Skip to main content
Vraag

ik kan geen vragen stellen

  • 18 July 2024
  • 2 reacties
  • 30 Bekeken

hoi, ik ben een meisje van 14 en ik ga (hopelijk) na de vakantie naar de 4e klas.

het nadeel is dat ik geen vragen kan stellen. ik weet dat ik op het forum wel vragen stel maar dat is anders.

waarschijnlijk door mijn autisme heb ik moeite met vragen om hulp. dat is erg lastig op school omdat als ik iets niet snap dan lukt het mij gewoon niet om mijn vinger op te steken en hulp te vragen. en daardoor gaat iedereen vaak door met de stof terwijl ik het niet begrijp. 

ik weet dat dingen vragen niet zo lastig is maar in mijn hoofd wordt het gezien als een teken van zwakheid. ik denk tenminste dat dat het probleem is. het kan ook zijn dat mijn hoofd het alleen wil doen en dat niemand mij mag helpen (vind ik). maar het kan ook een angst zijn door de kinderen in mijn klas die mijn naam door de klas roepen als ik iets wil vragen of nare opmerkingen geven als ik via de WhatsApp groep. 

ik denk dat ik dat probleem best duidelijk ga tegenkomen in de 4e klas.

ik probeer altijd wel te vragen maar ik geef een soort hints die niet iedereen begrijpt. ik ga bijvoorbeeld op mijn wang bijten of ik begin te wippen.

om dat probleem op te lossen zouden docenten na de les mij privé vragen of ik het begreep maar niemand doet dat. en het lukt mij ook niet om zelf naar de docenten toe te stappen om om extra uitleg te vragen.

iemand enig idee hoe ik dat volgend jaar kan doen? het gaat namelijk dit jaar niet meer lukken omdat vandaag mijn laatste dag op school is om mijn rapport (een A4tje met een paar cijfers) op te halen.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoiii,

Je zou dit aan kunnen geven aan je mentor of je ouders zodat zij dat zouden kunnen regelen en herrinner: met vragen is niets mis mee. Ook al zijn er van die kleuterachtige pesters, dat maakt niet uit, want als zij dan falen en jij je toetsen goed hebt gemaakt, ben jij de lachende.

Liefs, justGhast

Reputatie 7
Badge +11

ik ben niet van plan om het tegen mijn ouders te zeggen. die komen dan boos naar school om eens te laten weten dat er afspraken waren blah blah balh. 

nou dat met de mentor zou ook niet helpen. ik kan me nu al het gesprek voorstellen.

mijn vriendin: ga nou naar je mentor toe *drukt mij in de richting van mijn mentor*

ik tegen mijn mentor: er zouden docenten aan het eind van de les naar mij toe stappen om te vragen of ik alles begreep.

mentor: als ze dat niet doen stap je zelf naar ze toe

ik: dat kan ik niet dus daarom moeten zij naar mij toe stappen

mentor: dan vraag je de volgende les of ze naar je toe kunnen stappen.

ik: ja maar ze moeten naar mij toe stappen omdat mijn autisme niet naar hen toe wil stappen

mentor: wat wil je dan dat ik nu ga doen?

ik: weet ik veel, ik kan geen vragen stellen.

 

die kleuterachtige pesters die kunnen wel vragen stellen dus die halen dus de voldoendes die ik niet kan halen.

Reageer