Vraag

Jouw mening over schoolvakken


  • Anonymous
  • 0 reacties

Klein beetje voor m'n, mogelijk, toekomstige baan:

Niet zozeer welke vakken je leuk of stom vindt, maar meer over welke vakken op school (basisschool, middelbare school, hoge school of uni) je niet nuttig of effectief vindt. Welke vakken zijn aan vervanging toe? En is er een vak of een onderwerp (waarover je een vak kan maken) waarmee je dat vak dan zou vervangen?

Voorbeeld: ik zou landelijk, op de middelbare school, Duits vervangen door Spaans, internationaal kan je daar veel meer mee. 


15 reacties

Hallo Angovis :)

Ik vindt Frans niet nuttig, er spreken slechts 60 miljoen mensen Frans en je kunt altijd Engels spreken. Chinees lijkt dan mij wel een leuk en interessant vak, aangezien dat een stuk minder saai is en 1 miljard mensen spreken Chinees, daarnaast heeft Nederland samenwerkingen met China. 

-TheMightySlayer <3

Hey Angovis

 

Alvast deel ik even mee dat ik in België woon, en dus een wat ander schoolsysteem ken dan dat van jullie in Nederland (als jij van Nederland bent, tenminste). In België heb je onder andere aso (algemeen onderwijs, je voorbereidend op verdere studies), kso (kunstonderwijs), en bso (beroepsonderwijs). Ik heb enkel ervaring met aso. 

 

Wij hadden per week een uurtje Duits. Op zich snap ik dat wij Duits hadden, ‘t is een landstaal van België, maar met één uurtje in de week schiet je niet veel op. Niet zo handig dus. Engels hadden we twee uur, maar naar mijn gevoel heb ik vooral Engels geleerd door Engelse films te kijken en Engelse boeken te lezen. Wie in hun vrije tijd niet bezig was met Engels, leek dan ook nauwelijks vooruitgang te maken. 

 

Ik denk dat er in de les, vooral bij talen, wat meer aandacht had besteed mogen worden aan daadwerkelijk een conversatie met elkaar voeren. Correcte grammatica is belangrijk, maar met enkel correcte grammatica kom je niet ver op vakantie of zakenreis. 

 

In het laatste jaar van het middelbaar kon je bij ons kiezen voor het keuzevak Spaans. Dat was dan ook maar een uurtje per week, maar naar wat ik gehoord heb, was het wel heel praktijkgericht, en konden de leerlingen die dat keuzevak volgden, er best wat van. Vooral degenen dan die thuis nog wat met Spaans bezig waren, door Spaanse series te kijken bijvoorbeeld, maar da’s dan logisch dat zij sneller vooruitgang boeken, denk ik. 

 

Tot nu toe heb ik het alleen over talen gehad. Misschien dat ik ook wat over mijn richting kan vertellen. Ik zat in de richting humane-wetenschappen, waar je onder andere gedragswetenschappen en cultuurwetenschappen krijgt. Gedragswetenschappen kon bijvoorbeeld over psychologie gaan, en cultuurwetenschappen over politiek of filosofie. Die vakken vond ik altijd heel boeiend, maar of ze nu zo’n grote bijdrage leveren aan je toekomst, weet ik niet. Vaak worden de belangrijkste dingen in een hogere studie sowieso nog eens herhaald. De richting humane-wetenschappen werd dan ook wel eens bestempeld als de “gemakkelijke” richting in het aso. 

 

Gr. Kenshin

Heyy

Ikzelf woon in België, ik ken jullie onderwijssysteem niet echt, maar ik denk wel dat ik nuttig kan antwoorden. 

Ik zit nu in aso (algemeen secundair onderwijs) in een wetenschapsrichting.

Als gevolg daarvan vind ik fysica ,biologie en chemie heel boeiend. Minder boeiend vind ik dan weer economie. We hebben 1 uurtje economie/week. Als het aan mij lag zou ik dat uurtje economie vervangen door chemie, fysica of biologie, dat zijn tenslotte de vakken waarop de richting gebaseerd is.

Stel nu dat je als leerling kunt kiezen, of een uurtje biologie meer, extra uurtje chemie, of een uurtje fysica bij. Is voor ons als liefhebbers van wetenschappen toch veel nuttiger dan economie. 

In het volledige schooljaar hebben we 30 pagina's economie gezien. Oefeningen inbegrepen, daar hebben we toch weinig/niks aan?! Bijna niemand begrijpt het, niemand doet het graag, met al gevolg dat we het niet leren.

Nu ja, volgend jaar nog 1 uurtje economie per week en in de 2 jaren daarna hebben we geen economie meer dus dan zijn we ervanaf.

In totaal hebben we 6 uur wetenschapsvakken. 2biologie, 2 chemie,2 fysica. Ik vind dat vakken waarmee we veel kunnen. Daar is bij de meeste van ons ons latere beroep op gebaseerd, dus ik vind het nuttige vakken. Misschien zullen er, onder de leerlingen die nu in wetenschappen zitten wetenschappers uitkomen die een oplossing vinden voor dingen zoals klimaatopwarming, het teveel aan afval.

Iedereen vind een ander vak nuttig. En vgm zijn ook alle vakken nuttig. Bijvoorbeeld, ik vind economie niet nuttig, maar stel dat ze dat vak volledig schrappen, wie zal grote bedrijven leiden? Op zich is ieder vak nuttig, maar het hangt ervan af hoeveel je leert in dat vak, denk ik

Groetjs

Ik ben er inderdaad een groot voorstander van om Frans te schrappen. (Dit Fransen moeten gewoon eens Engels leren spreken😤.)

Duits eigenlijk hetzelfde. Spaans of Mandarijn zou veel zinniger zijn.

Maar het meest nutteloze vak van allemaal is literatuur. Verplicht boeken en poezië lezen van een beperkte literatuurlijst om er daarna nog een enorme analyse over te moeten schrijven is echt zo zinloos. Laat lezen lekker vrij zodat we kunnen lezen wat we willen. Ons verplicht boeken laten lezen heeft alleen maar een averechts effect. We gaan juist minder lezen omdat zo'n verllichte lijst en het vooruizicht op een boekverslag zo demotiverend zijn. In het drukke bestaan van een scholier is dit gewoon pure tijdsverspilling. Die tijd kunnen we beter besteden.

 

Goed, dat was weer even m'n dosis schoolfrustaties😅

 

Groetjess

ik heb zelf een aantal vakken die ik wil schrappen,  maar ik houd het kort (hoop ik)

Van mij mag het vak Drama echt weg, ik had er altijd een hekel aan,het mag van mij weg en die 2 uur mag naar een ander vak gaan zoals wiskunde of economie, maar dat is puur omdat ik zelf veel met die vakken te maken krijg in de toekomst.

Drama mag van mij echt weg, ik heb al vaak genoeg gezegd, het leven is een drama, dus waarom ga ik dan mee spelen in de drama les? Zolang ik het leven een drama vind ,(en dat blijf ik houden) mag het weg. Als ik drama wil , dan kan ik me beter gaan voelen hoe ik me echt al jaren heb gevoeld, daar heb ik geen school vak voor nodig. 

Natuurlijk is voor iedereen dat anders ,want de een wilt dokter worden ,de ander acteur en de ander ceo etc

 

Groetjes Gebruiker c 

Persoonlijk denk ik dat school zich veel meer mag richten op dingen waar je echt iets aan gaat hebben. Dingen als, hoe de fuck doe je je belasting ofzo (ja, het basic voorbeeld). 

We hebben lichamelijke opvoeding, gym. Waarom geen "mentale opvoeding"? Gym is voor fysieke gezondheid, dus dat vak zou zich dan richten op mentale gezondheid. In deze maatschappij hebben jongeren veel stress en ik denk dat het heel nuttig zou zijn als ze technieken leren die je helpen met die stress. Bv mindfulness oefeningen, yoga, praten, schrijven, etc. Dit helpt ook om taboe te verbreken dat het ok is om je kut te voelen en hierover te praten.

 

Waarom haten jullie allemaal op Frans? 😢 Ben net geslaagd na 6 jaar Frans 😂😅

Nee maar Spaans was nuttiger geweest.

 

Ik denk dat de leeslijst van Nederlands groter en vrijer mag worden. Ik had een docent die echt was van, deze lijst is kut. Kom met je eigen boek, ik kijk ernaar en kijk mee en geef tips als je een genre noemt. Da's top. Voor ons laatste project met een letterkundig onderzoek en verdediging van het project hebben we echt leuke boeken gelezen met goede tips van onze docent.

 

Ik denk ook dat ze pakketkeuze wat moeten loslaten en dat je meer zou moeten kunnen kiezen wat je wil.

 

Tot slot zou ik ook meer vakken toevoegen als psychologie, filosofie, levensbeschouwing, drama, muziek.

 

Verder denk ik dat ze het cijfersysteem moeten dumpen. Veel te prestatiegericht en zorgt voor veel stress.

 

Gr. Pin

Persoonlijk denk ik dat school zich veel meer mag richten op dingen waar je echt iets aan gaat hebben. Dingen als, hoe de fuck doe je je belasting ofzo (ja, het basic voorbeeld). ja, klopt ! Daar ben ik het zeker mee eens! Omdat ik zelf nu tegenwoordig veel met belasting te maken.(je weet wel waardoor)  zou het eerst wel fijn zijn als ze daar meer over zouden bij brengen. Ik heb gelukkig toen aan een vriend van mijn vader gevraagd om mij een aantal dingen te leren. Ik vind dat school daar zeker meer info over mag geven, want bij economie krijg ik bij ons op school wel wat dingen,  maar de basic dingen doen ze niet echt op in gaan, zoals in jouw voorbeeld belasting,  maar ook verzekeren etc.

We hebben lichamelijke opvoeding, gym. Waarom geen "mentale opvoeding"? Dat snap ik ook niet. 

Gym is voor fysieke gezondheid, dus dat vak zou zich dan richten op mentale gezondheid. In deze maatschappij hebben jongeren veel stress en ik denk dat het heel nuttig zou zijn als ze technieken leren die je helpen met die stress. Bv mindfulness oefeningen, yoga, praten, schrijven, etc. ja, dat klopt wel. Bij ons op school krijgen we wel soort van yoga, maar dat is maar 1x in het jaar 2 uurtjes. En de rest doen ze gewoon niet veel met die dingen. 

Dit helpt ook om taboe te verbreken dat het ok is om je kut te voelen en hierover te praten. als zo de leerkrachten dat uitvoeren zou dat inderdaad veel fijner zijn voor de toekomst. 

 

Waarom haten jullie allemaal op Frans? ik heb geen haat op frans, oke wel een beetje heel erg.

😢 Ben net geslaagd na 6 jaar Frans 😂😅

Nee maar Spaans was nuttiger geweest.

ja toch, als je trouwens nog Spaans wil leren zou ik het je graag willen leren, maar dat mag jammer genoeg niet.Lo siento . 

Ik denk dat de leeslijst van Nederlands groter en vrijer mag worden. Ik had een docent die echt was van, deze lijst is kut. Kom met je eigen boek, ik kijk ernaar en kijk mee en geef tips als je een genre noemt. Da's top.ik wil ook zo'n docent!  Deed ze ook rekening houden met dyslexie?  Zo ja, dan is het een top docent.

Voor ons laatste project met een letterkundig onderzoek en verdediging van het project hebben we echt leuke boeken gelezen met goede tips van onze docent.

 

Ik denk ook dat ze pakketkeuze wat moeten loslaten en dat je meer zou moeten kunnen kiezen wat je wil.

dat zou wel fijn zijn ja, dan kunnen leerlingen wat meer van meerdere dingen proeven laat ik maar zeggen. En laat ze ook is een beroeps keuze test doen. 

Tot slot zou ik ook meer vakken toevoegen als psychologie, filosofie, levensbeschouwing, drama, muziek.

psychologie zou ik wel is leuk vinden om een keer te volgen,  (hoef ik niet meer naar mijn tante ,om iets te vragen over psychologie 😅. ) heb jij dan geen muziek gehad @Pin ? Wij hebben wel drama gehad,maar persoonlijk is dat niks voor mij😅. Ik zeg al vaak genoeg dat het leven een drama op zich is, en dan krijg je er ook nog extra moeilijke dingen bij.

Verder denk ik dat ze het cijfersysteem moeten dumpen. Veel te prestatiegericht en zorgt voor veel stress.

of het zorgt voor veel stress,  vind ik van niet, licht ook wat je niveau is. Ik zelf heb dan wel is last van stress,  maar dat was vroeger veel meer. 

Gr. Pin

Groetjes Gebruiker c 

Oké quoten is officieel onmogelijk, want hij denkt dat ik heb geschreven wat jij hebt geschreven.

Als ik eco had willen kiezen, had ik het als extra vak moeten nemen. Niet dat ik graag eco wilde, want ik vind het een kut vak lol, maar het had dus amper gekund met een natuurpakket. 

Ik heb zelf geen dyslexie, dus geen idee waar ze wel/geen rekening mee hield. Ik had wel autisme en depressie enzo en ze was daar wel altijd heel begripvol voor. Mijn school had sowieso wel regelingen voor dyslexie. Dat je ook de teksten op toetsen kon luisteren of vergroten op je laptop. Je mocht meer spelfouten maken en tijdsverlening.

Wij hebben meerdere keren een beroepskeuzetest en studiekeuzetest moeten maken voor LOB (loopbaanoriëntatie nogwattes). 

Ik had wel muziek, maar niet veel. 1.5 jaar maar. Dat is te weinig om echt iets te leren. Tenzij je het vak koos en dan had je het 4, 5 of 6 jaar afhankelijk van je niveau.

Bij ons hebben ze voor brugklassen drama verplicht gemaakt toen ik al in de 4e zat. Ik had wel CKV van een dramadocent en zij was fantastisch. Daardoor kon je heel leuk een draai geven aan projecten. 

Ik heb op zich ook niks met drama en muziek, maar ook weer wel. Kijk, muziek was drama door overprikkeling, maar ik heb wel een beetje leren drummen (ja, ik moest precies weer drummen lol) en dat vond ik vet. Maar ik speelde bv al piano en daar heb ik niks bijgeleerd, omdat het vooral basic kennis was wat je dan kreeg.

Op zich, ik ben een perfectionist en deed VWO. Ik stresste 'm enorm.

 

Gr. Pin

 

Het is wel fijn dat ze daar begrip voor had en je hielp. .

Lob = loopbaan oriëntatie begeleiding 😅. Ik heb dit vaak nog en eerlijk gezegd, mijn mentor van vorig jaar boeide het niks, hij liet mij mijn gang lekker gaan😅. Hij was erg chill.  Maar ik heb er vorig jaar niet veel met dat vak gedaan 😅 en toch deed ik het met een mooi cijfer afsluiten😉.  

Dat is niemand nee, ik had het dan 2 jaar, maar ik speelde en speel  toen en nu al goed piano  . Wel toeval/leuk dat jij ook piano speelt!

Bij ons was het ook de eerste 2 jaar verplicht drama.  CKV heb ik vorig jaar gehad,  zelf vond ik er eerlijk gezegd niet veel aan, ook puur omdat het echt slecht geregeld was en zij steeds domme fouten maakte. Zoals, verkeerde lokatie geven, mensen niet op de hoogte brengen, reageren niet op telefoons en de planning klopte niet. Zoals. Ik had met mijn groepje opeens 4 uur langer les dan de andere groepen, toen ik verhaal ging halen , zei de persoon.  :oeps foutje, ja hoor.  En dan te bedenken dat die planning door hun 4x is nagekeken,  nou maak dat een kat wijs. 

Wel leuk om te horen dat jij ook piano speelt! Ik heb dan wel toen zitten klooien met een gitaar en daarna drums. Dat drummen ging niet het beste maar de docent vond het goed genoeg. Bij gitaar was het hetzelfde.  Ik heb daarna maar gekozen voor piano verder spelen. Ik leerde toen niets nieuws, maar hij vond het wel leuk dat ik al goed speelde. Ik heb dan niks geleerd, maar ja,  ik heb wel weer lekker kunnen spelen. 

 

Ik zelf ben ook een perfectionist,  dat was ook de rede dat ik redelijk in de boeken zat voor een goed punt. Ik leerde vooruit etc. Uiteindelijk was mijn niveau veel te laag en blijven ze tot op de dag van vandaag pouchen dat ik hoger ga.

Ik moet wel zeggen ik zelf doe ik vaak wel is stressen, maar dat is in combinatie met school, werk , eigen bedrijfje. Etc.  En dan nog prive zaken.

Ik hoop dat je nu niet meer zo gestresst bent.

 

Groetjes Gebruiker c 

Bij ons was LOB ook een beetje een flut vak. Het was sowieso alleen een handelingsdeel, dus geen cijfers en alleen voldoende/onvoldoende. De decaan was gwn meer van doe wat je moet doen om een goede studie/opleiding te vinden. Je moet alleen voor de administratie dit en dat doen.

Dat vond ik dus stom aan muziek. Je leerde zo weinig dat je eigenlijk geen goed cijfer kon halen als je niet muzikaal was of geen instrument kon spelen. Mijn piano skills zijn niet goed. Nooit les gehad, altijd zelf gekloot. Anderen speelden echt super pro en omdat er geen tijd was om dat ook te leren, kreeg je gwn een vet laag cijfer tov die anderen. Ze hadden moeten kijken naar jouw groei en niet jouw niveau vind ik dan toch.

Stress komt wel weer als uni begint ripp.

Ja, ze hadden de kinderen wel meer advies mogen geven, en ook meer aandacht. Het is eigenlijk niet de bedoeling dat ik, degene ben die vragen van klasgenoten moet beantwoorden omdat de decaan ze , of niet zelf snapt, of geen antwoord weet, of ze gewoon negeert.  Dat vind ik gewoon ook echt belachelijk.  Heel veel kinderen bij mij in de klas wouden meer weten van ondernemen, dan wijst de decaan met zijn vinger naar mij en moet ik dat dan in 1 keer beantwoorden,  hij was wel chill , hij liet me wel heen doen, maar eigenlijk deed ik gewoon zijn werk. Niet dat ik het erg vind om iemand te helpen, maar dit is denk niet de bedoeling.  

Als je piano skills wilt verbeteren moet je veel oefenen, ik zelf kon al goed spelen , maar in feite is het wel wat je zegt, je hebt en weinig tijd om te leren, en het is vaak ook moeilijk en dan is het wel zo dat je snel een laag cijfer krijgt. Dat is ook de rede dat ik stopte met drummen en gitaar proberen te spelen en ben ik gewoon gaan doen wat ik wel goed kon.

Ja, vind ik ook, ze moeten gewoon kijken op wat voor niveau je zit, niet op specifiek 1 niveau.  Ze moeten dat zoizo niet doen, en daarbij , in deze wereld is het zo dat alles bijna om presteren gaat. Als dat nou minder is , dan was het ook een stuk makkelijker.  Voor de leerlingen voor volwassenen , ondernemers etc.

 

Ja, ik heb wel geluk dat ik dan wel naar de universiteit kan gaan na mijn opleiding,  maar met mijn werk is het wel fijn dat ik niet perse een opleiding of naar de universiteit moet, maar met de opleiding,  commerciële economische bouwkunde , kan ik veel beroepen uitvoeren waarbij het niet altijd nodig is om naar de universiteit te gaan,maar ik zit wel te denken dat ik dat wel ga doen. Helemaal ook omdat alles steeds duurder word en ook dat ik wel een goede baan met een goed salaris wil.

 

Groetjes Gebruiker c 

Dat wat je schrijft over je decaan ligt niet aan het schoolsysteem denk ik, maar vooral aan je decaan. Mijne was best chill en tevens een docent van me in de 6e, dus je kon heel makkelijk dingen vragen. Als hij iets niet wist, had ie altijd wel een oude leerling in z'n mailbestand waar je dan mocht meelopen en vragen stellen enzo.

Dat wat je schrijft over muziek is idd echt waar. Bij vrije opdrachten ging ik ook op de piano, maar ik vond drummen veel leuker haha, maar dan kreeg ik nooit een echt goed cijfer helaas.

Beetje jammer dat je alleen uni zou doen voor baankansen. Ik doe uni, omdat de manier van werken bij mij aansluit en ik (denk ik) een leuke studie heb gevonden. 

 

Wel chill dat je decaan altijd iemand in zijn mailbestand had die je kon helpen en meelopen en vragen stellen!

 Nee , dat was bij ons in de klas ook, daarbij wij hebben op school volgens mij maar 1 elektrisch drumstel en 1 normale, daarnaast hebben ze wel weer 3 grote vleugels, en 100 gitaren en keyboards en iets van 30 piano's. Toch wel raar dat ze dan zo weinig drums hebben, maar oke. Heel veel wouden drummen, ik heb het niet heel vaak gedaan , maar ja, je weet het probleem denk al. Daarbij , bij vrije vakken zoals deze zou het fijn zijn als je wat zou leren. Drummen is ook weer een kunst hoor trouwens. 

 

*Beetje jammer dat je alleen uni zou doen voor baankansen. Ik doe uni, omdat de manier van werken bij mij aansluit en ik (denk ik) een leuke studie heb gevonden. *

ja, misschien wel, uiteindelijk is voor mij het wel belangrijk,  ik kan met mijn toekomstige opleiding, veel beroepen uitoefenen , ik ken ook een aantal mensen die de beroepen hebben waar ik later kan worden.  Ik heb wel al een aantal plekken een dagje mee gelopen. Ik moet wel zeggen dat ik eigenlijk wel een een heel breed beroep heb , ik kan zelfs werken bij een yachten bedrijf bij ons in de buurt als ik zou willen, dat kan scheinbaar ook.  In iedergeval,  ik vind het ook wel jammer dat dat nodig is, kijk het past eigenlijk ook wel bij mijn net om dezelfde reden als jij,  het sluit aan op de manier van werk, alleen ik ben niet zo van dat studenten leventje als je begrijpt wat ik bedoel, ik hou ook niet van die geesten en clubs etc. Maar ja. Het is voor mijn toekomst, en daarbij, ik kan al op mijn opleiding een vaste baan krijgen in mijn 3e jaar , wel nice! Dan heb ik nog meer werk😅 voordeel is wel, ik heb maar 4 dagen in de week les en 3 dagen vrij als ik goed werk.  Maar ja, uni ,ik hoop voor jou dat je een studie hebt die bij je past en waar je plezier in hebt! Dat gun ik je van harte!  Ik ken genoeg mensen die later toch gaan switchen van studie, bijvoorbeeld,  mijn neef, hij heeft de politie opleiding gedaan, 1 jaar gewerkt als agent,hij vond het niet wat ie had gehoopt,  toen bij de brandweer gegaan, daar 4 jaar gewerkt en nu is hij 3 jaar al jurist,  dus ja , het kan raar lopen, zorg dat je plezier in je werk en studie hebt, want steeds gaan studeren voor noppes is ook weer zonde van je tijd. En daarbij, je krijgt ook een dikke studie schuld.  Als je denkt dat je een leuke studie hebt is het wel fijn, kijk natuurlijk ook is in de praktijk,  als je bijvoorbeeld gaat leren als advocaat en je hebt je diploma en je vind het niks, ja kan dan beter toch is kijken van tevoren naar je baan,maar dat wist je denk ik al.

 

Groetjes Gebruiker c 

 

Persoonlijk denk ik dat school zich veel meer mag richten op dingen waar je echt iets aan gaat hebben. Dingen als, hoe de fuck doe je je belasting ofzo (ja, het basic voorbeeld). 

De oorsprong van de vraag is bereikt. Ik deed gewoon altijd m'n ding, deed maar gewoon m'n best bij elk vak, tijdens wat voor studie dan ook, en ja in het basisonderwijs is het wel echt basisdingen, en tijdens het hoger onderwijs heb je zelf een redelijk specifieke keuze gemaakt, daarom dat het middelbaar of voortgezet onderwijs me nogal irriteert, omdat achteraf het allemaal best een stuk onzin was. Zoals ik al zei, geen voorstander van Duits, maar CKV is zo'n ander vak wat ineens om de hoek komt kijken terwijl je de jaren daarvoor, of op dat moment ook als je die vakken hebt gekozen, tekenen en muziek hebt gehad. Dan is CKV redelijk overbodig. Nou heb ik begrepen dat het vak alleen maar bestaat zodat scholen subsidie voor cultureel onderwijs kunnen krijgen, dat kan je dan beter stoppen in jouw suggestie, Geestelijke of mentale opvoeding.

 

Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik niks heb geleerd van CKV. Niks wat ik niet al kon, niks wat ik nog niet wist. Ik denk echter wel dat als je school een goed programma voor dit vak samenstelt, dat je wel nuttige dingen kan leren. Als de projecten wat langer duren of wat minder oppervlakkig zouden zijn. Mijn school heeft bv echt wel wat toffe dingen geregeld. Workshops met filmmaken met uitleg en voorbeelden, verschillende voorstellingen, Stedenreis (dat noemen ze dan onderdeel van CKV, maar de opdrachten die ik tijdens Stedenreis moest doen, waren echt de grootste onzin tho). Als ze daar een groter project van zouden maken waar je meer tijd voor kreeg en meer hulp om je te verdiepen, denk ik dat CKV nog wel leuk en nuttig zou kunnen zijn. Nu raakt het allemaal zo erg het oppervlakte dat je niks écht weet. Da's jammer.

Reageer