Skip to main content
Vraag

Ik wil niet blijven ziten...

• December 15, 2025
  • 3 reacties
  • 37 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Heyy guyss, ik weet niet of het te vroeg is om hier over na te denken, maar ik kan echt nachten wakker te blijven om hier over te piekeren. Oké, ik ben een meisje en  ben 15 jaar, ik zit in de 4e van het vwo. In de 1e had ik veel moeite met leren, maar in de 2e en 3e ging het een stuk beter, maar nu niet meer.  Ik doe het vakkenpakket NG (Ak, bio, wisa, Fr, Sk). Ik weet dus niet of ik naar de havo moet, omdat ik het gewoon niet aan kan. Ik wil dat eigenlijk niet, maar hieronder leg ik het uit, je hoeft het niet te lezen , want het is echt veel, maar zo kan ik meteen mn gedachtes kwijt. Love you en hopelijk kunnen julllie me helpen <3 

• Voor Engels heb ik een docent waarmee ik niet echt goed kan opschieten en ik zijn uitleg niet van begrijp (die hij eigenlijk ook niet geeft). Daardoor had ik ook een 3,7 voor de 1e toetsweek.  In de 2e periode ben ik naar een andere docent geweest en heb ik daar veel extra lessen van genomen en toen had ik een voldoende!!  Ik moest er wel elke week een 1 eerder beginnen en heb er hard voor gestreden. 
  • Bij aardrijkskunde is het echt een ramp. Voor mij moet het een van de makkelijkste vakken zijn, want ntk is te moeilijk en gs, maw of eco ofz ben ik niet goed in. Maar daar heb ik voor beide toetsen rond de 5 gehaald. Terwijl in de 2e periode heb ik zoooo veel voor geleerd! Ik begrijp het gewoon niet!?
  • En bij biologie begrijp ik de uitleg van die docent niet. Hij kan de klas uberhaupt niet stil krijgen! Ook als ik een vraag aan hem vraagt, begrijpt hij hem niet ofzo en beantwoord het niet. Soms is hij gwn weg gelopen en andere keren zegt hij wat randoms ipv een antwoord op mn vraag! Ik moet dus veel zelf doen, maar ik vind gwn tekst vakken moeilijk en ik begrijp het gewoon niet.
  • Oei, en dan nog scheikunde. Ik kan het gewoon niet… Oprecht. In de lessen legt de docent het uit, maar ik kan het gewoon niet volgen. Dan gebruikt hij een zin met een term die we vorige week hebben uitgelegd, maar moet ik eerst nog 5 min bedenken wat het betekende en dan pas kan ik verder. Maar dit hoort toch niet? En soms huil ik gewoon in die lessen, omdat ik het mentaal niet meer aan kan

Oké, waarom wil ik niet naar de havo:

• ik heb net natuurlijk vrienden gemaakt en ik wil het eigenlijk zo graag hebben. Ik vind ook dat we een leuke jaarlaag heb en ik ken ze al 3 jaar!
  • De mensen van de havo (mijn jaarlaag he! Niet iedereen, zeker niet!) vind ik niet zo aardig en heb ik niks mee. Op onze school is er een heel groot verschil tussen alle niveau’s en gaan we eigenlijk nooit met elkaar om…
  • Als ik naar havo ga voel ik me eigenlijk dom, omdat ik ook nog 2 jaar gymnasium gedaan heb. 

3 reacties

ghast
Forum|alt.badge.img+9
  • Topper
  • December 16, 2025

Hoi,

4e klasser hier (gym).

Zelf heb ik NG (fa, beco, wis A, bi, na, sk).

Verder ben ik ook niet de beste in betavakken. Daarom heb ik ook wis A gekozen ipv wis B (mocht het niet kiezen onder de 7).

Heb dus bijna 4 maanden zelf alles moeten leren ivm mijn dysautonomie en ook super veel school gemist. Daarom sta ik ook er niet super goed voor. Maar bi, na, sk zijn vakken waar je super veel uitleg van nodig hebt. Anders lukt het niet.

Vraag anders om tv (tijdsverlenging) of anders vraag om andere docenten.

Docenten zouden je goede uitleg moeten geven en niet net als je biodocent niet serieus antwoorden. Misschien kun je ook je mentor of de docenten vragen of ze wanneer je iets niet snapt na de les apart uitleg krijgt of iets.

Succes.

Groetjes,

ghast

Adriana
Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • December 16, 2025

Hoi ik zit zelf in de eerste dus weet niet veel maar je kan naar je mentor gaan of een van favoriete docenten en vragen om bijles heel veel succes 

FeetjeV12
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • December 29, 2025

Hiiii! 

Ik zit in de eerste (gym) maar ik leer echt heel veel anderhalf uur.... blijkbaar is het gemiddelde hier 2,5 uur!!!! Dus veel leren helpt wel en niet te lang achter elkaar helpt niet denk ik... je kan aan je ouders vragen voor bijles of naar een fijne docent gaan en vragen of die je elke vrijdag ofzo kan helpen? Wij hebben zo een school waar je veel moet plannen in je agenda miss helpt dat voor jou ook????

Groetjes en succes!❤️