Heehee,
Ik heb ook moeite met geschiedenis, vooral omdat ik t saai vind, mr hier zijn een paar dingen die ik doe:
• Samenvatting. Je zegt dat dat niet helpt, dus dan is deze niet zo handig voor jou, mr voor anderen miss wel. Leer vooral alle jaartallen en de gebeurtenissen daarbij goed en zet die ook duidelijk in je samenvatting.
• Aantekeningen. Als je veel aantekeningen krijgt, bedenk dan dat dit waarschijnlijk de belangrijkste onderwerpen zijn in je toets. Ze laten het je niet voor niks overschrijven. Zorg er dus voor dat je deze goed leert en als je een samenvatting maakt, stop de aantekeningen er dan altijd in. LET OP: ik zou niet alleen de aantekeningen leren, dat is voor mij meestal te weinig. Die fout heb ik een keer gemaakt, was niet heel slim…
• Tijdlijn. Als je een onderwerp heb met heel veel belangrijke jaartallen, maak dan een tijdlijn. Zo krijg je een duidelijk overzicht van wat er op elkaar volgt.
• Mindmaps. Mindmaps zijn heel handig om goed verbanden te kunnen zien. Je kunt in een Mindmap namelijk heel veel pijltjes enzo zetten. Verbanden zijn voor mijn toetsen altijd heel belangrijk, dus die moet je ook altijd goed weten.
• Filmpjes. Als je niet zo’n fan bent van samenvatten kun je ook eens proberen om wat filmpjes over het onderwerp op te zoeken en die te bekijken. LET OP: de inhoud moet niet te veel afwijken van jouw boek, want dan ga je straks alsnog de mist in op je toets en dat willen we niet :)) Je kunt kijken of jouw methode filmpjes online heeft gezet en of er miss filmpjes zijn speciaal gericht op jouw methode.
• Presentatie. Ik doe ook wel eens alsof ik een klas moet uitleggen over het onderwerp. Dit laat je goed nadenken over wat er wel en niet belangrijk is. Als ik het dan een paar keer heb doorgelezen, doe ik net alsof ik een presentatie ga houden over het onderwerp. Voelt wel een beetje raar, mr is heel handig om dingen goed te onthouden. :)
Dit is wat ik doe. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes met leren!!
-Yodema
Hey,
Leren voor geschiedenis doe ik gewoon door de woorden te stampen en de tijdlijn te kennen. Bij mij werkt stampen heel goed. Echt leren, leren en leren. Ik zit in 2 vwo en kan je vertellen dat vwo moeilijk kan zijn . Het is echt stampen. Bij mij kwam er zelfs een tijd dat ik ‘s nachts moest leren.
Succes met leren!
Ik kijk filmpjes over het onderwerp. Zijn er altijd veel te vinden op yt.
Wat ik helpt is een soort tekening maken met oorzaak-gevolg. Geschiedenis gaat vaak over oorzaken en gevolgen.
Top dankje! Ga ik proberen!
Heehee,
Ik heb ook moeite met geschiedenis, vooral omdat ik t saai vind, mr hier zijn een paar dingen die ik doe:
• Samenvatting. Je zegt dat dat niet helpt, dus dan is deze niet zo handig voor jou, mr voor anderen miss wel. Leer vooral alle jaartallen en de gebeurtenissen daarbij goed en zet die ook duidelijk in je samenvatting.
• Aantekeningen. Als je veel aantekeningen krijgt, bedenk dan dat dit waarschijnlijk de belangrijkste onderwerpen zijn in je toets. Ze laten het je niet voor niks overschrijven. Zorg er dus voor dat je deze goed leert en als je een samenvatting maakt, stop de aantekeningen er dan altijd in. LET OP: ik zou niet alleen de aantekeningen leren, dat is voor mij meestal te weinig. Die fout heb ik een keer gemaakt, was niet heel slim…
• Tijdlijn. Als je een onderwerp heb met heel veel belangrijke jaartallen, maak dan een tijdlijn. Zo krijg je een duidelijk overzicht van wat er op elkaar volgt.
• Mindmaps. Mindmaps zijn heel handig om goed verbanden te kunnen zien. Je kunt in een Mindmap namelijk heel veel pijltjes enzo zetten. Verbanden zijn voor mijn toetsen altijd heel belangrijk, dus die moet je ook altijd goed weten.
• Filmpjes. Als je niet zo’n fan bent van samenvatten kun je ook eens proberen om wat filmpjes over het onderwerp op te zoeken en die te bekijken. LET OP: de inhoud moet niet te veel afwijken van jouw boek, want dan ga je straks alsnog de mist in op je toets en dat willen we niet :)) Je kunt kijken of jouw methode filmpjes online heeft gezet en of er miss filmpjes zijn speciaal gericht op jouw methode.
• Presentatie. Ik doe ook wel eens alsof ik een klas moet uitleggen over het onderwerp. Dit laat je goed nadenken over wat er wel en niet belangrijk is. Als ik het dan een paar keer heb doorgelezen, doe ik net alsof ik een presentatie ga houden over het onderwerp. Voelt wel een beetje raar, mr is heel handig om dingen goed te onthouden. :)
Dit is wat ik doe. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Succes met leren!!
-Yodema
Bedankt! Ik ga het proberen!
Heyyy,
Heel herkenbaar, als je naar mn cijfers kijkt voor gs is dat een 4 nog een 4 een 1,5! Een 6,5 en nu nog mn cijfer van de toetsweek.
Wat bij mij werkt is (ookal heb je 0 motivatie) SCHRIJF HET OP! Als je het alleen maar gaat lezen krijg je het niet in je hoofd.
Hopelijk was dit een beetje nuttig (wss niet maar ja)
Groetjes Anoniempjeeeee