Skip to main content
Vraag

Moeite met opmerkingen

• July 4, 2025
  • 5 reacties
  • 81 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi!!

Ik ben een meisje van 13 jaar. Ik heb net 4VWO afgerond (mijn hele familie is heel erg hoogbegaafd, ik heb groep 6 en klas 3 over geslagen). Ik ben altijd al erg goed geweest in school. Ik sta nu gemiddeld voor alle vakken in een cijfer een 8,2. Ook was mijn eerste ooit onvoldoende voor een toets die ik dit jaar heb gemaakt, ik had hem herkanst en het was weer een hoog cijfer (ik had erg veel ongeluk met de vragen, de hele klas had bijna een onvoldoende).

Ik was laatst bij mijn oom en tante. Mijn broer krijg wat cijfers binnen en ik ging ook kijken. 1 toets ging niet zo goed, dus dat zei ik hardop. Mijn oom zei ‘je hebt vast een 8 ofzo’. Iedereen moest keihard lachen.

Mijn broer en zusje zijn altijd al erg aan het worstelen met school. Ik zal je niet vervelen met de details, maar het is bijzonder dat ze allebei VWO advies hadden, mijn broer doet nu 3VWO en gaat dus naar 4VWO en mijn zusje gaat naar 1VWO. Voor mij was het altijd duidelijk dat ik VWO ging doen. Bij mijn zusje en broer kwam er bijna een feest, bij mij was het een ‘Dat had ik al verwacht.’ Of een ‘Waarom geen gymnasium?

Ik heb mijn broer ingehaald op school. Iedereen vind het voor hem heel zielig, maar vraagt nooit wat ik er nou van vind. Mijn broer zegt dat hij het prima vindt, maar ik krijg allemaal rotopmerkingen naar mijn hoofd: ‘Zij is echt een NPC, ze leert alleen maar’, of ‘Ik vraagt het aan haar, ze is heeft toch haar broer ingehaald’. Als het toetsweek is, krijg ik allemaal vragen over de toetsstof. Alsof ik hun docent ben.

Vandaag was het ophalen van de toetsen op school. Ik had hele goede voldoendes. Maar alsnog krijg ik opmerkingen als ‘Waarom heb je dat fout?’. Voor mijn broer was het nog de vraag of hij over ging. Hij heeft zessen gehaald. Hij belde onze moeder op en vertelde het. Ze was helemaal trots. Ik had voor maatschappijleer een 9,8 het hoogste wat ooit behaald is. Ik zei tegen mijn moeder: ‘Raad eens wat ik voor maatschappijleer heb?’ Zij zei ‘Een 10’ ik zei wat ik had en je hoorde de verassing in haar stem. Alsof ik haar had teleurgesteld.

Net zaten we buiten met de buren. Mijn broer vertelde dat hij overging, eigenlijk mijn moeder maar ja, en toen ging mijn vader opscheppen wat ik volgend jaar voor extra dingen voor school ga doen. Ik heb me aangemeld voor een soort colleges op een universiteit voor middelbare kinderen. Het is niet zeker of ik binnen kom. Hij vertelde dat ik dat ging doen, dat ik heel veel bereikt heb. Alsof ik zijn pronkstuk ben.

Als ik dit zou vertellen. Dat ik hiermee zit. Dan krijg ik waarschijnlijk rotopmerkingen naar mijn hoofd. Dat ik ondankbaar ben. Wat moet ik hiermee? Moet ik gewoon mijn cijfers voor mezelf houden? Ik weet het gewoon niet meer. Het is een zware last om thuis te helpen, op te passen op mijn zusje, mijn ouders altijd te helpen, te leren voor mijn vakken en ook te doen alsof deze opmerkingen mij niet raken.

5 reacties

Forum|alt.badge.img

Heyhey,

Goh wat een lastige situatie! Heb je ooit geprobeert dit gevoel naar iemand uit te spreken? Heb je hele goede vriendinnen of iemand die je echt vertrouwd? Ik weet het, het klinkt superspannend, en dat is het ook in het begin, maar uiteindelijk valt er echt een zware last van je schouders en dat is ZO fijn! Ik begrijp volkomen hoe je je voelt, en ik heb ook lang rondgelopen met vervelende opmerkingen, maar het beste helpt het als je er met iemand over praat. Die perso(o)n(en) kunnen kijken of ze jou daarin kunnen helpen en/of ondersteunen. In het begin voelt het allemaal mega-spannend, dus je kunt het er ook eerst met een vriendin ofzo het erover hebben en daarna die vriendin meenemen naar je ouders en het er dan over hebben. Dan is je vriendin of wie dan ook erbij om je te steunen waarin dat nodig is! Ik wens je megaveel success!!

Xx

-een meisje van 13 :)

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • July 5, 2025

Ik begrijp je! 

Mijn advies is Vwo en ga naar volgend jaar vwo doen. Ook zou ik graag TTO willen doen. Dat is tweetalig onderwijs.

Thuis heb ik niet zulke problemen, maar op school noemen mijn klasgenoten me wel steeds nerd en "Yuna zal wel weer een tien hebben!" Als ik een keer een les niet snap noemen ze me raar en dom. Terwijl ik net nog een nerd was!  Ik vind dat heel irritant. Ik snap je dus helemaal en heb medelijden.

Xxx yoyo

sinasappelbroodje
Forum|alt.badge.img+4

Goeie morgen anoniempje!

Waarom doe je alsof deze opmerkingen je niet raken?, want als je juist doet alsof het niets is, krijgen jouw broer en ouders het idee dat het niet erg is. Als zjj zo erg hoge verwachtingen heb dat je ouders teleurgesteld zijn om een 9.8, dan is dat echt fout aan hun kant want ze moeten al heel tevreden zijn dat jij zo ver ben gekomen, alsof zij ook zo slim waren vroeger. Naar wat jij verteld hebt lijkt het alsof je pa met je opschept om te laten zien hoe goed hij zijn dochter heeft opgevoed, niet echt hoe trots hij is op jou (trouwens, geen haat naar je ouders ik weet ook niet hoe ze zijn in andere situaties, maar als je hierdoor slecht voelt is dat zeker niet goed.)

Mijn advies is dat je dit verteld tegen je pa en ma, zoals ik al zei als je het nu niet zegt denken ze voor de rest van hun leven dat het niet eens erg is, geef aan dat je het niet fijn vind, bij je broer wordt dat wel wat lastiger, maar ik hoop het beste voor je, ik ben echt trots op je en je bent al heel erg ver gekomen met school! Ook al hebben anderen andere verwachtingen ♥️ veel suc6 en geluk!

Groetjes van sinasappelbroodje

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • July 5, 2025

Dankjewel allemaal!!

Ik ga proberen het gesprek aan te gaan. Ik weet alleen niet zo goed hoe…

sinasappelbroodje
Forum|alt.badge.img+4

veel sucsess je kan dit :)))

geen haast he, je moet ook niet te hoge verwachtingen op jezelf doen als het niet lukt of als je het lastig vind natuurlijk