Hai,
awh wat naar dat je dat hebt ik ben een paar weken terug een lager niveau gaan doen omdat ik bij sommige vakken steeds heel veel extra uitleg nodig had en het teveel voor me was. nu gaat het me goed af en heb ik geen extra uitleg meer nodig. kan je dat ook niet doen?
scheelt mij echt heel veel stress,
liefs van mij
Hii,
Jeetje wat zwaar zeg! Maar ik sluit me volledig aan bij @Cantaloupe, om zo minder stress te hebben. En als dit voor jou zou voelt mag en kan je dat zeker aangeven, het lijkt me ook niet de bedoeling dat dit alles je boven je hoofd groeid. En zou me sowieso niet veel van het kritiek aantrekken uitslagen van toetsen, so's, proefwerken zijn maar tijdelijk en dat betekent verder helemaal niks.
Veel liefs
Hey justGhast,
Eerst even dit: je bent echt niet alleen hierin. Het klinkt alsof je het superzwaar hebt, en ik wil je zeggen dat het oké is om dat zo te voelen. Het lijkt soms alsof iedereen verwacht dat je een robot bent die alles perfect kan plannen, hoge cijfers haalt en nergens last van heeft. Maar hé, jij bent gewoon mens, en dat betekent dat het soms allemaal even te veel wordt.
Je zegt dat je je bekaf voelt en dat je punten eronder lijden. Dat laat zien hoe groot de druk is. Misschien kun je eens met een mentor, vertrouwenspersoon of een leraar waar je goed mee kunt praten, delen hoe je je voelt. Niet om te klagen, maar gewoon om uit te leggen wat er speelt. Veel leraren beseffen pas hoe zwaar leerlingen het hebben als ze het echt horen. En nee, dat is niet zwak of falen. Juist door het te zeggen laat je zien dat je probeert.
Wat je profielkeuze betreft: focus eerst op wat jij wilt, niet op wat anderen zeggen. Natuurlijk zijn cijfers belangrijk, maar een profiel kiezen dat je écht interesseert, helpt je op de lange termijn veel meer. Het is jouw toekomst, niet die van anderen. En als mensen kritiek geven? Weet dat je hen niet hoeft te pleasen. Uiteindelijk is het jouw keuze.
Qua schoolwerk: soms helpt het om wat gas terug te nemen en dingen op te splitsen. Je hoeft niet alles in één keer perfect te doen. Heb je bijvoorbeeld al geprobeerd om huiswerk of leren in kleinere stukken op te delen? Of met iemand samen te plannen? Misschien klinkt dat cliché, maar soms werkt het echt beter als je niet alles alleen hoeft te dragen.
Je bent echt niet de enige die worstelt, ook al voelt het soms zo. Blijf praten en zoek steun waar je kan – of dat nu een leraar, vriend, ouder, of zelfs een forum als dit is. En onthoud: een slecht cijfer of een slechte dag zegt niks over wie je bent. Het zegt alleen dat je menselijk bent, en dat is meer dan oké.
Je komt hier doorheen, ook al lijkt het nu supermoeilijk. Stap voor stap, oké?
Groetjes,
Iemand die weet hoe zwaar school kan zijn