Skip to main content

Nerveus voor kunstacademie/portfolio

  • 3 May 2024
  • 0 reacties
  • 8 Bekeken

Zoals misschien sommigen van jullie weten teken ik heel veel. Het is mijn passie en ik hou er heel veel van.

Sommigen kunstleraren zeggen dat ik naar school C (zo noem ik het even) moet, een andere zegt A. 

Een kunstlerares zei letterlijk toen ik een gezicht aan het maken was van klei toen ik ergens in de 2de zat: “Jij moet naar de kunstacademie!”

En nu zit ik juist te twijfelen en het maakt me moe, ik wil er niet over denken maar het beheerst me soms. Het voelt alsof ik heen en weer wordt getrokken, tot ik uit elkaar knap.

Als ik fanart (oftewel, een tekening van iets van een spel, serie, show, tekenfilm etc.) maak dan denk ik: “Nee! Ik zit mijn tijd te verprutsen!”

Als ik een tekening van mijn eigen personages voor een tv show maak dan denk ik soms… “Zit ik mijn tijd te verprutsen? Het wordt toch allemaal gestolen op het laatst.”

Ik denk dat ik namelijk slecht ben in achtergronden tekenen, als ik juist een achtergrond teken dan heb ik al een beeld in mijn hoofd maar er is ook een kans dat ik helemaal niet verder kan… omdat het niet perfect is in mijn ogen.
Ik weet dat niet alle kunstwerken perfect moeten zijn maar de verwachtingen… het voelt gewoon soms als teveel… 

Ik zit vaak te kijken naar voorbeelden van portfolio's van mensen die probeerden naar school C en A te gaan, en dan raak ik nerveus. Ik moet mezelf niet gaan vergelijken met anderen, ik doe dat steeds onbewust. 

Ooit zei iemand tegen mij op Discord dat ik mijn anatomie moet gaan verbeteren en ja… ik vroeg om de kritiek zelf op mijn kunstwerk maar niet echt om het anatomie gedeelte. Toen begon ik me te realiseren: “Misschien is het allemaal echt nutteloos.”

Ik wil misschien iets doen met strips voor mijn eigen personages (comic design?) of iets met animatie ook al kan ik niet goed animeren en geef ik altijd direct op. Storyboards/storyboarding lijken me ook wel leuk, maar ik weet dat er van die nare en strakke deadlines zijn.

Ik weet niet of hier ook mensen zijn die naar de kunstschool willen of niet.
 

Advies voor dit misschien? Of iemand die dit ook voelt? 

Geen reactie

Reageer