Vraag

intelligentie-onderzoek, (heel) bang, gestrest


Reputatie 6
Badge +4

Ja… ik krijg een intelligentie-onderzoek, aan de hand van het gesprek wat mijn moeder en ik allebei, individueel (dezelfde dag, apart van elkaar), met de mensen van jeugdggz hadden.

Eerder…

had ik, nu al weer 2 jaar geleden, een topic geopend over hoe ik dacht dat ik misschien hoogbegaafd zou kunnen zijn (of juist ASS zou kunnen hebben, waarop ik ook getest word). Ik heb meer aan hun verteld over hoe het gaat op school e.d. en naderhand vonden hun (met volgens mij 3 mensen in totaal) het wel handig om mij een intelligentietest te laten doen.


Maar ik ben héél bang, gestrest enzovoorts.

Dat ik gestrest (en bang) ben, komt doordat ik (voor mijn gevoel en voor mezelf), alles zo foutloos en snel mogelijk moet gaan invullen/beantwoorden. En ik wil/moet van mezelf zo hoog mogelijk scoren op de intelligentietest die ik ga krijgen. Maar ik ben ook bang dat ik sowieso ‘laag’ ga scoren (onder de 100), en hoe ik me na de test en/of na de uitslag van de test ga voelen. Dit omdat mijn verbale IQ/woordenschat gewoon extreem slecht is. En daardoor ga ik (ook) laag scoren op de intelligentietest, en dat wil ik voorkomen.

Maar dan heb ik dit dus allemaal, maar kan je dat (allemaal) aangeven, of hoe en wat? Want ik heb zelf eigen helemaal geen herinneringen aan hoe het was gegaan (toen ik ‘vroeger’ een intelligentietest moest doen).

Want ik had ooit ergens op internet gelezen of gehoord, dat je de tijdsdruk/tijdstress die je ervaart, kan aangeven bij degene die de test bij je afneemt. Kan dat ook daadwerkelijk?


Heeft iemand hiervoor tips (tegen de stress, tijdsdruk etc.)? En/Of heeft iemand hier ook last van gehad tijdens een intelligentietest?


En met het verbale gedeelte, hoe wordt dat überhaupt afgenomen? Ook als ik bijvoorbeeld ASS blijk te hebben, wordt dat getal dan ‘rechtgetrokken’/gestabiliseerd tegenover wat het Totale IQ blijkt te zijn? (en dat het totale IQ dan ‘hoger’ uitvalt, of?)

Want mijn moeder zegt: “Wacht het gewoon af, laat het op je af komen, en dan zien we wel verder”. Maar ik ben zelf helemaal gestrest, vooral als straks het IQ-getal, ‘laag’ (of voor mij laag) blijkt te zijn, dus wil ik goed voorbereid die test kunnen doen.

Maar aan de ene kant wil ik mijn best doen. Maar dan ga ik fouten maken, omdat het foutloos en heel snel ‘MOET’ van mezelf.

De test duurt ook 2 uur lang, in totaal. En ja, ik weet het, het is een momentopname, daarom wil ik zo goed mogelijk die test doen.

En nog een vraag: Bevat de intelligentie-onderzoek ook meer dan alleen deze test zelf?

(Volgende week heb ik die test)


11 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb zelf geen ervaring met IQ testen dus wat er precies wordt gevraagd weet ik niet.  Ik weet wel dat het geen examen is waar je voor kunt slagen of zakken dus probeer het ook niet zo te zien (makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik). Een IQ test is ook niet het laatste oordeel over wie jij bent als persoon.

Ik zou zeker bij degene die de test afneemt aangeven dat je stress ervaart.

Zoek in de tussentijd genoeg afleiding zodat je niet de hele tijd met die test bezig bent.

Reputatie 6
Badge +4

Ik heb zelf geen ervaring met IQ testen dus wat er precies wordt gevraagd weet ik niet.  Ik weet wel dat het geen examen is waar je voor kunt slagen of zakken dus probeer het ook niet zo te zien (makkelijker gezegd dan gedaan, weet ik).

Ja, ik wil ook niet daadwerkelijk precies weten wat er in voorkomt (ik verwoorde het iet wat slecht), maar meer hoe ze door de vragen heen gaan (of het in hoog tempo moet, en zoveel mogelijk goed enzo), want ik wil niet een hoger ‘getal’ halen, door bijvoorbeeld IQ testen online te maken.

Een IQ test is ook niet het laatste oordeel over wie jij bent als persoon.

Weet ik, maar dan voel ik me gewoon de hele tijd

Ik zou zeker bij degene die de test afneemt aangeven dat je stress ervaart.

Ga ik wel doen

Zoek in de tussentijd genoeg afleiding zodat je niet de hele tijd met die test bezig bent.

Ja, het probleem is juist dat school ook extreem saai is (dus dan doe ik automatisch al bijna niks), en gamen doe ik bijna niet meer, voor de rest heb ik niet echt iets.. Youtube kijk ik de hele dag praktisch gezien (dat is meestal als ik me verveel), en boeken heb ik niet echt om te lezen (of die heb ik al uitgelezen), en sporten doe ik alleen doordeweeks (in het weekend is de sportschool waar ik naartoe ga gesloten).


Dus ja, ik heb een erg saai leven😅.

Reputatie 7
Badge +9

Ach joh, maak je geen zorgen, heb zelf ook een iq test gedaan, de truc is om niet gestrest te zij. En alles op jouw manier in te vullen, en iq zegt niks over iemand, misschien is het leuk om een hoog iq te hebben maar eigenlijk is dat helemaal niet leuk, want dat wil dan zeggen dat je andere lesstof moet krijgen en dat kan een heel erg probleem worden, je hoeft helemaal niks perfect te doen, en in een iq test vragen ze ook geen vragen van "134×406" maar eerder als in "maak een plattegrond van een dorp" of "in welke vormen zie jij een volgorde in" 

Er is letterlijk geen goed of fout in die test, en die 2 uur is zo voorbij.

 

Maak je geen zorgen, het komt goed en wat maakt het uit als je laag scoord, inderdaad, helemaal niks, het is gewoon een cijfertje dat je meedraagt zodat je kan zeggen dat je dat hebt. 

Ik hoop dat dit helpt, en maak je geen zorgen ben gewoon lekker chill

Reputatie 6
Badge +4

Ach joh, maak je geen zorgen, heb zelf ook een iq test gedaan, de truc is om niet gestrest te zij. En alles op jouw manier in te vullen, en iq zegt niks over iemand, misschien is het leuk om een hoog iq te hebben maar eigenlijk is dat helemaal niet leuk, want dat wil dan zeggen dat je andere lesstof moet krijgen en dat kan een heel erg probleem worden

Het gaat toch al slecht op school, maar dat heb ik al sinds groep 6 ofzo.

je hoeft helemaal niks perfect te doen, en in een iq test vragen ze ook geen vragen van "134×406" maar eerder als in "maak een plattegrond van een dorp" of "in welke vormen zie jij een volgorde in" 

Dat is op zich wel fijn, want met die keersommen wil ik juist nog sneller zijn dan dat ik kan, en voel ik me gewoon gestrest.
 

Er is letterlijk geen goed of fout in die test, en die 2 uur is zo voorbij.

Als je ergens over moet uitleggen (zoals jij het beschrijft, of hoe ik het interpreteer), dat je bijvoorbeeld over iets moet gaan ‘uitleggen’, hoe jij tot een antwoord bent gekomen, dan is er inderdaad geen goed of fout, maar meer ‘jouw manier’ van nadenken ja.. maar als er hele tijd wordt gevraagd: ‘wat is het volgende, wat moet/past in deze volgorde’, dan heb ik wel het gevoel dat er een ‘goed of fout’ is zeg maar.. en dan ga ik me wel stressen.

Maak je geen zorgen, het komt goed en wat maakt het uit als je laag scoord, inderdaad, helemaal niks, het is gewoon een cijfertje dat je meedraagt zodat je kan zeggen dat je dat hebt. 

Het is meer dat ik mezelf gewoon extreem dom ga voelen als de score laag uit blijkt te vallen, en dan voelt alles wat ik zeg en heb gezegd gewoon als iets ongeloofwaardigs. En ik heb het gevoel dat iedereen me dan anders aankijkt als ik zo’n score haal.

Ik hoop dat dit helpt, en maak je geen zorgen ben gewoon lekker chill

Het hielp wel, dat je dit zei, en had toen ik dacht aan het maken van die IQ test een keer geen hartkloppingen. Ook al ben ik zelf nog wel een beetje bang voor het verbale gedeelte, omdat mijn woordenschat erg slecht is..


Alleen met het verbale gedeelte zit ik gewoon, mijn woordenschat is nooit goed/excellent geweest, en praktisch gezien altijd wel slecht geweest, maar mijn moeder heeft zelf ook een ‘extreem slechte’ woordenschat (zegt ze zelf). Ik ben wel lichtelijk benieuwd hoe het verbale gedeelte gaat, en of dat mijn score (extreem) gaat beïnvloeden, vooral als er na de IQ test ook nog wordt ‘onderzocht’ of ik autisme heb, en dat dat juist mijn score beïnvloedt zou kunnen hebben..(doordat mensen met autisme volgens mij juist vaker een V/P kloof hebben)

Reputatie 7
Badge +19

Het gaat achteraf vast meevallen. je hoeft eigenlijk echt niet gestrest te zijn. je zou inderdaad gewoon kunnen aangeven dat je gestrest bent. Maar in the end, als jij gewoon alle vragen beantwoord en alles doet wat gezegd wordt of wat er staat komt er een betrouwbare score uit. En wat maakt het eigenlijk uit wat de uitkomst is?

En even antwoord op de vraag of de test het enige is. Ik denk dat afhankelijk van de uitslag ze kijken wat er daarna gepast is. Stel er komt een iq van 130+ uit, dan gaan ze misschien nog eens een gesprek met je voeren en jou testen op de karaktereigenschappen van hoogbegaafdheid om te kijken of je hb bent of niet. Of als er iets anders uit komt kijken ze misschien ook verder wat past bij jou. 

Ik zou je iig geen zorgen maken, het komt vast goed! succes.

 

Joeeeee

Reputatie 6
Badge +4

Voordat ik de IQ test ga maken, ga ik aangeven dat ik gestrest ben over de IQ test/uitslag.

Mijn moeder moest daar vandaag nog even naar toe, voor een gesprek.

 

Maar daar vroeg ze daar een beetje over die test, en daar kwam uit dat er geen 'tijdsdruk' zou zijn of zo?

 

Ik hoop dat het goed gaat komen..

 

Reputatie 7
Badge +17

Het komt vast goed. Blijf er aan denken dat er geen ‘goede’ of ‘slechte’ uitslag is.

Heel veel succes.

Reputatie 7
Badge +9

Ach joh, maak je geen zorgen, heb zelf ook een iq test gedaan, de truc is om niet gestrest te zij. En alles op jouw manier in te vullen, en iq zegt niks over iemand, misschien is het leuk om een hoog iq te hebben maar eigenlijk is dat helemaal niet leuk, want dat wil dan zeggen dat je andere lesstof moet krijgen en dat kan een heel erg probleem worden

Het gaat toch al slecht op school, maar dat heb ik al sinds groep 6 ofzo.

je hoeft helemaal niks perfect te doen, en in een iq test vragen ze ook geen vragen van "134×406" maar eerder als in "maak een plattegrond van een dorp" of "in welke vormen zie jij een volgorde in" 

Dat is op zich wel fijn, want met die keersommen wil ik juist nog sneller zijn dan dat ik kan, en voel ik me gewoon gestrest.
 

Er is letterlijk geen goed of fout in die test, en die 2 uur is zo voorbij.

Als je ergens over moet uitleggen (zoals jij het beschrijft, of hoe ik het interpreteer), dat je bijvoorbeeld over iets moet gaan ‘uitleggen’, hoe jij tot een antwoord bent gekomen, dan is er inderdaad geen goed of fout, maar meer ‘jouw manier’ van nadenken ja.. maar als er hele tijd wordt gevraagd: ‘wat is het volgende, wat moet/past in deze volgorde’, dan heb ik wel het gevoel dat er een ‘goed of fout’ is zeg maar.. en dan ga ik me wel stressen.

Maak je geen zorgen, het komt goed en wat maakt het uit als je laag scoord, inderdaad, helemaal niks, het is gewoon een cijfertje dat je meedraagt zodat je kan zeggen dat je dat hebt. 

Het is meer dat ik mezelf gewoon extreem dom ga voelen als de score laag uit blijkt te vallen, en dan voelt alles wat ik zeg en heb gezegd gewoon als iets ongeloofwaardigs. En ik heb het gevoel dat iedereen me dan anders aankijkt als ik zo’n score haal.

Ik hoop dat dit helpt, en maak je geen zorgen ben gewoon lekker chill

Het hielp wel, dat je dit zei, en had toen ik dacht aan het maken van die IQ test een keer geen hartkloppingen. Ook al ben ik zelf nog wel een beetje bang voor het verbale gedeelte, omdat mijn woordenschat erg slecht is..


Alleen met het verbale gedeelte zit ik gewoon, mijn woordenschat is nooit goed/excellent geweest, en praktisch gezien altijd wel slecht geweest, maar mijn moeder heeft zelf ook een ‘extreem slechte’ woordenschat (zegt ze zelf). Ik ben wel lichtelijk benieuwd hoe het verbale gedeelte gaat, en of dat mijn score (extreem) gaat beïnvloeden, vooral als er na de IQ test ook nog wordt ‘onderzocht’ of ik autisme heb, en dat dat juist mijn score beïnvloedt zou kunnen hebben..(doordat mensen met autisme volgens mij juist vaker een V/P kloof hebben)

Dat jij zegt dat het al slecht gaat op school is soms, (als je hoog uitvalt op de iq test is het nog steeds niet zeker) een teken dat je, zoals ik zei, andere lesstof moet krijgen.

 

Badge

Heyy,


Ik zou zeker voor de test even zeggen dat je zenuwachtig bent, misschien vragen die mensen het zelfs wel. Je bent echt niet de enige die het spannend vindt, ik zou het ook spannend vinden als ik zo een test zou moeten doen! Maar de mensen die de test hebben gemaakt en afnemen houden daar echt wel rekening mee, het is niet dat ze voor het eerst iemand zien die er zenuwachtig voor is. Ze gaan er ook niet zomaar vanuit dat je een laag IQ hebt als je bepaalde vragen anders beantwoordt, je hoeft waarschijnlijk zoals benebird al zei, geen vragen te beantwoorden waarbij je een bepaalde rekenvaardigheid of woordenschat nodig hebt, ik weet natuurlijk niet precies wat er op de test komt maar je kan niet veel anders doen dan afwachten, blijven ademen en je best doen om alles zo goed mogelijk te beantwoorden zoals jij denkt dat het op dat moment goed is. De test duurt ook 2 uur zoals je zei, daar kijken ze naar heel veel verschillende dingen dus als een paar dingen eigenlijk niet helemaal kloppen gaat je score niet gelijk helemaal omlaag. 
 

Succes, het gaat je lukken!💛

Reputatie 6
Badge +4

Nou.. ik heb een deel ervan gemaakt, en mijn woordenschat werd dus 'getest', waarbij het voor mijn gevoel gewoon 'slecht' ging..

Ik heb bij 6 van de 11 onderdelen van de IQ test vandaag volgens mij overal wel 1 tot 2 (halve/volledige) fouten. 1 onderdeel was met tijd, geen idee of die goed ging, maarja..

Ik moest een woord kennen, dat was bij één van de laatste woorden die ik dan moest opnoemen. Maar mijn uitleg overal is zo slecht.. 

Ik heb geen idee of het 'slecht of 'goed' is, de persoon die de test bij me afnam, wou het niet echt zeggen.

Volgende week moet ik 5 andere onderdelen doen/uitvoeren..

Ik hoop dat het 'goed' ging, want voor mijn gevoel eigenlijk totaal niet.

Maar ik wil niet zeggen dat het 'goed' ging, want ik heb gewoon de hele tijd het gevoel alsof ik alles fout doe...

Reputatie 6
Badge +4

^Ik ben heel onzeker nu, en voel me bijzonder kut eigenlijk. Het voelt alsof ik alles fout heb gedaan. Ik moet 130(+) halen op die test, omdat:

 

1. Mijn vrienden, ouders en in het algemeen mensen mij raar aan gaan kijken.

2. Ik er anders nooit iets aan had; mijn achterlijke school gaat me lekker treiteren en zeggen dat ik naar hun domme 'wet' moet luisteren.

 

Ik kan letterlijk janken. Ik trilde zo erg, ik zat daar zowat te huilen, en ik vergat dingen, doordat ik aan compleet andere dingen zat te denken en ook nog eens tijdsdruk heb. Hierdoor verwoord ik alles slecht, kan ik woorden niet benomen en doe ik praktisch gezien alles fout.

 

Ik weet niet eens of dit te verhelpen is.

 

En ik kreeg vragen over iets (voor mij) doms, namelijk woordenschat, waar ik tot de laatste 2 kwam, maar de helft (of meer) fout heb beantwoord. Dit is een IQ test voor kinderen van 6 tot 16 jaar oud. "De laatste 2 is de moeilijkste 1%", terwijl ik juist dat niet haal. Ik kan gewoon niet meer, alle dingen die slecht konden gaan, gingen slecht.

 

En dan moet ik nog 5 onderdelen. Ben benieuwd hoe ik dat weer eens verpest.

 

Ik heb hier ook geen zin meer in, is er niet iets anders dan een IQ test? 

Reageer