Skip to main content

ik wil diploma, maar wou dat ik het thuis kon doen

• September 8, 2025
  • 7 reacties
  • 92 Bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik ben 17 jaar oud. Afgelopen schooljaar ben ik een groot deel ziek geweest. De mate van ziek zijn dat ik een paar maanden lang niet naar school kon en op bed lig.  Ik heb tot het laatste moment mezelf gepusht te gaan en thuis veel te doen. Maar het werd steeds erger. Ik braakte veel en sliep onmiddelijk als ik thuis kwam.  Het is was de eerste keer dat ik thuis kwam te zitten. 3 jaar geleden een jaar lang met een zware depressie geworsteld. Die eigenlijk begonnen was doordat school me te veel druk gaf. Ook waren er nog wat andere dingen als pfeiffer, gedoe in thuissituatie waardoor elk jaar met veel tegenslagen ging, maar ik het nog net redde. 

2,5 jaar geleden (na de depressie) besloten naar een andere school te gaan met ander soort onderwijs. je maakt meer je eigen planning. krijgt een lijst met schoolexamens die moeten vòòr je eindexamens af moeten. het werkte goed, maar vorm van onderwijs is vrij experimetieel nog. en er zijn veel dingen veranderd daar waar ik niet te diep op in zal gaan om het niet lang stuk te laten worden. Het is nu gewoon niet meer de plek waar ik blijven wil. ik heb daarom besloten een havo te halen ipv vwo om een jaar eerder weg te kunnen. Ook omdat het allemaal te veel is. 

Daarbij is het misschien nog goed om te vertellen dat ik autisme heb. prikkels verwerken en reguleren gaat gewoon heel moeilijk.

Vorige week ben ik een dag naar school geweest en vandaag weer een dag. beide kwam ik niet lekker van terug. Terwijl daar buiten toch het idee heb weer beter te zijn. kan weer lange stukken fietsen en leuke activiteiten met vriendinnen doen bijvoorbeeld. Toch vandaag uit school moeite met alleen al naar huis fietsen. Thuis in slaap gevallen en nu overal pijntjes. 

Ik wil dit mezelf gewoon niet meer aan doen. ook hierna wil ik een hbo opleiding doen. Bijvoorbeeld pedagogiek of toegepaste psychologie. Maar zie het gewoon niet zitten elke dag naar school te gaan. Wat kan ik doen?

Weet iemand manieren om havo of hbo vanuit thuis te doen. Ben bijvoorbeeld wel LOI opleidingen tegen gekomen waarin je een havo of hbo diploma kan halen. Of zelfs een soort opstap opleiding voor pedagogiek waar geen vooropleidingen voor  nodig is.

Iemand die hier meer over weet. of tips heeft. Je zou me heel erg helpen

7 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • September 13, 2025

Hey ​@anoniempje77778888, het is helemaal logisch dat je nu even niet dagelijks naar school wilt, zeker met je ervaringen en hoe je autisme prikkels verwerkt. Gelukkig kun je havo of hbo ook vanuit huis volgen via afstandsonderwijs, bijvoorbeeld bij LOI, NTI of NHA.

Het is slim om contact op te nemen met een studieadviseur van zo’n school; die kan een persoonlijk traject voor je samenstellen zodat je diploma en toekomst haalbaar blijven zonder jezelf te overbelasten.

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • November 12, 2025

Je kan Loi doen

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • November 12, 2025

Hey, mijn moeder heeft ook zoiets een keer overwogen voor mij. Komt misschien ook wel door mezelf. Ik ben een "meisjesachtige ' jongen om te zien blijkbaar en daarnaast kleed ik mij zoals ik wil, loop vaak in korte broek met kniekousen en soms rokje, ringen om etc en soms vinden kinderen dat blijkbaar erg ofzo. Nouja iig, ik ben de afgelopen jaren al vaker becommentarieerd (bij sommigen is alles raar behalve hun zwarte hoodie), laten struikelen, tas omgekeerd, zulke dingen. En ergens vorig schooljaar moest ik een x op mn knieën zitten handen omhoog in mijn rokje en hardop "ik ben een sis" zeggen met een kring kids erom heen en toen heeft mijn moeder (nadat mn vriendin dat had verteld) bij de school aan de bel getrokken. En dus (ik kom to the point haha sorry)   ook overwogen of NHA thuis vwo iets was. Het plan was (is nog steeds een beetje) om dat dan samen met bv mijn meisje en 2 andere kinderen te doen. Afwisselend bij iemand thuis en gewoon les krijgen en ook sport tussendoor. Het heeft heel veel (echt veel) haken en ogen dus het is nog niet zover. En van mij hoeft het ook niet trouwens. Maar als me weer zoiets zou overkomen dan gaat mijn moeder samen met de andere ouders (hun hebben andere redenen om dit te willen) toch bekijken of dit kan. Om te voorkomen dat dit nodig gaat zijn zit ik nu op 2 vechtsporten haha. Maar in ieder geval het schijnt te kunnen. En in je eentje iets makkelijker blijkbaar. Dan moeten je ouders naar de onderwijs inspectie en goed onderbouwen waarom jij thuis onderwijs moet krijgen. Als ik je verhaal zo lees gun ik je heel erg dat het gaat zoals jij wilt!! 😘

Liefs, Tover xxx

Forum|alt.badge.img+2
  • Praat goed mee
  • November 12, 2025

Hi volgens mij moet dat op 17 jarige leeftijd zeker kunnen. Eigenlijk zou de school jou hier bij pro actief moeten begeleiden.  Misschien kun je eerst advies inwinnen bij de kindertelefoon en bijvoorbeeld de onderwijsinspectie die ​@Tover01  ook noemt. Het is voor jou het beste en ik vind dat je het goed beredeneerd. 

(Tover wat een verhaal vertel jij daar kort. Wat vernederend. Met een kring kinderen om je heen. Dat is erg hoor.  Ik begrijp je vriendin wel en je moeder.  Sterkte en knap hoe je je sterk houd. Slim van die sporten. )

Groetjes xxx

Forum|alt.badge.img+8
  • Vaak actief
  • November 13, 2025

Hoi ik denk dat dat wel kan. Zoals ​@Nngirl  zegt misschien kan de Kindertelefoon je hiermee adviseren. Ik heb ook even gekeken bij die nha en er zijn complete opleidingen en examens en alles te doen daar! Het kan een uitkomst zijn! In jouw geval en ook in het geval van ​@Tover01 .  In beide situaties zou ik helemaal begrijpen dat het kan en mag! 

Groetjes Tjempie xxx

P.S. ​@Tover01  heb je daar hulp en steun voor gekregen? 

NightShadow

Hey,

Ik heb thuisonderwijs. Er zijn meerdere manieren waarop dat kan, maar hoe dat precies in elkaar zit weet ik eigenlijk niet. Ik gebruik NHA en dat gaat prima en is denk ik beter dan LOI. Ik ben nu 15 en doe 5vwo. En het is prima te doen. Verder kopen we gewoon boeken van Noordhoff en die sluiten heel goed aan. Na thuisonderwijs is het idee op staatsexamen te doen en via daar kan ik dan hopelijk een diploma halen. Thuisonderwijs is niet op alle gebieden het beste, je hebt geen uitleg of hulp en moet het echt alleen en zelfstandig doen, maar ik vind het beter dan school. Als je op sport of een vereniging zit is het qua vrienden en kenissen niet erg, maar ik heb nu geen vrienden of leeftijdgenootjes waarmee ik om kan gaan. Dus dat is wel een ding.

@Tover01, heftig zeg. NHA kun je een geheel pakket kopen of aparte vakken. Maar welke van de 2 maakt niet uit. Het systeem is heel goed. Met huiswerk en het word gecontroleerd. Je kunt online vragen stellen. Bij Noordhoff heb je ook toetsen, maar geen huiswerk. Verder zou je ook kunnen kijken naar de wereldschool, dan ben je toch ergens aangesloten. Maar dan moet je wel in het buitenland wonen of reizen. Thuisonderwijs krijgen is wel lastig. Je moet echt hele goede redenen hebben. En gepest worden word heel vaak afgewezen. Als je eenmaal naar school gaat is het lastig om er nog af te komen. Ik weet niet hoe jullie financieel zitten, maar thuisonderijs kan heel duur zijn. En je zou eventueel met je ouders  kunnen kijken voor een jurist die geleerd heeft voor leerplicht en thuisonderwijs, die heeft ons ook geholpen. 

Ik weet niet precies hoe het zit, maar ik weet dat als wij weer ingeschreven worden, wat nodig is voor werk en een huis, we weer leerplichtig zijn. En dan moet je echt redenen hebben als psychisch niet in orde of geloofsovertuiging om eronder uit te komen. Daar kan ik niet aan voldoen. Dus ik weet niet hoe het met jullie beide zit, maar ik zou je er echt goed in verdiepen. Of naar België verhuizen ;) Daar is het een stuk makkelijker.

@anoniempje77778888, je zou ook kunnen wachten na je 18e dan ben je van de leerplicht af en is het minder geregel, maar ik weet niet of je dat nog aan kan.  

(KT, als het goed is is mijn informatie juist, maar ik ben geen deskundige dus zouden jullie fouten eruit kunnen halen of verbeteren? Ik heb het gecontroleerd in Google, maar dan nog kunnen er fouten in zitten. )

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • November 15, 2025

Hey,   ​@anoniempje77778888   ik ben heel benieuwd hoe je het gaat aanpakken. Bij mij is het nu niet aan de orde ( ​@Tjempie  ​@Nngirl  en ​@NightShadow  gelukkig zijn die lui weg van mn school hoor, gaat goed) maar ik zou bijvoorbeeld wel iets zien in een klein groepje gemotiveerde kids en dan samen zoiets doen. Ik hoop dat je een mooie oplossing vind, er is vlgs mij ook een online universiteit of zoiets.. misschien is dat iets? 

Liefs, Tover xxx