Skip to main content
Vraag

Prestatiedruk ouders maar geen motivatie

• January 21, 2026
  • 1 reactie
  • 26 Bekeken

Annabelle456
Forum|alt.badge.img+2

Ik moet van mijn ouders per se vwo doen.  Maar het enige wat ze doen is zeggen dat ik vwo moet halen want ' dan krijg je een gouden toekomst ' en verder doen ze niks. Ze vinden dan dat ik het maar uit moet zoeken. Ze helpen me nooit met schoolwerk of motivatie tijdens leren. En ik heb geen oudere broer of zus die me wil helpen. Dus dan denk ik: ja, nu zeggen jullie ' ga vwo doen en zoek het maar uit hoe ' Ja vraag me niet waarom maar ik vind dat heel raar.

En ik haal nu best wel lage cijfers. En dan worden mijn ouders boos! Dan denk ik ja wat is dit nou ik heb geen motivatie voor school in ieder geval niet als ik alleen ben. Als ik nou meer gemotiveerd werd en we vaker in de weekenden op avontuur gaan of leuke dingen doen ( want dat doen we ook nooit) dan had ik hogere cijfers kunnen halen. 

Herkend iemand dit? 😖

1 reactie

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • January 22, 2026

Hoi,

Vwo is niet zonder reden het zwaarste niveau op de middelbare. Welk niveau hebben jouw ouders dan gedaan? Zelf vind ik: als je geen vwo hebt gehaald als ouder zijnde en je je kind erop aanspreekt dat deze vwo moet halen, dan is dat een beetje stom. Motivatie krijg je door goede punten te halen. Dus doe wat je kan en als je een 10 haalt dan ga je merken dat leren toch wel leuk is.

Groetjes,

ghast