Skip to main content
Vraag

niets doen maar toch goed cijfer?!

• June 7, 2025
  • 2 reacties
  • 39 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi. Ik zit in een vwo klas. Bij toetsen is er altijd iets raars. Dan zeggen docenten zo van; oh ja jullie hoeven nooit veel te doen voor goede cijfers, maar in de 4e gaan jullie het wel lastiger krijgen dus moeten jullie nu dit en dat doen om te leren leren enz. Maar ik heb dat helemaal niet. Hebben anderen dit dus echt? Dat ze zonder te leren of het maar kort door te nemen een goed cijfer halen? Het is echt heel naar als docenten dat zeggen want dan voelt het of ze niet weten hoe hard ik werk voor even goede of betere cijfers als anderen. En nu ben ik bang dat ik het heel lastig ga hebben in de bovenbouw omdat ik nu al bijna geen vrije tijd meer heb voor toetsweken. Dus mijn vraag is; hebben anderen dit ook, maar liegen er veel gewoon om stoer te klinken en word er zo veel gelogen dat docenten denken dat het de waarheid is? Of is het wel echt zo dat jullie niets hoeven te doen voor een goed cijfer? 

2 reacties

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 7, 2025

Hoi Mary,
Ik snap heel goed dat je je zo voelt, en het is echt niet fijn als docenten dingen zeggen die lijken alsof ze jouw inzet niet zien. Het kan best zo zijn dat sommige leerlingen makkelijker goede cijfers halen, maar dat betekent niet dat jouw harde werk minder waard is. Iedereen leert op zijn eigen manier en tempo.

Het is ook heel logisch dat je nu al merkt dat het moeilijker wordt met toetsweken en minder vrije tijd. De bovenbouw is vaak inderdaad een stuk pittiger, maar juist omdat jij nu al zo bewust met leren bezig bent, heb je een goede basis om mee verder te gaan.

Misschien helpt het om eens met een docent of mentor te praten over hoe jij het beste kunt leren, zodat je het wat makkelijker kunt maken voor jezelf? En onthoud: jij bent niet alleen met deze zorgen. Veel anderen voelen dat ook, ook al zeggen ze het misschien niet altijd hardop.

Blijf vooral vertrouwen op jezelf en je eigen aanpak. Succes! 💪✨

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 7, 2025

Ik leer zo vaak niet en krijg toch een goed cijfer