Vraag

Moeite met Natuurkunde en Scheikunde. Tips?

  • 17 December 2023
  • 11 reacties
  • 165 Bekeken

Reputatie 7
Badge +8

Ik doe dus 3 VWO  maar ik ben dit jaar ingestroomd op een nieuwe school. Het probleem is dat ik in de eerste en tweede geen NaSk heb gehad. Daardoor mis ik 2 jaar aan stof voor beide vakken. Mijn laatste paar Natuurkunde en Scheikunde toetsen gingen echt slecht. En ik snap de stof niet. 

Ik heb morgen een toets. Ik ga voor die tijd niet alle stof kennen en snappen. Maar voor de toekomst wil ik dat wel kunnen. Daarom vroeg ik me af of iemand goede websites of youtubers kent die Natuurkunde en Scheikunde beter kunnen uitleggen. Ik heb tot nu toe niks goeds voor die twee vakken gevonden

 

 


11 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Ik heb zelf enorme struggle met Frans, dus heb ik mijn moeder gevraagd om me te helpen. Voor de laatste toest had ik een 8,1! Dus dat kan je misschien ook doen. Ook kan je kijken of de docenten je kunnen helpen. 

Veel succes!

Liefs,

          M.

Reputatie 4
Badge +1

Hey  ik heb zelf vakkenpakket met deze vakken erin en ik zou de volgende account aanraden die ik gebruik, ik snap het hierdoor veel beter:

- Natuurkunde: Meneer Wietsema of NASK met Aafke. Aafke was in onderbouw mijn nask docent en zij heeft voor de onderbouw hele handige video's die populair zijn en je kan haar website gewoon opzoeken.

Voor scheikunde heb ik eigenlijk nog geen vast kanaal gevonden dat ik kijk, maar dit zijn in ieder geval mijn natuurkunde tips. Voor al wietsema is een grote aanrader.

Liefs M

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, er zijn wel bijles coaches maar dat kost meestal wel wat per uur. Misschien kun je ook je eigen docent dit eerlijke verhaal vertellen, dan zal zij/hij je vast en zeker willen helpen, daar zijn docenten voor vind ik 😉. misschien kun je op youtube eens typen wat je precies zoekt, want daar zijn heel veel hoofdstukken apart te bekijken. En een andere mogelijkheid die helaas ook wel iets kost is loi, ncoi of nha thuis studie . Lekker op je eigen tempo het compleet leren. Die bieden de vakken op alle niveaus aan en ook nog officieel geldig. Werkt goed als je ergens zelf in geïnteresseerd bent of zoals jij nu wilt bij halen. En mocht je in de buurt van een technische Universiteit of Hogeschool wonen, soms zijn studenten daar ook bereid om te helpen en sommige ROC's geven ook opfris cursussen (die dan wel weer iets kosten). Maar dat is een beetje geluk hebben denk ik. In elk geval hoop ik dat je weer wat ideetjes hebt nu. Veel succes alvast! 

Groetjes liefs Tartan X 

Reputatie 4
Badge

Je kan ook kijken bij meneerpoulus.nl.  Mijn broer gebruikte zijn site ook.  Misschien heb je er iets aan. 

 

Tekst aangepast door de Kindertelefoon, in verband met forumregel 3. 

Reputatie 7
Badge +14

Heyy @LampenKap

Ik heb het vakkenpakket N&G (natuur en gezondheid) met natuurkunde gekozen, wat inhoud dat ik zowel natuurkunde als scheikunde volg. Aan het begin van het schooljaar ben ik samen met een groepje leerlingen naar de docenten van de desbetreffende vakken gegaan en hebben we ze gevraagd hoe je het beste voor Na en Sk kan leren. Dat zou misschien jij ook kunnen doen. 

Wat mij heel erg helpt is om een samenvatting van aantekeningen die ik in de les heb geschreven, alle belangrijke formules en de belangrijkste theorie te maken. Dan maak ik met behulp van die samenvatting een paar toepassings- en inzichtvragen over de stof die in het boek staan. Ook vragen een paar leerlingen altijd of de docent een oefentoets wilt maken, maar dat doet hij zelden. 

Verder gebruik ik deze sites en YouTube kanalen:​​​​​​

-de site Wetenschapsschool: handige uitlegfilmpjes, de theorie samengevat, oefenopgaven en oefentoetsen per thema voor leerjaar 2 t/m 6 en voor sommige onderwerpen van scheikunde (alleen leerjaar 3); 

-de volgende YouTube kanalen: Meneer Wietsema (die @M.b  ook al benoemd heeft) voor natuurkunde en scheikundelessen voor, je raad het niet, scheikunde. 

Voor biologie (misschien ook wel handig) raad ik de site Biologiepagina aan en natuurlijk het YouTube kanaal: Biologie met Joost.  

 

Hoop dat je hier iets aan hebt. :)

 

xx Eenmeisje004

 

Heyy,

ik zit zelf in de 4de met Natuurkunde en Scheikunde. Ik sta voor deze vakken best hoog en ik heb wel wat tips voor je!

  • maak altijd al het huiswerk. En dit klinkt heel cliché maar dit zijn echt oefenvakken. Met alleen een samenvatting haal je het niet. Natuurlijk moet je ook goed de stof kennen (zeker voor scheikunde) maar als het reken deel niet lukt is dat een probleem
  • vragen stellen. Ik vind dit zelf enorm lastig. Ik heb zelf last van sociale angst en voel me erg dom als ik vragen stel. Maar dat is het totaal niet, en nadat je een vraag gesteld hebt en je snapt het is het het waard geweest. 
  • oefenen, oefenen, oefenen. Vooral voor natuurkunde. Het zijn veel formules en als je niet weet hoe je die moet gebruiken kan je de toets net zo goed weggooien. 
  • dit is een persoonlijke voorkeur, maar filmpjes kijken. Ik ben een visuele leerling en door filmpjes snap ik het gelijk beter.
  • vroeg beginnen. 2 weken van tevoren beginnen is zeker niet te veel. Misschien zelfs te weinig (ik begin altijd 3 weken van tevoren). Dan kan je veel oefenen en op tijd de vragen stellen

en soms ligt het vak je ook wat minder lekker. Dan blijft het soms maar bij een 6-7 maar dat is fijner dan een 3-4,

groetjes T

Reputatie 7
Badge +7

Heey,

ik zit in 6 vwo met N&G.. 

Ik heb bio, ak en scheikunde. Heb inmiddels echt ziek veel spijt van scheikunde maar ja het is wat het is hahaha. Sieger Kooij van Scheikundelessen op youtube is een echte strijder. Hij heeft hele playlists over diverse onderwerpen met duidelijke uitleg. Ik snap er voor alsnog niet veel van en ik haal ook zeker geen 10en maar het helpt me net genoeg om het nog soort van te halen😂 

Wat betreft natuurkunde, daar kan ik je helaas niet mee helpen, ik heb het laten vallen zodra dat mogelijk was:)

Je zou natuurlijk ook altijd even met je mentor of vakdocenten kunnen overleggen of je tijdelijk wat extra begeleiding kunt krijgen om de gemiste stof in te halen. Het is voor scheikunde namelijk wel van groot belang dat je de basis goed weet, ik loop daar nu in mijn examenjaar tegen aan dat mijn basis echt heel matig is en dan wordt het in de toekomst nog lastiger te volgen en begrijpen. Het is een soort trap en als je beneden treden mist kan je nooit boven komen.. Je zou ook kunnen overwegen of buiten school om bijles te nemen, alleen tot je weer bij bent. Heel veel succes! En misschien niet het beste advies maar het is maar school, ik zou me er niet te druk over maken. Ik doe altijd maar wat en het zal wel. Ik haal het of ik haal het niet en dan gaat het leven gewoon weer verder. Maak je niet teveel zorgen:)

Reputatie 7
Badge +9

het is een beetje laat maar ik heb wel een paar tips.

  • er is een site genaamd phet. je kan daar voor veel vakken oefenen. het zijn een soort spelletjes waarmee je kan leren.
  • ik weet niet welke boeken je gebruikt op school maar ik heb bijvoorbeeld malmberg. die heeft ook een online site waar je oefentoetsen kan maken en verder oefenen. 
  • vraag aan je docenten om hulp. ze willen je zeker wel helpen.
  • maak het interessanter voor jezelf. ik vind het erg saai maar door bijvoorbeeld  phet heb ik het veel leuker gemaakt.
  • maak alle opdrachten. en als je het in een schrift maakt kan je het vaker maken.
  • maak aantekeningen. bij mij is 1 les scheikunde gelijk aan 3 bladzijdes in mijn schrift. daar is het gewoon normaal om aantekeningen te hebben.

had je trouwens keuzevakken? ik heb bijvoorbeeld natuurkunde met mijn hele klas en ik kon voor scheikunde kiezen. misschien kan je regelen dat je het kan laten vallen. ik heb bijvoorbeeld vriendinnen die natuurkunde hebben laten vallen omdat ze het nog nooit hebben gehad.

hoe is het trouwens gegaan met je toets?

Reputatie 6
Badge +3

Mag je een Binas gebruiken? 

De binas kan je echt heel veel helpen met biologie, scheikunde en natuurkunde. Leer uit je hoofd welke je tabellen je nodig hebt tijdens de toets (vaak zijn dat tabellen waarna verwezen wordt in je lesboek) en bestudeer deze goed, zodat je ze begrijpt en er informatie uit kunt halen. 

Ook als je een opgave niet snapt, blader in je binas en schrijf gewoon alles op wat bij de opgave past. 

Meestal leer ik voor natuurkunde of scheikunde niet en maak ik de toets gewoon alleen met mijn binas. Krijg dan meestal rond een 7, gewoon doordat ik mijn binas gebruik en bestudeer. Ben op deze manier tot 5 vwo gekomen. 

Misschien geef ik echt een rare tip, maar ik hoop dat je hier iets aan hebt 

 

 

Reputatie 4
Badge +2

Heyyy, ik zit in de 1e en doe zeg ook VWO. Zelf vind ik dingen als Scheikunde en bio wel leuk en heb ik er niet zo veel moeite mee. Scheikunde krijg ik pas in de 3e, dus kan ik eigk nog niks over zeggen maar ik vind dat soort dingen wel leuk. Je kunt dit met je docent bespreken en gwn zeggen dat je het moeilijk vind en 2 jaar stof mist, gaat de docent denk ik niet moeilijk over doen. Je kunt ook bijles vragen, je tis niet erg als je een vak moeilijk vind. Ik vind zelf wiskunde wat moeilijker, en altijd een week voor het pw vraag ik m’n nicht(ze is wiskunde docent) en dan neemt ze de dingen door die ik moeilijk vind. Dit zou je ook met iemand in je omgeving kunnen doen waarvan je weet dat die goed is in die vakken. Hopelijk helpt het! 

Reputatie 7
Badge +8

Kleine update hierop: ik ben oh zo mega blij met alle tips. Ik heb nog niet ze allemaal bekeken of toegepast maar dat moet ik echt wel doen. Vooral de youtubers heb ik zo snel mogelijk opgezocht. 

Mijn toets ging eigenlijk wel goed. Ik heb een 6.2 gekregen. Dat had ik niet verwacht en ik moest wel huilen toen ik het hoorde. Want mijn eerste natuurkunde cijfer was een 4. 

Ik heb nu wel het besluit genomen dat ik volgend jaar Cultuur & Maatschappij ga volgen. Dus nu is het maar Natuurkunde en scheikunde overleven. Toch ben ik mega blij met de tips. 

Reageer