Skip to main content
Vraag

Kennis van Chinese scholen

• August 25, 2025
  • 8 reacties
  • 81 Bekeken

Coco
Forum|alt.badge.img

Hallo allemaal! Ik ben een meisje uit China. Ik wil weten hoeveel Nederlandse studenten weten over Chinese middelbare scholen. Verheug je reactie! Als je geïnteresseerd bent in de Chinese cultuur, laat me dan een bericht achter, ik zal geduldig antwoorden!🌷

8 reacties

• September 2, 2025

Eigenlijk weinig, ik kijk nog soms het NOS Jeugdjournaal, maar daar hoor je alleen van de basisscholen daar.

Katjatja
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • September 3, 2025

Op school heb ik gehoord dat de typische Nederlandse zesjescultuur daar niet wordt gezien als voldoendes en dat je de hele dag moet studeren en maar 1 of 2 uur vrij hebt en die besteed aan bv. Mediteren of zangles. Ik heb ook geleerd dat de ouders vaak hopen dat hun kind een superhoge  op leiding gaat doen en hoge cijfers haalt. Tijdens de één kindpolitiek hadden ouders maar 1 kind, 1 kans dus

dat is alles wat ik weet

Coco
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • September 3, 2025

@Just_Chilling  Hallo vriend, is het Jeugdjournaal een Nederlandse krant? Zijn er in Nederland interessante geografische tijdschriften? Ik ben erg geïnteresseerd in het tijdschrift Geography. Eerlijk gezegd weet ik ook heel weinig over Nederland, omdat ik zelden nieuws over Nederland zie in de krant en ik weet dat Nederland het land van windmolens is. Specialiteiten zijn houten schoenen. Kunt u me iets anders vertellen?

Coco
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • September 3, 2025

@Katjatja  Kan je me vertellen hoe het schoolsysteem in Nederland is? Ik heb geleerd dat veel scholen in het Westen om ongeveer 15 uur van school gaan, en ik ben echt jaloers. Op de middelbare school en middelbare school in China, inderdaad in principe de hele dag aan het leren, neem onze school, ik krijg de school vroeg om 7:20 uur, zeven of acht lessen per dag, en dan nog drie lessen om zelf te studeren, 9:45 uur naar huis, een dag op school echt erg moe, dus ik ben erg benijd op de westerse school.

Ik was al een tijdje bang om naar school te gaan, omdat ik een heel introvert meisje ben, eenvoudig gezegd een beetje bang om met mensen te gaan, maar als ik alleen zou reizen, zou ik weer heel vrolijk worden! Ik hou van reizen!! Onze vrije tijd was ongeveer een of twee uur per dag en ik gebruikte die tijd om rond te lopen op school, zingen en dansen waren een aantal gemeenschapsactiviteiten, maar ik deed niet mee. Het een kindsbeleid bestaat al decennia geleden en China heeft nu een driekindsbeleid geopend, maar er zijn steeds minder jongeren die willen trouwen en kinderen krijgen omdat de economie neerlaagt en de stress van het leven toeneemt.

Maar omdat China het grootste bevolkingsland ter wereld is, is de leerdruk ook erg groot. Elk jaar gaan tientallen miljoenen kandidaten vechten om een ​​universiteitsgraad, en de toetsen worden geprezen.

Katjatja
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • September 3, 2025

Het jeugdjournaal is een televisieprogramma waarin ze het nieuws vertellen speciaal voor kinderen. In Nederland zit je op de middelbare school meestal tot 3:30 uur op school en begint de dag op school om 8:30 uur maar soms ook om 10:30 uur of iets er tussenin. Soms zit je ook tot 4:10 uur of vijf uur op school. Het lijkt me echt heel zwaar om om 7:20 uur te beginnen en 9:45 uur te eindigen. Heb je dan wel genoeg tijd om te eten en te slapen en heb je dan ook lunchtijd tussendoor hoelang heb je pauze in totaal ga je naar Nederland verhuizen of was je gewoon nieuwsgierig naar de Nederlandse cultuur of ben je net verhuisd volgens mij kan je niet heel kan je niet heel goed Nederlands en vertaal je het naar het Nederlands klopt dat? Als je het niet met Google Translate doet dan kan dat natuurlijk ook dat iedereen in Nederland op houten schoenen loopt is niet waar vroeger wel 400 jaar geleden of zo, maar in Nederland is iedereen ook heel erg Modieus. In Nederland heb je ook best wel veel tijd om bijvoorbeeld te sporten of met vrienden af te spreken. Na school heb je wel nog huiswerk en toets voor te leren. Meestal heb je op een dag zo’n vier uur vrije tijd en in het weekend gewoon de hele dag wij hebben een weekend van twee dagen en een schoolweek van vijf dagen. Ik zit op een school waar ze ook veel met kunst doen. Doe jij ook wel leuke dingen want het klinkt alsof je alleen maar bezig bent met school. spreek je wel eens met vrienden af? En wil je in China of in Nederland ben je Chinees of gewoon Nederlands? Ik ben heel nieuwsgierig want het klinkt alsof je binnenkort naar Nederland gaat verhuizen of net bent verhuisd. 

lovegood
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • September 3, 2025

Hoi ​@Coco 

Ik weet alleen dat de ouders heel streng zijn en dat kinderen in China vaak ten onder gaan aan mentale gezondheid 

Groetjes Lovegood 

Coco
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • September 4, 2025

@Katjatja  - Hallo. Vrienden! Bedankt voor uw geduldige uitleg! Het Nederlandse jeugddagboek klinkt echt goed! Ik heb nog geen soortgelijke programma's gevonden in China. Ik hou liever van Chinese entertainmentprogramma's, zoals Run It Brother of Ace vs Ace. Ik hou ook van programma's zoals Geo Exploration en ik vind de National Geographic Exploration-programma's in de Verenigde Staten erg mooi, hoewel ik slechts een paar korte video's heb gezien. Ik had geen kans om naar het nieuws te luisteren, want we hadden geen televisie.

Als ik op school zou gaan, had ik slechts tien minuten pauze na de les, met een maaltijd van 12:00 tot 12:40 uur, een wiskunde-opdracht van 12:40 tot 13:10 uur en een pauze van 13:10 tot 14:20 uur om de les te beginnen. Na vier lessen, van 18.00 tot 19.00 uur, is er tijd om te eten en te rusten. Blijf drie avonden zelf studeren tot 9:45 uur van school. Na de middelbare school gaan we op zaterdag naar school, rond 16.00 uur en rond 17.00 uur op zondagavond naar school. Zowel de zomer- als de winterschool duurt ongeveer twee weken.

Ik ben erg geïnteresseerd in de Nederlandse cultuur. Ik ben op de middelbare school, dus ik ben niet van plan om naar Nederland te verhuizen. Sociale media in het Westen zijn grotendeels niet beschikbaar in China, dus ik wil een aantal Europese landen op deze site leren kennen om me voor te bereiden op mijn reis naar Europa in juni 2027. Nou, om eerlijk te zijn, ik heb geen Nederlands geleerd, ik weet niet eens hoe ik het Nederlands kan zeggen, het is vertaald met Chinese vertaalsoftware, omdat Google deze software niet in China kan worden gebruikt, als de vertaling fouten heeft, begrijp me alstublieft.

Nederlanders dragen toch nog houten schoenen? Zouden de schoenen zwaar zijn?

Er zijn een aantal verenigingen op school, maar er zijn weinig activiteiten, omdat ik introvert ben, heb ik me niet ingeschreven. De favoriete is de bibliotheek van de school, en hoewel de boeken er al 20 jaar oud zijn, komen er elke maand nieuwe tijdschriften! Ja, ik besteed mijn tijd in wezen aan school, geen manier, de eisen van de middelbare school zijn strenger. Ik heb geen vrienden, dus ik praat vaker met mijn familie, ik heb de voorkeur aan de eerlijke stijl van de westerse mensen, de Chinese woorden, sommige meisjes kunnen misschien niet de waarheid met je zeggen, of misschien is het om mijn karakter, ik heb nog geen goede vrienden gemaakt.

Ik woon aan de zuidoostelijke kust van China, mijn ouders zijn beide Chinezen, dus ik ben ook Chinees.

Ik ben nog nieuwsgierig: zijn er grafen in Nederland? Is er een begrafenis in het graf? Omdat de Chinese geschiedenis is erg lang, veel grafen zullen rijk zijn aan begrafenissen, zoals gouden voorwerpen, of jade en dergelijke, en toen ging ik een tijdje geleden naar een museum, het hele museum is vol artefacten die zijn opgegraven uit het graf, het is echt erg mooi! Moeten Nederlandse studenten wat gedichten meenemen? In China zijn er veel oude poëtische teksten van voorouders achtergelaten, we hebben allemaal rug nodig, en veel inhoud

Coco
Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • September 4, 2025

@lovegood Chinese ouders zijn niet allemaal erg streng, maar in principe zijn ze allemaal zo. Ze zouden willen dat hun kinderen talentvol zouden zijn, want als iemand in een gezin naar de universiteit zou gaan, zouden de ouders het als een eer vinden.

Ik denk dat er twee manieren zijn waarop ouders in China hun kinderen disciplineren: door hun kinderen een mobiele telefoon te geven. De andere manier is om altijd voor het kind te denken. Ik dacht dat mijn ouders strikter waren, omdat mijn klasgenoten in principe een mobiele telefoon hadden, maar ik niet, ze dachten dat ik alleen een mobiele telefoon kon krijgen als ik naar de universiteit ging. Maar omdat we drie kinderen in het huis hadden, konden mijn ouders niet alle energie op me richten, ik had een klasgenoot omdat haar moeder slechts een meisje had geboren, dus zelfs met haar huiswerk was haar moeder om haar te helpen met een rode pen te markeren nadat ze haar mobiele telefoon had goedgekeurd, en toen zorgde ze niet veel voor mijn klasgenoot.

Ik wil ook graag mijn hobby's afwisselen. Ik heb Latijnse dans geleerd op de basisschool, maar de reden waarom ik het nu niet heb geleerd, is omdat ik in de derde school veel stress had om te gaan, ik stopte voor een tijdje en ik later geen tijd meer had om te gaan. Maar het maakt niet uit, ik ben afgestudeerd op de middelbare school in juni 2027 en na de universiteit heb ik meer tijd om zelf te gebruiken, bijvoorbeeld om te reizen of wat muziekinstrumenten te leren. Niet alle kinderen krijgen een psychologische stress ineenstorting, maar ik had een periode van psychologisch grijs.