Vraag

Moeite met Biologie

  • 20 March 2019
  • 4 reacties
  • 573 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi!

Ik ben Zoë en ik ben 13 jaar oud en ik zit op het gymnasium. Al sinds de eerste klas moet ik heel hard leren voor biologie om een voldoende te halen. En dat is dan meestal een 6. Bij andere vakken kan ik juist heel makkelijk leren en snel leren en dan haal ik een 7/8. Mijn vraag is dus:
Heeft iemand nog studie tips voor biologie?

Alvast bedankt💕!
-Zoë

4 reacties

Hey!

Je bent een heel goede student, maar hebt wat moeite met biologie.
Weet je hoe het komt dat je dit zo moeilijk vindt?
Vind je de lesstof niet zo interessant, is het te veel leerstof, snap je de onderlingen verbanden niet,...?
Het is handig om uit te zoeken wat de oorzaak van je moeilijkheid is, vaak is dat al de halve oplossing.

Je kunt ook eens aan je leerkracht vragen of zij nog specifieke tips voor je heeft. Je kunt ook vragen om samen eens enkel toetsen te bekijken en te zien waar het is misgelopen. Hoewel, een 6 is zeker niet heel slecht hoor. Het is alleen dat je dan ook niet nog mag verlagen, maar voor nu mag je zeker al tevreden zijn!

Heb je vrienden of broers/zussen die ouder zijn en deze les al hebben gehad? Hen kun je tips vragen.
Houd je ook zeker niet in met extra uitleg vragen aan de leerkracht (of eventueel aan een klasgenoot) als je iets niet snapt.

Als je thuis al een beetje wil oefenen kun je al een op deze site kijken.
Verder kun je ook over alles wat je leert een filmpje of extra informatie opzoeken, zo vorm je een beeld bij de leerstof en zal het gemakkelijker blijven hangen.

Succes!
groetjes
Lot
Ik ben best wel goed in biologie. Maar omdat ik het heel interessant vind. Je kan niet overal goed in zijn. In de vierde klas kan je biologie laten vallen!
https://www.bioplek.org/
https://biologiepagina.nl/
Dat zijn sites die mijn leraar wel vaker gebruikt, dus jij zult er zeker wat aan hebben.
Daar staat zeer overzichtelijke informatie, dus het kan misschien helpen om het eens op een andere manier door te nemen.
Sowieso is het erg goed om de dingen te tekenen waar dat kan en het uit te leggen aan een andere leerling.
Dat zijn de tips die wij meekrijgen, dus jij zult er zeker wat aan hebben.
Hey, Zoë,

Ik had vroeger ook altijd moeite met biologie. Nu hebben mensen die biologie in hun vakkenpakket hebben ook slechte cijfers, want het is écht een moeilijk vak met veel te veel theorie.

Wat ik vroeger deed om mijn cijfers op te halen, was gewoon langer leren voor biologie. Ik maakte zelf samenvattingen en vergeleek die met samenvattingen op internet over dezelfde stof. De andere reacties illustreren een goed beeld van nuttige websites wat betreft biologie.

Ik ga er vanuit dat je later niet verder wil studeren met biologie en zelf vind ik het vak niet erg nuttig, behalve het gedeelte over voortplanting dan. Daarom kun je dus ook 'tactisch' leren door gewoon vlak voor de toets veel te leren. Dan vergeet je het daarna weer, maar als je het toch niet gaat kiezen, is dat een optie. Wel risicovol.

Een heel ander idee is dat je misschien bijles kan volgen? Meestal maken docenten dan samenvattingen en herhalen ze de stof die al in de les besproken is, of krijg je meer tijd om je te verdiepen in het huiswerk.

Ik zou het vak niet kiezen als je de kans krijgt, want daar ga je echt spijt van krijgen. Ik raad iedereen eigenlijk af om biologie te kiezen. Heel veel mensen voelen zich gewoon 'opgelicht', omdat ze zoveel moeten leren. Eén paragraaf per les wordt er in de bovenbouw gegeven. Practica die in twee weken horen te worden uitgevoerd worden in een les gedaan.

Wél is het belangrijk als je later arts wil worden.

Gegroet,
Een Persoon Zonder Naam

Reageer