Skip to main content
Vraag

Leren op mijn kamer, maar ouders willen dat niet

• October 21, 2025
  • 8 reacties
  • 76 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Heyy allemaal,

Ik zit in HAVO 5

Jullie hebben vast allemaal de titel al gezien en gelezen. 

Eerst ff wat context:

De wifi bij mij thuis is dus niet heel sterk en mijn slaapkamer is op de bovenste verdieping van mijn huis. Dus de wifi is heel erg sloom of is er gewoon niet daarzo. Heel erg vervelend. Dus ik maak mijn huiswerk al een paar jaar in de woonkamer. Mijn moeder luistert altijd naar podcasts, en ookal heb ik een koptelefoon op, het stoort nog steeds wel. (Die podcasts staan best wel luid, anders hoort mijn moeder het niet goed)

Nu willen mijn ouders dus eindelijk gaan kijken naar een sterkere wifi. Ik heb voorgesteld dat als ze die wifi eenmaal hebben en geïnstalleerd hebben, dat ik dan op mijn kamer kan gaan zitten voor leren en schoolwerk. Maar daar zijn zij dan weer tegen voor een reden die ik niet weet en die ze ook niet willen uitleggen aan me. Ze zeggen altijd: "Het gaat toch in de woonkamer ook gewoon goed?"

NEE DAT GAAT HET NIET. IK KAN ME MOEILIJK CONCENTREREN DAAR.

Sorry voor de caps lock, maar dit moest er ff uit haha.

Dus, heeft iemand tips hoe ik dit goed kan bespreken en uitleggen aan mijn ouders?

Super bedankt alvast voor alle hulp en tips!

Xxx 

Leo Leo 🫶🏽

8 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • October 22, 2025

Uitleggen werkt niet altijd. Als je ouders (geen idee waarom) niet willen dat je op je kamer studeert dan willen ze het ook niet begrijpen als je het uitlegt.   Want als ze het zouden begrijpen zouden ze het met je eens moeten zijn.  

Wat je zou kunnen doen: Maak het hun probleem.  Dus die podcast moet uit. Niet zacht maar uit. En je roept net zo lang dat hij uit moet tot hij uit is. Blijven storen in die podcast tot hij uit is.  Vraag haar wat ze heeft geleerd van de podcast van 3 weken geleden: Weet ze niet meer. Nou, dan is het ook niet belangrijk.  Terwijl jouw Havo diploma voor de rest van je leven is. Dus: Podcast uit.
Heeft je moeder daar last van? Natuurlijk. Maar jij moet van haar in de woonkamer.

Heeft ze commentaar?  "He, ik doe wat jij wilt, ik leer in de woonkamer, waar jij geen enkele reden voor geeft maar volgens jou gaat het even goed als op zolder. Nou, dan zorg je er ook voor dat het even goed gaat! Uit die podcast en ook niet bellen.  Jij zegt dat het goed gaat: stil zijn".

Met alles waardoor je je niet kan concentreren, meteen er bovenop. Podcasts, tv, koekjes en koken: Moet allemaal stil want jij moet in de woonkamer leren.

En dan is het haar probleem.

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • October 22, 2025

@ZigsDieZigsIs super bedankt voor je advies!

Ik heb besloten dat ik het gewoon ga doen, mocht mijn moeder er commentaar op hebben, dan is het toch echt haar probleem vind ik! Ik heb vroeger wel eens op mijn kamer geleerd (toen mijn ouders weg waren naar vrienden) en het werkte echt veel beter voor me. 

Nogmaals, thankss voor je advies 🫶🏽

Xxx

Leo Leo 🫶🏽

• October 22, 2025

Wat ik zou doen is gewoon weer in gesprek gaan met hun en zeggen dat je beneden niet zo goed ha ha kan de concentreren en daarom boven wel studeer je zeg maar ook van ja zit in m’n examen ja ik moet al deze stof wel goed kennen, want ik zit nu in 4 mavo  en ik doe het over twee jaar, dus het is met tweede jaar van dus vorig jaar heb ik ook vier mavo gedaan dan in andere vakken en ik spreek uit ervaring als je nu hoe weet ik nog aan het begin van het jaar nog alle stof leert en school goed gaat scheelt het echt zo meteen  in een beetje rond de meivakantie met leren voor je eindexamen en scheelt stress

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 22, 2025

Misschien kun je rustig met ze praten en uitleggen dat het niet is omdat je “alleen wil zijn”, maar omdat je je écht beter kunt concentreren op je kamer. Zeg bijvoorbeeld dat je cijfers of concentratie eronder lijden als je steeds wordt afgeleid. 

xx liefs Wolf 🐺

anoniemja
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • October 22, 2025

update ons!

NN15000
Forum|alt.badge.img+10
  • Vaste gast
  • October 23, 2025

Gewoon zeggen dat je daar beter kunt concentreren  dus dat je het liefst daar leert 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • October 23, 2025

Hey allemaal,

Echt super super bedankt voor alle reacties 🫶🏽

@anoniemja komt goed, ik geef jullie wel een update als het allemaal geregeld is met de wifi enz (mijn ouders kennende gaat dat nog wel een tijdje duren haha)

Nogmaals, super bedankt!🫶🏽

Xxx

Leo Leo 🫶🏽

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 29, 2025

Hopelijk is de wifi snel geregeld, hoe is het er nu mee?

xx liefs Wolf 🐺