Skip to main content
Vraag

Is het normaal dat je mentor je persoonlijke dingen vraagt?

• April 20, 2025
  • 13 reacties
  • 199 Bekeken

Hoi,

Is het normaal normaal dat je mentor je hele persoonlijke dingen vraagt, die niet gerelateerd zijn aan school/studie? Ik bedoel niet simpele vragen zoals wat je hobbies zijn of hoeveel familieleden je hebt ofzo.

Het waren echt specifieke dingen over mijn mentale gezondheid, en hij bleef de hele tijd doorvragen totdat hij een antwoord uit me kon persen, wat ik nogal opdringerig vond. Ik werd er oncomfortabel van, want ik had altijd het gevoel dat hij een hekel aan me had, hij kwam bij mij vaak koud over en had vroeger ook kritiek aan wat ik als hobby's deed. 

Groetjes van mij

13 reacties

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+5

Mijn mentor doet dit heel soms, maar ik heb er geen last van. Als jij dat wel hebt kan je dat misschien aangeven. Je hoeft niet perse antwoord te geven

Liefs

Ik denk met je mee
Forum|alt.badge.img+2

Hi

Dat is inderdaad niet fijn nee 

Kijk ik weet natuurlijk niet waarom hij dat doet 

Het zou bijvoorbeeld kunnen omdat hij zorgen om je maakt en over jou gezondheid 

Het zou ook kunnen dat hij gewoon vreemd is 

Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen 

Waarom hij die vragen steld 

Dan weet je ook het antwoord 

En als je het niet fijn vind zeg het dan eerlijk 

En als hij niet luistert ga naar een andere docent die je vertrouwt 

Want je hoeft je privéleven niet te zeggen hoor 

Het heet niet voor niks PRIVÉLEVEN 

Ik hoop dat ik je geholpen hebt 

Groetjesssss

• April 21, 2025

Bedankt voor jullie antwoorden ​@nieuwschierig_aapje en ​@Ik denk met je mee ! Nuttig om te weten dat het bij anderen ook gebeurt

LampenKap
Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • April 21, 2025

Ik en mijn mentor hebben eigenlijk alleen maar gesprekken over mijn mentale gezondheid. Maar dat is omdat het bij de school bekend is dat het behoorlijk slecht met me gaat. Ik ga ook maar 3 uur naar school. 

Ik weet nog aan het begin, toen het nog een stuk beter ging, dat school zich ook wel zorgen maakte. En dat die gesprekken toen nog heel stroef gingen want hoe moet je in godsnaam zo'n gesprek aan gaan. 

Als je het echt niet ziet zitten om met je mentor of iemand van school hierover te praten, vraag erover. Vraag waarom ze telkens zulke vragen stellen. Want je hoeft niks. Maar vaak zijn het toch wel goede bedoelingen. Hoe naar iemand dan ook is om mee te praten, vaak willen ze gewoon het beste voor je. 

En laten we zeggen, je wilt met iemand praten, maar gewoon niet je mentor. Dan hebben ze bijna altijd wel een zorg coordinator of onderwijs ondersteuner of iets zoals dat waar je terecht kan.

• April 21, 2025

Ik zou er niet meteen iets verkeerds achter zoeken. Zeg het wel gewoon als je die vragen ongemakkelijk vindt. Je bent niet verplicht te antwoorden.

• April 21, 2025

Bedankt voor jullie antwoorden ​@LampenKap en ​@tim16 ! 

Interessant om te horen dat jij met je mentor vooral over je mentale gezondheid praat ​@LampenKap, en wat erg dat je het zo moeilijk hebt.

En ik geloof dat hij geen slechte bedoelingen heeft, maar hoe hij het overbrengt komt slecht over. Een keer na zo'n gesprek waar hij mij aanbevelingen had gegeven werd hij boos en ongeduldig, omdat ik eerlijk (maar wel netjes) had aangegeven dat ik die dingen al heel lang geleden heb geprobeert en dat het niet werkte bij mij. 

Nu ik erover nadenk ligt het niet per se aan de prive details, maar of ik de persoon vertrouw. Het roept bij mijzelf alertsignalen op wanneer mensen me heel persoonlijke dingen vragen, want het voelt geforceerd en indringend. Ik heb wel een paar andere docenten die ik wel erg mag waarbij ik uit mijzelf mijn problemen had verteld, en die reageerden juist wel heel lief.

Bij open vragen is het gemakkelijk om aan te geven dat ik hem niet wil beantwoorden. Maar bij ja-nee vragen kan ik dat niet echt zeggen, omdat ze het echte antwoord daardoor gemakkelijk kunnen weten.

Maar ja, het schooljaar is al bijna voorbij en ik heb geen lessen meer behalve toetsen dus ik zal hem niet echt zien 

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • May 19, 2025

heyy charlotte dit is volgens mij gewoon normaal mijn mentor wilt mij naar leerling begelijding sturen (dit heb je op mijn school hun doen meer de personelijke vragen maar mijn mentor vraagt ook personelijke vragen zoals hoe gaat ie met je moeder (had pasgeleden kanker) of gecondoleerd met je opa (die is pasgeleden dood gegaan) en soms is het mijn teken docent maar die pusht niet veel mn teken docent probeert meer als een chille vriend over te komen (lukt haar ook goed) maar ik denk dat dit gwn normaal is

• May 19, 2025

Het is niet normaal maar waarschijnlijk wil hij checken of het goed met je gaat. 
Je bent nooit verplicht te antwoorden! En je kan ook vragen waarom hij/zij dat vraagt.

Misschien neemt je mentor de taak te serieus? 
Ik Vind de gesprekken met de mentor soms wel gezellig maar het hangt natuurlijk van af wie het is 

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • May 20, 2025

Zeg het eerlijk als je je hier niet fijn bij voelt. Als je het niet tegen hem durft te zeggen, en het blijft doorgaan, Ga dan naar een vertrouwenspersoon op je school of iemand anders die je heel erg vertrouwd. Waarschijnlijk is je mentor gewoon ongerust of beniewd hoe het met je gaat, maar als je iets niet fijn vind, geef dit dan direct of indirect aan!

girlvan_
Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • May 20, 2025

Hey, het is niet normaal dat een mentor zo doorvraagt over persoonlijke en mentale dingen als jij dat niet fijn vindt, vooral als het niets met school te maken heeft. Je hebt het recht om grenzen te stellen en te zeggen dat je er niet over wilt praten. Misschien kun je met een andere vertrouwenspersoon praten als je het gevoel hebt dat het niet goed zit. 💗

• May 20, 2025

@anoniem1305 , ​@Puckmeisje , ​@Isja13 , ​@girlvan033 bedankt voor jullie antwoorden, tips en het delen van jullie ervaringen! Erg nuttig om te lezen!

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 7, 2025

Ja je mentor moet je begeleiden tijdens school, dus ja

Chiaraaaaxx
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • August 10, 2025

Hey hey 

Ik heb zo iets ook wel is gehad dat ze begonnen over dingen buiten school waarbij ik toen tegen ze vroeg van waarom moet ik dit beantwoorden? 
maar misschien maakte je mentor zich zorgen over je en wou hij misschien je helpen ofzo? Als je dat niet fijn vind kan je dat vast ook wel zeggen tegen je mentor