Skip to main content
Vraag

Medische problemen, wat kan ik nu doen om mijn trimester 1 nog te redden?

• December 2, 2025
  • 19 reacties
  • 184 Bekeken

ghast
Forum|alt.badge.img+8

Hoi lieve mensen van het forum,

Zoals jullie weten heb ik zeer wat medische problemen, maar de zorgcoördinator kan het niet veel schelen, want die zegt: “Flauwvallen kan niet bij zitten” en dat soort dingen en dus is het naar school en geen uitstel voor de proefwerkweek.

We zitten inmiddels in de proefwerkweek en het is super slecht aan het gaan. Biologie heb ik super goed voor geleerd, snapte ik en in het midden v/h proefwerk kreeg ik meerdere klachten (ademhalingsproblemen, hoofdpijn, hartoverslagen, etc.) en had het super zwaar met nadenken wat leidde tot een onafgemaakt proefwerk met super veel antwoorden raden.

Ook tijdens mijn Frans luistertoets was dit het geval. Frans is mijn beste vak sinds dat ik het heb vanaf de 1e en ik sta altijd wel een 8.7-9.2 gemiddeld. Ik stond dus een mooie 8.9 gemiddeld en raad eens: ik kreeg hoofdpijn en kreeg koude handen en voeten en nog meer klachten van zitten en haalde een mooie 4.2 en dat heeft mijn punt met 1.5 omlaag gehaald.

Morgen is natuurkunde aan de beurt (pw van 2 uur) en ik snap de stof gewoon maar ik weet dat het weer gaat gebeuren want het gebeurt elke dag. En dan hebben we ook nog 2x2 uur proefwerk Nederlands en wiskunde, wat goede vakken van me zijn, maar je snapt het al. 4 uur proefwerk is nog erger.

Wat kan ik nu doen om mijn trimester 1 nog te redden?

19 reacties

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • December 3, 2025

En ja… natuurkunde was super slecht gemaakt door me. Het gaat gewoon niet. Wanneer ik in het proefwerk zit dan gaat het af en toe en af en toe val ik gewoon neer. Zoals bij natuurkunde. Daar kreeg ik na 20 min de neiging tot flauwvallen uit het niets en toen stapelden de klachten zich op en het was einde proefwerk. Het grote probleem is: om naar de 5e over te gaan, mag je maar EEN minpunt hebben en daar ga ik na deze pww super super hard overheen (ik denk dat ik al 2-5 te pakken heb bij bio en natuurkunde). Ik weet ff niet wat ik moet doen. Als iemand iets kan bedenken zou dat oprecht geweldig zijn en hopelijk kan de dokter iets bevestigen over 1 weekje.

Groetjes,

ghast

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+6
  • Vaak actief
  • December 3, 2025

Heyy ​@justGhast ,

Ah wat stom zeg.. Ook al val je misschien niet flauw als je je helemaal niet goed voelt kan je ook moeilijk een toets maken.😐 Ik herken het gevoel wel , heb het zelf ook wel gehad (en nog steeds soms) en is echt super naar..😬 ben nooit echt flauw gevallen zittend maar wel dat ik zwart voor de ogen werd..🙈

Kunnen je ouders of de kinderarts misschien nog bij school aangeven dat dit niet gaat zo?..❤ Zou bijv. apart zitten en meer tijd krijgen nog helpen of gaat school/toetsen maken eig gewoon helemaal niet meer nu?.. :/

Liefs. 

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • December 3, 2025

Hoi ​@Cantaloupe 

Ja, we hebben dus aan tafel gezeten met de mentor en de zorgcoördinator, maar die heeft dus zeg maar meer "macht" dan mijn mentor. Mijn mentor stelde extra tijd en uitstel voor, maar zij vond: geen diagnose = geen pijn = toetsen maken, dus zitten we ermee opgescheept totdat we iets van de dokter te horen krijgen.

Groetjes,

ghast

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+6
  • Vaak actief
  • December 5, 2025

Hi ​@justGhast ,

Dat slaat nergens op.. :/ Kan je kinderarts misschien contact opnemen met school?.. Want lijkt dat die dan wel kan aangeven dat de uitslag nog even duurt en dus logisch is dat je nog geen diagnose hebt.. En sowieso dat je je nu niet goed voelt❤

Vind het echt een hele stomme reactie van haar, het kan soms best wel een tijd duren voordat een diagnose er is.. dan moet je iemand wel gewoon serieus nemen en sowieso als iemand zich niet goed voelt..😐

Liefs❤

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • December 6, 2025

Hoi ​@Cantaloupe

Ben het super eens met je en ja, dat kan, maar het grote probleem is dat er constant wordt geswitcht met kinderartsen. Ik weet niet waarom, maar de ene neemt me misschien wel serieus en de ander denkt: ah, die stelt zich vast aan.

Zoals ik heb gezegd, krijg ik dinsdag de uitslag van een onderzoek en misschien hopelijk een (voorlopige) diagnose en dan wellicht wat verdere handelingen. In ieder geval, dat zou voor mij een perfect scenario zijn. Voor mij zou het slechtste scenario zijn dat ze angst zouden zeggen terwijl ik dat niet beleef.

Maar ja… zo is het leven. Soms zit het mee en soms valt het erg tegen.

Super bedankt voor je lieve bericht.

Groetjes,

ghast

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • December 6, 2025

Wat naar voor je ​@justGhast dat je dit van je zorgcoordinator heb gehoord, en dat je zorgcoordinator je niet geloofd, ik hoop echt voor je dat je de diagnose krijg en dan meer hulp krijg en steun krijg op school, want zo gaat het niet langer.

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • December 8, 2025

Hoi,

Hopelijk wordt er morgen iets gezegd/gevonden, want wanneer we op de snelweg rijden, gaat mn hartslag naar boven de 180 slagen per minuut en heb ik een gevoel dat ik flauw ga vallen en bij badmintonnen gaat mijn keel super verstopt zitten en heb ik superveel druk op mn hoofd en hoge hartslag en heb ik een gevoel dat ik flauwvallen en ik zie zwart ook.

Hebben jullie tips voor morgen om te zeggen zodat er misschien wat meer begrip is want oprecht niemand gelooft mij terwijl het super eng voelt.

Ik typ dit recht na het badmintonnen met de klachten boven genoemd.

Groetjes,

ghast

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+6
  • Vaak actief
  • December 8, 2025

Hi,

Ah jeetje wat heftig.. en rot dat ze je niet serieus nemen😓 Snap dat dit eng is :/

Sorry ik heb even niet zoveel tijd nu, maar ik wil wel voor morgen reageren dus doe het even korter❤ Misschien kan je een brief schrijven waarin je momenten zoals ook in je reactie schrijft, uitlegt? Zodat ze het allemaal onder elkaar zien, hopelijk komt het dat wat meer binnen..  En zet er vooral ook in dat je je niet serieus genomen voelt❤

Liefs en veel succes morgen, hoop dat je hier iets aan hebt❤

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • December 9, 2025

Hoi forumgebruikers,

Dus wat er is gebeurd is dat er "goed" nieuws is. Namelijk dat er een voorlopige diagnose dysautonomie staat (OH en disfunctioneel ademen), maar de kinderarts (geweldig luisterende meneer) moet nog antwoord krijgen vd kindercardioloog en dan krijg ik via mail de definitieve diagnose.

Super bedankt voor jullie hulp en steun.

Groetjes,

ghast

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+6
  • Vaak actief
  • December 10, 2025

Heyy lieve ​@justGhast ,

Een beetje dubbel, maar fijn dat je in ieder geval nu weet wat er is❤ Ik heb er weleens van gehoord, volgens mij is de behandeling dan vooral met een fysio toch? Of kan er bijv. ook iets met medicijnen? Als je dat al weet natuurlijk🙃

Hoop dat het snel wat beter met je gaat en school je nu serieus neemt ❤ Als dat niet zo is vooral ook tegen je arts zeggen hoor, dan kan die nog wat aan school gaan trekken ;) Heb zelf bijv de afspraak dat als het echt niet gaat ik wel eerst vraag of ik mag gaan, maar als een docent of invaller etc moeilijk doet ik gwn weg mag lopen (gelukkig nooit nodig geweest).. dus mss is dat een idee 😉

Liefs ❤

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • December 10, 2025

Hoi ​@Cantaloupe 

Dysautonomie kan genezen, maar af en toe ook niet. Dat ligt eraan per persoon. Maar ja voor mij wordt het in ieder geval super veel zout en water en kijken wat de definitieve diagnose is en ik krijg fysio voor mijn afwijkende ademhaling.

Ja, ben naar het steunpunt vd school gegaan en dus 20 min extra tijd in de pwen maar wel beetje stom dat ik dan 20 min eerder aan mn pw om 9 uur moet starten maar ja extra tijd is extra tijd.

Hopelijk mag ik na de vakantie kiezen wanneer ik lessen mag doen of zoiets, want ik voel me gewoon af en toe ok en dan 2 seconden later kiep ik om, maar mijn school doet er niet makkelijk over maar ja.

Groetjes,

ghast

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • December 11, 2025

Nou,

Die 20 min extra tijd helpen niet super, heb een mooie 2.4 en 5 voor mijn Grieks gehaald. En sta al 2 minpunten. Grieks stond ik vorig jaar een 7.5 voor. Wat moet ik doen, want scheikunde is een vak waar ik vorig jaar net voldoende voor stond en ik moet dat inhalen zonder uitleg en al.

Groetjes,

ghast

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • December 11, 2025

Het kon nog erger door mijn biologiepunt aan te passen en nog erger te maken…

Wat doet deze school allemaal??

Ik vind dit eigenlijk best wel onrechtvaardig. Sorry hoor. Ik doe mijn uiterste best en dan word ik nog harder genaaid.

(Sorry ik ben super geïrriteerd en verdrietig).

Groetjes,

ghast

Yusa
Forum|alt.badge.img+13
  • Topper
  • December 11, 2025

@justGhast snap ik helemaal. Da's gewoon echt k** 😓😓 heel veel sterkte 😘😘😘😘😘

Liefs Yusa 😘😘

Linax
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • December 11, 2025

Heey ​@justGhast 

Super vervelend zeg!

Ik heb ook weleens last van een black-out maar niet met die ademhalingsproblemen en zo. Ik maak mijn toets altijd op een rustig plekje en ik draag geluidsdempende oordopjes van het merk loop! Je kan er geen muziek op spelen maar ik vind ze altijd wel heel fijn!

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+6
  • Vaak actief
  • December 11, 2025

Heyy ​@justGhast ,

Ah wat rot zeg😓 Is het een idee dat school de toets in 2en deelt en dat je dan in 2 verschillende dagen de toets maakt? Mss gaat dat beter omdat je dan minder lang achter elkaar hoeft te concentreren?❤

Liefs❤

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • December 11, 2025

Hoi ​@Cantaloupe 

Dat is een geweldig idee. Maar... mijn school doet super super moeilijk en gaat dat niet toestaan. Ze vinden "20 minuten extra tijd (eerder beginnen terwijl dat met dysautonomie erg zwaar is) " al geweldig van hun kant en geven ons de schuld dat we geen hulp nodig hadden? Dat hebben we niet gezegd mevrouw de zorgcoördinator die ff googlet wat dysautonomie is.

Niet op een vervelende manier bedoeld maar het zegt wel veel over hoe weinig begrip er is.

Maar ja supergoed plan. Ik ga ervoor pleiten maar ja wanneer dat niet lukt misschien dan de leerplichtambtenaar zijn beurt.

Groetjes,

ghast

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • December 12, 2025

Hey ​@justGhast ,

Dat klinkt echt heel vervelend! Ik zou je, en dat kan echt heel moeilijk zijn, proberen te focussen op de dingen die je kunt veranderen. Helaas kun je die zorgcoördinator niet veranderen🥲. Ik zou je best blijven doen voor je toetsen, ook al gaan ze soms wat minder.  Probeer er niet te veel over te piekeren en ook nog leuke dingen te blijven doen bijv afspreken met vrienden.   

En mocht je uiteindelijk blijven zitten, dan komt ook alles goed (ook al is het natuurlijk vervelend).

Als ik heel gestresst ben voor een toets neem ik vaak een flesje water en een stressbal ofzo mee het lokaal in. Ik weet niet of het helpt en of dat mag, mr wie weet.  Als je vantevoren jezelf al een 3 ziet halen voor een toets gaat het meestal ook niet zo goed. 

Ik hoop dat je gezondheid opknapt en dat je misschien een manier vind om die zorgcoördinator om te praten. Maar blijf in ieder geval positief!  

Je kan dit!

Groetjesss ikk

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • December 12, 2025

@Linax 

Super bedankt voor je tip. Ik zal eraan denken om dat te vragen en dat te mogen doen.

@Ikk 

De frustratie wordt groter en groter, maar idd. Wat voor mij helpt is idd wel iets om vast te houden, maar hopelijk doet iemand anders mijn situatie overnemen (jeugdarts of leerplichtambtenaar wanneer nodig) en dan ga je meteen zien dat mijn punten meteen met 1 of 2 of zelfs meer stijgen. Ik zit niet eens op 50% van mn best mr ja je hebt gelijk. Focussen op de andere dingen en positief blijven.

Groetjes,

ghast

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • December 19, 2025

Tja…

Er is nauwelijks rekening gehouden met mn situatie en ik sta een mooie 7.5 minpunten... Dit is niet eens grappig of zo. Het doet me super veel pijn. Wat moet ik doen??