naar de havo

  • 6 April 2024
  • 3 reacties
  • 74 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5

Hoi allemaal, dit is LachBTS. 

Ik wil iets vertellen aan jullie. 

Ik wil eigenlijk heel graag naar de Havo, dat wilde ik al sinds de basisschool.  Maar ik kreeg het schooladvies: Vmbo Basis, omdat de basisschool, die was bang dat als ik in de brugklas op een hogere niveau startte, dat ik waarschijnlijk niet meer naar school wilde en het te moeilijk zou worden. 

Maar eigenlijk hadden ze een beetje ongelijk, want in de brugklas verveelde ik me heel erg, omdat het zo makkelijk was om op basis niveau te werken, en dus mocht ik op een hogere niveau werken met bijna alle vakken behalve wiskunde, want wiskunde, sommige onderdelen van wiskunde zijn makkelijk, sommige ook weer niet. En ik haalde vaak hoge cijfers met de meeste vakken. 

In het 2de jaar, deed ik nog steeds veel vakken op kader niveau maar wiskunde op basis niveau, en ik haalde best wel veel goede cijfers voor wiskunde. 

Maar dit schooljaar, dit is mijn laatste brugjaar, mijn school heeft een driejarige brugklas, dit jaar wordt ook mijn profiel en niveau vastgesteld. 

Nu doe ik Engels op TL niveau, alle andere vakken op kader niveau behalve wiskunde, nog steeds op basis niveau. Maar mijn mentor twijfelt bij mij, of het wel verstandig is dat ik naar het MBO ga, terwijl ik dat helemaal niet wil. Want ze is bang dat als ik naar het mbo ga, ik mijn grenzen niet goed ga aangeven bij een vervelende situatie en dat ik niet alles goed ga verwerken, want doordat ik cerebrale parese heb, soms verwerk ik de informatie niet al te goed, maar het gaat wel steeds beter met grenzen aangeven merk ik bij mezelf. En als ik naar de havo wil, moet ik ook nog  op alle vakken TL doen, maar dan ga ik er voor zorgen dat ik wiskunde op basis blijf doen, zodat het niet al te lastig wordt. Ik heb al gekozen voor Economie en ondernemen als profiel. Ik heb aankomende vrijdag een gesprek met de uitstroom coördinator van school om te bespreken wat ik zou kunnen doen na de middelbare school. Maar ik wil graag naar de havo, dus moet ik mijn mentor en de uitstroom coördinator overhalen om mij TL te laten doen. Ik heb dit ook al besproken met mijn moeder en zij vindt het wel een goed idee, dat ik naar de havo wil.  Maar wat vinden jullie wat ik zou moeten doen? 

Met de vriendelijke groeten van LachBTS


3 reacties

Ik zou zeggen ga voor de havo, je hebt er duidelijk de intelligentie en motivatie voor. 
 

Over dat je mentor twijfelt. Wat er ook gebeurt je komt in een nieuwe, moeilijkere situatie terecht waar grenzen leggen moeilijk is. Maar dit is ook een deel van het leven, wat je gewoon moet gaan leren door trial and error. Je kan niet alles vermijden. 

Reputatie 4
Badge +5

Ik heb ook de Cito toetsen 0 t/m 2 gemaakt, helaas kan ik het niet meer in de topic toevoegen, toets 0 had ik in de brugklas gemaakt op basis niveau, de resultaten zijn: Nederlands leesvaardigheid en woordenschat, heb ik op TL niveau gescoord, rekenen/wiskunde onder basis niveau gescoord, Engels leesvaardigheid en woordenschat heb ik ook op TL niveau gescoord. Toets 1, heb ik vorig schooljaar gemaakt, Nederlands en Engels nog steeds op TL niveau gescoord. Rekenen/Wiskunde op basis niveau gescoord.  Toets 2, die ik dit jaar heb gemaakt,  Nederlands leesvaardigheid heb ik op havo gescoord, Nederlands woordenschat heb ik op TL niveau gescoord,  Engels leesvaardigheid heb ik op TL niveau gescoord, Engels woordenschat heb ik op havo gescoord, Rekenen/Wiskunde heb ik weer op kader niveau gescoord. Dus ik ben in de afgelopen jaren gegroeid met Rekenen/Wiskunde op het Cito volgsysteem. 

Klinkt goed! 

Reageer