Vraag

Regelmatig naar terras met vriend tijdens schooltijd

  • 10 September 2021
  • 6 reacties
  • 158 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

Ik en mijn vriend gaan regelmatig tijdens schooltijd naar het terras. Wij bestellen hier vaker alcoholische dranken zoals verschillende speciaalbieren (Wij zijn nog minderjarig maar zien er wat ouder uit dan wij zijn). Sinds dat school weer is begonnen doen wij dit elke vrijdag. Is dit normaal???


6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hey @lucky_strike,

Wat is je leeftijd? Want dat maakt veel uit en dan ik daar m’n reactie ook over schrijven.

Groetjes NV

Mijn vriend is 17 en zelf ben ik nog 16(word 17 in october)

Reputatie 7
Badge +4

Hey @lucky_strike,

Mijn neef kreeg toen hij 17 was gewoon alcohol van z’n ouders. En op je 17 kan het best. Alleen bij jou is er wel een probleem. Namelijk dat je erg in de problemen kan raken als ze er achter komen dat je geen 18 bent. De terraseigenaar en jullie zullen een flinke boete krijgen. Daarom raad ik het je zeker af om te kopen. Ik weet niet hoe je ouders er instaan, maar anders zul je moeten wachten tot je 18de.

Groetjes NV

Wij denken dat de kans dat wij gepakt worden niet groot is. Onze ouders weten niet dat wij tijdens schooltijd en werkdagen naar het terras gaan. Wij hebben gelezen dat alleen de eigenaar een boete kan krijgen dus misschien is het wel geen probleem?

Hallo lucky_strike :)

Bijzonder dat je alcohol krijgt terwijl je minderjarig bent. Ondanks dat de kans klein is is het gewoon niet verstandig. De school kan namelijk ook rapporteren aan je ouders dat je aan het spijbelen bent.

-TheMightySlayer <3

Heyy

 

Ten eerste.. Dat je onder schooltijd naar een terras gaat is natuurlijk niet echt slim. Op dit moment is de kans misschien klein dat je wordt gesnapt, maar als je blijft spijbelen zal je school echt wel aan de bel trekken en dan zal je school waarschijnlijk ook je ouders wel inlichten.

 

Dat je 16 (bijna 17) bent en aan alcohol komt op een terras is wel erg bijzonder en dat is niet echt bepaald normaal.. Dat hoort namelijk niet te kunnen want zo'n bedrijf hoort gewoon om een ID te vragen ter controle.

 

Ik raad je persoonlijk aan om te stoppen met het bestellen van alcohol op een terras want het is niet echt een verstandig idee. Ook hierbij is de kans misschien klein dat je wordt gepakt, maar als je wel wordt gepakt heb je toch een probleem.. Niet alleen het bedrijf kan namelijk een boete krijgen, maar volgens mij ben jij ook gewoon strafbaar als je alcohol nuttigt op een terras (openbare plek) en ook jij maakt kans op een fikse boete / taakstraf.

 

Boete voor minderjarigen die alcohol drinken op openbare plekken

Als je nog geen 18 bent is het strafbaar om geopende drankjes met alcohol bij je te hebben. Of drank met alcohol te drinken op openbare plekken zoals een winkelcentrum of sportkantine. Je loopt dan risico op een taakstraf of een boete. Die is: 

  • € 50 voor jongeren onder 16 jaar; en
  • € 100 voor jongeren van 16 en 17 jaar oud.

Alcoholvrije en alcoholarme dranken met maximaal 0,5% alcohol mag je wel drinken in het openbaar. Kijk op het etiket van een blikje of fles voor meer informatie over de hoeveelheid alcohol. 

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/alcoholbezit-jongeren-in-het-openbaar

 

Groetjes,

NaamNietBekend

Reageer