Moeite met school- en huiswerk in het algemeen

  • 12 October 2019
  • 3 reacties
  • 78 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

Ik zit in de 3e klas van een gymnasiumschool in Rotterdam. Ik heb altijd al problemen gehad met het doen van mijn huiswerk. Het gebeurt regelmatig dat ik projecten niet op tijd af heb of dat ik mijn huiswerk niet gemaakt heb. Mensen denken vaak dat ik dom of lui ben, maar ik betwijfel dat het daaraan ligt. Het is absoluut niet zo dat ik het niet wil doen. Het overkomt mij soms dat ik een les niet mag bijwonen omdat ik mijn huiswerk niet gemaakt heb of dat ik een onvoldoende haal en daarmee eigenlijk best veel risico loop. Achteraf haat ik mijzelf dan altijd, omdat ik het vaak een makkelijke opdracht of toets bleek te zijn of omdat mensen denken dat ik gewoon lui ben.

Als ik aan mijn huiswerk begin kijk ik vaak uren voor mij uit zonder ook maar een letter op papier gezet te hebben. Concentratie is een deel van het probleem, maar ook als ik volledig geconcentreerd ben lukt het me vaak niet om ook maar iets te doen. Ik weet eigenlijk niet echt wat het probleem precies is. Ook is er vaak negatieve terugkoppeling, omdat ik niks doe, waardoor ik negatieve resultaten krijg, waardoor ik weer het gevoel heb dat het allemaal geen zin heeft. Ik heb dit probleem al sinds de basisschool. Daar lukte het mij ook nooit om gewoon simpele werkstukken te schrijven of spreekbeurten voor te bereiden.

Voorheen verloor ik veel tijd aan videospellen, maar daar ben ik helemaal mee gestopt. Ik heb nu minder afleiding, maar ik ben nauwelijks productiever geworden.

De hele simpele dingen lukken mij wel, Engels huiswerk bijvoorbeeld. Het probleem is vooral met projecten of leren voor toetsen, dingen die een beetje creativiteit of planning nodig hebben.

Sorry als het een beetje een onsamenhangend verhaal is. Ik vroeg mij vooral af of er anderen zijn die zoiets hebben of misschien dat iemand weet wat de oorzaak hiervan kan zijn.

Gr

3 reacties

Hey,

Ten eerste hoef je je niet dom te voelen en hoef je jezelf niet naar beneden te halen. Je zit immers op een gymnasiumschool en dat is sowieso moeilijker en stressvoller, hoe hoog je IQ ook is, VWO is zwaar en kan ook stom zijn. Soms heb je ook vrije tijd nodig.

Verder zou ik geen oorzaak kunnen weten waardoor je geen huiswerk kunt maken. Het lijkt dat het vermogen om huiswerk te maken op één of andere manier mist bij jou, wat een beetje apart klinkt. Bespreek het anders met je ouders of mentor.

Zou je, als het huiswerk makkelijker was geweest, je wel kunnen concentreren op je huiswerk?
Hey, bedankt voor je reactie.

Het idee dat het vermogen om projecten voor te bereiden of te leren voor toetsen bij mij ontbreekt vind ik niet echt een fijne gedachte. Iedereen moet het doen en als ik er niet aan wen loop ik later wel tegen de lamp aan denk ik. Ik zal proberen het te bespreken.

Als huiswerk heel makkelijk is knal ik er meestal zo doorheen, dan komt er eigenlijk geen concentratie aan te pas. Ik moet voor maandag (morgen) ook een opdracht schrijven. Ik snap de opdracht en ik heb al meerdere malen tijd vrijgemaakt om eraan te werken, maar het is me niet gelukt om iets te schrijven.
Misschien kun je een keer samen met iemand anders aan een project werken of aan je huiswerk.

Reageer