Vraag

Leren

  • 22 July 2018
  • 7 reacties
  • 238 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi iedereen ik heb nog maar net vakantie maar ik vroeg me af hoe Julie precies balen leren.

Ik ben op het nippertje over met 1 tekort en je mag maar 1 tekort staan en stond heel lang 2/3 te kort.

Hoe leren Julie precies?
Welke klas gaan julie?
Hoelang doen Julie er over?
En Joe leren Julie talen?

7 reacties

Ik zal hem zelf ook even beantwoorden.

1 Quizlet en samenvattingen

2 2 havo atheneum

3 serieuze toetsen doen. Ik 1 uur ongeveer per vak per dag over soms 30 min

4 quizlet
Hoi,

...ik vroeg me af hoe Julie precies balen leren.
Ik denk dat je met ''balen'', ''talen'' bedoelt?

Hoe leren Julie precies?
Als ik wifi en een device heb, prefereer ik ook Quizlet. Als ik dat niet tot mijn beschikking heb, dan creëer ik Quizlet op papier. Dan heb ik m'n boek met woordjes en een schrift. Even een voorbeeld: ik leer Frans -> Nederlands. Dan zie ik de Franse woordjes en probeer ik zelf de betekenis te raden. Als ik het niet weet schrijf ik het over. Op het eind als ik de lijst af heb, controleer en verbeter ik alles. Dat dan eindeloos tot ik het ken. Deze techniek werkt bij mij echt veel slechter dan Quizlet btw.

Bij zinnen schrijf ik het altijd over. Dat werkt anders in mijn hoofd ofzo.

Welke klas gaan julie?
Na de zomer 5 VWO.

Hoelang doen Julie er over?
Over het leren?
Ik kan snel leren. Als ik Quizlet tot mijn beschikking heb, hoef ik de lijst meestal maar 3 keer te doen. Toch doe ik het meestal iedere dag 1x tot de toets, zodat het echt goed in mijn hoofd zit. Ik begin dan vaak 1 à 2 weken van te voren, dus dat is voor mij echt heel erg vroeg. (Dan heb ik ten minste reserve tijd als het een keer niet lukt om te leren.) Als ik de tijd bij elkaar optel, denk ik dat ik in totaal ongeveer een uur tot twee uur bezig ben, maar dat is echt een gokje. Ik heb het dan denk ik over rond de 150-200 woorden, maar dat verschilt ook.

Het ligt ook aan de taal. Frans gaat 2x zo snel als Duits, daarom heb ik Duits ook uit mijn pakket gegooid 🆒 Erg fijn :8:)

En Joe leren Julie talen?
Ow, vraag 1 was dus ook hoe leer je in het algemeen?

Ik let altijd goed op in de les (daardoor hoef ik grotendeels niet meer te leren: de grote lijnen ken ik dan vaak al). Daarna maak ik een samenvatting, maak ik alle opdrachten en herhaal ik. Dus ik lees de samenvatting regelmatig door.

Ik hoop dat volgend jaar beter gaat bij jou!

Gr. Pin
Reputatie 2
Badge +9
Heey,

Hoe leren jullie precies?

Ik leer meestal gewoon uit het boek. En in onze boeken staat er een samenvatting aan het eind van elk hoofdstuk dus die lees ik die meerdere keren over. En bij sommigen leraren krijgen wij een aangepaste samenvatting, daar staat de belangrijkste dingen in die we moeten leren maar dan dus nog kleiner dan de ''normale'' samenvatting (hopelijk begrijp je me). Of we krijgen een lijstje met alle formules erop met voorbeelden en dat leer ik dan een paar keer.

Welke klas gaan jullie?
ROC MBO Retail manager niv. 4.- Overijssel.

Hoelang duren jullie erover?

Als het gaat om leren, dan meestal maar 3/4 keer. Omdat als je een beetje oplost in de klas, dan snap je het wel/ je onthoudt het dan wel. Huiswerk maak ik nooit op het MBO, omdat ze dat toch niet nakijken en wij maken altijd oefeningen in de klas en dat begrijp ik meestal dan wel. En natuurlijk heb ik er gewoon nooit zin in om het te maken. ( als deze vraag nog niet specifiek gaat over talen). Met formules leren krijgen we dus zo'n blaadje en daar staan ook kleine vragen over en die maak ik dan 4/5x (per vraag). Formules bij deze opleiding is ook iets anders dan op de middelbare school. Hier krijg je zo 20/ 30 formules per toets:S. Maar ook hierbij geldt als je goed oplet is het een makkie. En ik begin meestal pas te leren een dag van te voren, maar bij formules dan is het meestal een paar dagen van te voren.

En als het gaat om hoelang me opleiding nog duurt? Dan nog 1 jaar. Ik heb alleen nog MBO niv.4 nodig om naar het HBO te gaan, dus.

En hoe leren jullie talen?

Bij mijn opleiding hebben we alleen Nederlands en Engels, maar dat is zo zo ontzettend simpel. Je krijgt vragen bij een toets van schrijf in het Engels hoe je heet, hoe oud je bent en waar je woont en dan krijg je een tekst van (bijv.) Jan gaat naar de supermarkt en koopt een blikje doperwten. 's avonds tijdens het koken komt Jan erachter dat de inhoud van de blik doperwten bedorven is. En dan moet jij een klein verhaaltje maken met daarin dat de doperwten bedorven bleken te zijn en dat je graag je geld terug wilt hebben. En dan krijg je ook nog hints van wat bijv. doperwten betekenen in het Engels. Dat is toch Makkelijk? En dan mag het ook nog met spelfouten erin.

En bij Nederlands krijg je heel veel leesteksten die je moet lezen en daarvan vragen beantwoorden van bijv. wat is de hoofdgedachte van de tekst, of wat is het onderwerp. Daarnaast hebben we veel verkoopgesprekjes en je moet een solliciatiebrief maken/ informatieve tekst, etc.

En dat leer je allemaal door het leren van samenvatting of gewoon mee te doen met de les, maar zoals ik al zei is het hier zo ongelofelijk makkelijk dat je eigenlijk voor niks hoeft te leren, tenzij je niet zo goed bent in NL/ EN.

Gr: Mr.S
Hoe leren jullie precies?
Ik leer door een paar keer hetzelfde te lezen of bij rijtjes alles telkens opnieuw van boven naar beneden te herhalen, weet ik bijvoorbeeld 1 woord niet dan ga ik van boven naar beneden weer opnieuw de rijtjes bij langs. Daarnaast overhoren mijn ouders mij ook vaak zodat ik wat zekerder voor de toets ben. Daarnaast leer ik niet heel erg veel thuis maar let ik enorm veel op in de klas omdat ik hierdoor beter mijn stof binnen krijg.

Welke klas gaan jullie?
Ik ga nu naar 4 atheneum N&T. Maar weet nog niet helemaal zeker of het me gaat lukken. Ik ben dit jaar van Gymnasium naar atheneum gegaan omdat ik het erg moeilijk had met Latijn en Grieks.

Hoelang doen jullie er over?
Nu leer ik echt te weinig, ik leer zo'n kwartiertje voor een toets tenzij het een heel belangrijke toets voor me is, dan ben ik me kapot aan het stampen.

En Hoe leren jullie talen?
Ik leer talen door eerst alle woordjes met de vertaling een paar keer door te lezen. Daarna ga ik het rijtje telkens te herhalen hiermee bedoel ik dat ik telkens van boven naar beneden het rijtje doe. Ben ik in het midden van het rijtje een woord vergeten dan bekijk ik hem en start ik weer van boven naar beneden, zo herhaal je al je woorden nog een keer.

Mvg,
Li2qs3

Nog vragen? Stel ze zeker 🙂
Hoe ik leer:
persoonlijk leer ik het beste door samenvattingen te maken en stukken tekst te arceren, maar voor vakken die ik makkelijker vind zoals biologie lees ik de tekst die geleerd moet worden een paar keer door. Dit doe ik dan twerwijl ik muziek op heb, dit is vaak muziek van John Williams of Cavetown

naar welke klas ik ga:
ik ga naar 4 havo met een N&G profiel

hoelang ik erover doe;
meestal leer ik voor ongeveer een half uurtje, maar dit verschilt per vak heel erg. Voor bio hoef ik soms maar 10 a 15 minuten te leren terwijl ik voor talen meestal rond de 3 uur met leren of een 5.5 te halen.

hoe ik talen leer:
persoonlijk vind ik het fijn om WRTS te gebruiken en om de rijtjes heel vaak over te nemen. Maar de techniek die jij hebt genoemd gebruik ik soms ook wel, maar dan moet ik nog langer leren:D (gelukkig heb ik volgend jaar geen talen meer)

ik hoop dat dit geholpen heeft op een of andere manier.
Gayvin
1. Woordjes leer ik ook met quizlet. Van teksten maak ik een samenvatting. Bij wiskunde maak ik de gemengde opgaven/algemene herhaling/diagnostische toets. Ook let ik meestal goed op tijdens de les, wat me ook heel veel tijd scheelt.
2. Ik ga naar 4 gymnasium
3. Hangt ervan af. Voor Nederlands lees ik het voor de les 10 minuten door omdat ik het meeste wel weer door op te letten. Voor wiskunde leer ik de dag van tevoren 1-2 uur. Voor Engels leer ik 2 dagen van tevoren ongeveer 20 minuten per dag denk ik. Voor Frans en Duits 3 dagen van tevoren 20-30 minuten per dag denk ik. Voor Grieks en Latijn 3 dagen van tevoren 1-1,5 uur per dag. Voor scheikunde, biologie, natuurkunde, geschiedenis en aardrijkskunde 3 dagen van tevoren eerst zo’n 1,5 uur denk ik een samenvatting maken, daarna iedere dag 5 minuten de samenvatting een keertje doorlezen.
4. Quizlet. Eerst gok ik alle woorden met de kaartjes en de woorden die ik nog niet weet markeren met een sterrerje. Daarna leer ik de woorden met een ster via de ‘leren’ knop was dat vgm. De dagen daarna leer ik gwn met de kaartjes. Grammatica ken ik meestal al grotendeels na de uitleg tijdens de les, dus hoef ik alleen nog maar rijtjes te leren. Die leer ik door ze heel vaak te lezen, op te dreunen en het op te zeggen zonder te kijken. Voor Grieks en Latijn kijk ik altijd op het YouTube kanaal ‘Tu Quoque’ of er liedjes voor zijn en met Duits op smarter German. Zinnen handmatig, maar volgens hetzelfde principe als de woordjes. Bij Grieks en Latijn maak ik ook nog altijd de gemaakte huiswerk opdrachten en lees ik de vertaling van de tekst een paar keer door
Hoe leren Julie precies? (niet talen)
Ik let gewoon goed op in de les en dat de dag voor de toets lees ik het 1x door en ik maak als ik zin heb een paar opdrachten en soms kijk ik nog wat toepasselijke filmjes
ik heb nog nooit een samenvatting gemaakt en ik leer altijd 1 dag van te voren dus ik ben niet het beste voorbeeld
Welke klas gaan julie?
vwo 5
Hoelang doen Julie er over?
ik heb ongeveer 4,5 uur vrije tijd per dag dus ik doe er niet heel lang over
En Joe leren Julie talen? (wel talen)
Ik leer talen in tussen uren met wrts woordjes en zinnen schrijf ik 1x over en lees ik nog paar keer door en gramatica oefen ik (soms) maar meestal doe je dat al genoeg in de les (heb duits en engels bij engels alleen 500 woordjes bij duits woordjes zinnen en gramatica)

Reageer