Skip to main content
Vraag

pls help mij met mijn boek

• January 14, 2026
  • 3 reacties
  • 36 Bekeken

anonymous3.0
Forum|alt.badge.img+2

Hey ik moet voor engels animal farm lezen ik heb het al helemaal gelezen en snap er nog steeds niks van ik weet alleen dat het over een varken gaat die de macht grijpt kunnen jullie mij misschien helpen met tips hoe ik het beter begrijp

groetjes anonymous 3.0

3 reacties

Ander
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • January 15, 2026

Kijk gewoon op www.scholieren.com en bekijk boekbesprekingen 

Maar niet gewoon kopieren dat is laf, wel lezen en begrijpen en dan je eigen tekst schrijven

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • January 15, 2026

Ik heb het gelezen voor school en vond het heel goed en aangrijpend.

Je moet begrijpen dat het niet echt over dieren gaat, het gaat eigenlijk over mensen.  Je moet het lezen als een geschiedenis van Rusland na de revolutie in 1917.  Hoe de arme mensen ( de dieren) de macht grijpen (de mensen worden verjaagd van de boerderij) en ze dan als gelijken gaan samenleven. Maar op een bepaald moment gaan de communisten (de varkens) de anderen overheersen terwijl ze de andere dieren wijsmaken dat ze dat doen om hen te beschermen tegen de mensen (Two legs bad!).  De varkens zeggen dat ze de geest van  de revolutie bewaren maar feite  worden zij de nieuwe bazen (All animals are equal but some animals are more equal than others).  Ze gaan ook de dieren die het hardst meegewerkt hebben aan de opstand tegen de mensen en het opbouwen van de maatschappij uitschakelen omdat zij die een bedreiging vinden voor hun macht (dat arme paard!).   Uiteindelijk worden ze net zo onderdrukkend als de mensen die ze met z’n alleen hebben verjaagd.

Het boek was een waarschuwing van Orwell tegen de dictatuur van het communisme.  Ik vond het  erg mooi en ook triest.

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • January 15, 2026

Het is wel echt hilarisch dat ik dit tegen kom terwijl ik aan het procastrineren ben voor mijn boekverslag van Animal Farm🤣🤣🤣

Dit is wat George Orwell er zelf over zei:

“I meant the moral to be that revolutions only effect a radical improvement when the masses are alert and know how to chuck out their leaders as soon as the latter have done their job. The turning point of the story was supposed to be when the pigs kept the milk and apples for themselves.”

Hoewel Animal Farm vooral een parodie is op de Sovjet-Unie en de Russische Revolutie (met Napoleon als Stalin en Jones als tsaar Nicholaas II), heeft het dus een bredere moraal over revoluties. De quote is een beetje ingewikkeld taalgebruik, maar wat hij zegt is in feite dat revoluties met sterke leiders vrijwel altijd resulteren in een totalitaire dictatuur.

Hoop dat je hier wat aan hebt.