Skip to main content

Mijn vader verplicht mij om de zorg in te gaan

• October 27, 2025
  • 11 reacties
  • 106 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Mijn vader heeft mijn hele leven (14 jaar) al gezegd dat ik dokter zal worden, omdat ik dan overal ter wereld zou kunnen werken. Toen ik jonger was, vond ik dit ook leuk, en wou ik ook echt dokter worden. Maar nu, het jaar dat ik mijn profiel zou moeten kiezen, vind ik dat ik de zorg niet zou willen doen. Ik haat de vakken Biologie, Natuurkunde en Scheikunde, juist de vakken die ik nodig zal gaan hebben. Ik heb een test gedaan, en blijkbaar past Cultuur en Maatschappij bij mij. Ik heb dit gelijk verteld aan mijn vader, over de app. Hij lachte me letterlijk uit. Hij zegt dat ik niet een CM mens ben, en echt de zorg in moet. Ik zei dat ik mijn eigenschappen meer bij CM vind passen, en het echt leuk zou vinden. Hij somde alle dingen op die hij ook zou willen worden (maar niet is kunnen worden), omdat hij het leuk vindt. Ik voel alsof mijn meningen er niets toe doen. Elke keer dat ik mijn punt wil laten zien, word ik boos en ga ik bijna huilen. Ik kan niet onbeschoft doen of terug praten. 

Wat kan ik doen, wat kan ik zeggen? Kan iemand anders, bij wie dit ook speelt, mij advies geven/helpen? Ik weet echt niet meer wat te doen...

11 reacties

Cheezburger
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • October 27, 2025

met alle respect, maar je vader is dom. als je iets doet wat je leuk vind, met passie dan zal het het beste werken. JOUW mening is belangrijker omdat het JOUW toekomst is. niet die van je vader. als CM het beste bij je past dan zal het ook CM worden. laat je vader het niet bepalen, het is jouw keuze. jij hebt de kans om te worden wat je wil, grijp die kans en gebruik het. jouw toekomst, jouw keuze.

Glory
Forum|alt.badge.img+5
  • Praat goed mee
  • October 27, 2025

ik ga mee met Cheezburger. Het is tenslotte JOUW toekomst, en daar gaat je vader niks over bepalen.

Wees duidelijk. Laat je vader weten dat je NIET naar hem luistert! Kies gewoon het profiel wat JIJ leuk vindt, en dan zullen we wel zien hoe hij reageert! Wat gaat hij doen dan? Naar de mentor? Dan kunnen jullie allebei je verhaal delen en is het hoogstwaarschijnlijk dat je je eigen weg mag gaan.

Nog veel succes! 

Liefs Misty

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 27, 2025

Jij moet kiezen wat jou gelukkig maakt, en het is echt oké dat dat CM is. Misschien kan je het rustig uitleggen waarom jij dat wil, of een briefje sturen zodat hij het kan lezen zonder boos te worden. 

xx liefs Wolf 🐺

NN15000
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • October 28, 2025

Ja gewoon kiezen wat jij leuk vind het is tenslotte jou toekomst  dus helaas voor je vader maar dat is waarschijnlijk niks in de zorg.

Mariska H
Forum|alt.badge.img+6
  • Kindertelefoon
  • November 3, 2025

Hoi ​@Stay010 

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we.  Het kan echt lastig zijn om een gesprek te beginnen met jouw vader. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.  We kunnen bijvoorbeeld zoeken naarmanieren om toch hierover in gesprek te gaan.

Veel sterkte!

Mariska

Tandenborstel
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • November 4, 2025

Kies wat jij wil! Ik weiger dat jij je toekomst laat verpesten door je vader die wil dat jij dokter word. Ouders zijn ervoor om hun kinderen te steune met hun keuze.  En zoals ​@NN15000 zei helaas pindakaas voor je vader. Want jij wil iets anders dan hij. Het is jouw  jouw toekomst. Doe wat jij wilt 🙏

Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • November 7, 2025

hii

ik vind dat als jij naar CM wilt gaan dan mag jij daar naartoe gaan. ik vind persoonlijk dat jou vader niet voor jou mag bepalen wat jij later wilt worden. want als je er goed over na denkt ben jij straks de gene die er mee zit ik zou zeggen kies voor jezelf ook al kan dat betekenen dat je vader het er niet mee eens is.

groetjeessss vie

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • November 12, 2025

@Stay010 Je kan gewoon kiezen wat jij wilt.

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • November 12, 2025

Hoi,

Je moet kiezen wat jij leuk vindt om te doen en niet wat een ander vindt. Dus kies nou maar C&M en als je vader het niet goed vindt dan zou je er met je mentor over kunnen praten.

Groetjes,

ghast

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • November 14, 2025

Mij moeder wilt ook super graag dat ik in de zorg ga werken.Omdat mij moeder geen dokter, of verpleegster kon worden.

PleunLoL67
  • Net nieuw
  • December 4, 2025

Ja, helaas pindakaas voor je vader. Hij bepaalt toch niet wat je word later! Als jij C&M leuk vind zou ik het doen. Miss dat je het kan aangeven bij je mentor? Gewoon C&M kiezen, je vader heeft gewoon pech!