Skip to main content
Vraag

MBO 4 of havo kiezen?

• November 22, 2025
  • 1 reactie
  • 19 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Hai, ik twijfel enorm tussen MBO 4 onderwijsassistent of havo. Zit nu al in mavo 4.

Dit is mijn “levensplan”

Optie 1:
Mavo → Havo → Marechaussee (MBO 4) → (PABO (docentopleiding) als back-up want altijd leuk gevonden)

Optie 2:
Mavo → MBO 4 Onderwijsassistent → Marechaussee (MBO 4) → (PABO (docentenopleiding) als back-up want altijd leuk gevonden)

Mavo gaat mij wel makkelijk af nu en sta voor alles een voldoende. Ook heb ik in de 1e en 2e havo gedaan maar is 2 havo niet gelukt, vooral door wiskunde. (en ja dat zal ik weer moeten hebben als ik havo kies)

Ik zit ook bij een feestorganisatie waar ik het erg naar m'n zin heb, maar het probleem is dat er ook veel mensen daar weg gaan want die zitten ook examenjaar….

Een paar andere vrienden van mij gaan naar de havo maar sommige ook weer MBO 4.

Ouders zeggen dat ik havo moet doen.

Please help en geef advies want zit echt vast

1 reactie

Dobymeis13
Forum|alt.badge.img+5
  • Vaak actief
  • November 23, 2025

Hoi,  moeilijk hoor. Als je MBO gaat doen hierna heb je wel een beroep en vak waar je altijd op terug kan vallen en werk in kan zoeken als iets anders niet lukt. Voordeel. Plus natuurlijk de kennis en bagage die het voltooien van een prima mbo met zich mee brengt. De vaardigheden die je er leert en de kennis die je op doet zouden je tot voordeel kunnen zijn bij de KMar in de zin van leidinggeven en organisatie structuur etc. Volgens mij krijg je in die opleiding bijvoorbeeld al van doen met agogische vakken en psychologie. Havo is natuurlijk ook uitstekend en wel algemeen. Je komt dan met een gemiddelde maar iets "hogere" algemene bagage bij de KMar.  Ik durf zo niet te zeggen wat nou beter is maar mijn gevoel zegt dat als je die mbo hebt, je al wat maatschappelijke (stage, vakken) ervaring en beroeps gevoel mee brengt naar de militaire organisatie. Misschien heb je dan daarvoor een wat steviger en minder puur schools fundament dan na alleen middelbare school en dan een militaire structuur in komen. Zou ik me kunnen voorstellen. Zeker voor militaire politie lijkt mij enige maatschappelijke ervaring (nogmaals via stage en wat je daar mee krijgt. Vergaderingen, teamwerk, collega's, diverse kinderen en achtergronden )  wel een voordeel ten opzichte van alleen nog maar middelbare school leerling te zijn geweest.  Persoonlijk koos ik dan dus  optie 2 . Mooie doelen heb je trouwens, goed hoor! 

Doby xxx