven krijgen we 1030,00000… x1   maar zoals je weet. Alles wat je vermenigvuldigt met 1, blijft het hetzelfde. Daarom mag je x1 altijd weglaten. Dus 1,03x1000=1030

Rekenen is niet zo moeilijk als je weet hoe het moet en de juiste trucjes kent. Goed dat je daaraan wilt werken want dat ga je wel nodig hebben.

 

Hoop dat je hier wat aan hebt,

 

Groetjess

Rekenen oefenen groep 3, 4, 5, 6, 7 en 8 bij Rekenen.nl kan jij oefenen

Reageer