Skip to main content
Vraag

Is speciaal onderwijs een slechte keuze?

• June 16, 2025
  • 5 reacties
  • 51 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoii, ik ben een meisje van 15 en zit nu in 3 havo op regulier onderwijs. Ik heb ASS, (autisme spectrum stoornis) en heb hierdoor veel moeite met school door alle prikkels en drukte. Mijn cijfers zijn daaron ook de laatste 2 jaar echt naar beneden gaan en ik blijf sowieso zitten. Het is nu bijna helemaal rond dat ik naar speciaal onderwijs ga maar ik ben bang dat ik een fout heb gemaakt. Mijn autisme zorgt ervoor dat ik vrij gevoelig ben voor geluid en moeite heb met vrienden enzo maar voor de rest heb ik een vrij lichte en onzichtbare vorm van autisme. Ik ben bang dat ik in een klas word geplaatst met allemaal high support needs kinderen en volledig buiten de boot val. Is speciaal onderwijs het waard of niet?

5 reacties

• June 16, 2025

Hallo,

Het speciaal onderwijs in Nederland is geloof ik heel goed georganiseerd, dus de kans dat je met allemaal kinderen komt die veel meer behoefte hebben dan jij is vrij klein. Ze hebben geloof ik op de meeste speciale scholen verschillende klassen, ongeveer verdeeld per afwijking. En zelfs al is dat niet zo, zijn de klassen wel heel klein dus je krijgt sowieso genoeg aandacht.

Het is het zeker waard (denk ik)!

Groetjes!

Ik denk met je mee
Forum|alt.badge.img+2

Hi 

Oh dat is inderdaad voor jou niet heel leuk 

Ik heb toevallig ook lichte vorm van ASS dus ik snap je

Het is zeker niet stom dat je erheen gaat weet je je bent gewoon zo hoe lastig het ook kan voelen en ik probeer altijd te denken wat ik wel kan 

En als je dat ook zegt tegen je docent wat je wilt zullen ze helpen maar je moet wel weten wst je wilt leren 

Als je iets meer wilt weten hoor ik het wel 

Groetjes 

Jij kan dit 💪💪

Forum|alt.badge.img

Ik zit op een speciale onderwijs school en het is best wel leuk hoor meestal zijn er inderdaad niet echt zo heel erg veel high need kids en anders zitten die vaak in andere klassen. Of is het toeval dat er net 1 echt high need kid erbij jou in de klas zit maar de rest van de klas is dan vaak wel gewoon normaal en meestal ook wel rustig. 

Wel zijn er op special scholen vaak niet veel andere meisjes dus als je goede vrienden nu hebt blijf goed vrienden met ze en anders maak je meestal wel snel vrienden met leerlingen uit andere klassen. 

Het is vaak wel rustig en als jij erg last heb van geluid houden ze daar rekening mee. En onthoud dat er altijd heel erg veel te regelen is op VSO. Meestal is er op een VSO school ook een rust lokaal waar je naar toe kan als het effe te veel wordt of te overprikkeld. 

Trouwens ik zou wel goed kijken naar welke school je wil gaan en ook bij van die open dagen kijken als die er voor volgend jaar nog zijn.

Veel succes en sterkte en geluk met je nieuwe schooljaar alvast. 

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 7, 2025

Ik zit ook op speciaal onderwijs en het bevalt prima

OnlyMe
Forum|alt.badge.img+12
  • Topper
  • August 7, 2025

hey ​@Zoeeee 

Herkenbaar! Dat is ook spannend. Ik zit ook op het speciaal onderwijs en als je de juiste school voor je vind met een goede sfeer dan lukt het echt wel! Ik ga nu naar 3 havo en echt, het zal je verbazen hoeveel mensen net zoals jij een “licht” (wil het eigenlijk niet zo noemen) gevalletje van autisme hebben en hoe weinig mensen echt.. hoe noem je dat? uit kunnen vallen. Er zal vast wel een keer iets gebeuren dat iemand boos word, maar als jij moeite hebt met die prikkels helpen docenten je echt wel en daar ga je ook allemaal goeie en duidelijke afspraken over maken.

-OnlyMe