Iemand ervaring met 4vwo?

  • 25 August 2018
  • 3 reacties
  • 138 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ga over een paar daagjes naar 4vwo en tot nu waren de jaren wat wisselend voor mij.
1e: beetje wennen aan het sociale gebeuren rondom school maar de vakken waren een eitje, puur woordjes stampen.
2e: top jaar in alle opzichten. geweldige cijfers. heel stressloos jaar eigenlijk spendeerde de meeste tijd met films kijken en afspreken met vriendinnen.
3e: alles wat er fout kon gaan ging fout, ging alleen maar om met een groepje vriendin die slecht bezig was en dronk en rookte constant wiet, ging zelfs paar keer high naar school. Kut thuis situatie in alle opzichten, veel dingen die me bezig houdde, kon niet meer in mn kamer slapen vanwege zieke oma die daar sliep. broers bruiloft moest gepland worden en had brand thuis, en heel veel hing erg zwaar op mij ook alle ruzie thuis.. heb voor geen enkele toets goed geleerd stond voor een paar vakken het hele jaar door onvoldoende en ging pas de laatste week goed staan. Stond op een gegeven moment zelfs 7 onvoldoendes, en heel lang stond ik er 6. denk dat ik misschien wel een paar maanden 6 onvoldoendes heb gestaan. Heb uiteindelijk het jaar gehaald met 1 vijf enorm veel 6jes 2 zevens en 1 acht. Moest wel van het gymnasium weg naar het vwo maar dit was vooral ene eigen keus omdat ik eigenlijk uiteindelijk wel prima stond voor grieks (ruim 6je) en een hoog 5je voor latijn terwijl ik mensen ken die door zijn gegaan met lage 5jes
4e: geen idee, zit in afwachting


nu maak ik me natuurlijk zorgen omdat ik dus de N richting heb gekozen, ik weet dat ik het kan en veel leraren weten dat ook maar ik ben vooral bang omdat ik vorig jaar dus veel stof niet goed heb geleerd. Ook hoor ik dat de 4e een struikel jaar kan zijn vanwege toetsweken in plaats van elke week minimaal 4 repetities (onze school is heel chaotisch en heb meerdere keren 7 repetities in een week gehad terwijl de max 4 is) en dat je hierdoor dus snel weinig doet aan school, maar dit jaar weet ik gewoon dat ik al mn werk meteen doe want ik heb nu gezien hoe slecht het kan aflopen. NU ben ik gewoon bang dat de vakken moeilijk worden maar ik zie dat het vooral herhaling is en wat dieper ingaan op een paar dingen. Maar ik hoorde dus van mijn mentor dat ik gedwongen kan worden m naar M te moeten gaan halverwege het jaar als het minder goed gaat. Nu wil ik dus gewoon wat tips van mensen die in de 4e hebben gezeten en wil ik weten wat ik kan verwachten, wat zijn de valkuilen waar moet je opletten etc.

3 reacties

Hallo,
Ik zit nu in 6 vwo dus ik kan wel wat tips geven.
Docenten waarschuwen best vaak in eind derde klas/begin vierde klas voor de bovenbouw en naar mijn mening ook terecht.
In de onderbouw heb je voornamelijk leertoetsen, dus er wordt stof getoetst die in het boek staan. Maar in de bovenbouw moet je ook nog een stapje verder kunnen gaan, dus meer inzichtstoetsen. Vaak worden deze onderschat, omdat ze denken "achja de onderbouw was easy dus dan gaat het nu ook goed." Dan gaat het fout. De beste manier om in de bovenbouw te leren is niet om het boek uren lang te studeren/leren, maar om zoveel mogelijk opdrachten te maken EN die na te kijken. (Voor schoolexamens/dossier toetsen: Je zou bijvoorbeeld eindexamen opdrachten met hetzelfde thema kunnen oefenen, bij geschiedenis halen ze soms precies dezelfde opdrachten daar vandaan en zetten die in de toets. Voor natuurkunde wordt vaak natuurkunde.nl als "examenniveau" gezien en in de bovenbouw ga je ook naar dat niveau werken.)
Een andere valkuil is dat sommige zoals in de onderbouw één dag van te voren beginnen met leren, in de bovenbouw gaat dat niet meer, de stof van de toetsen zijn vaak meer en kost daarom meer tijd om het te leren. Ook al hebben de meeste er geen zin in, kan je toch het beste een paar dagen van te voren beginnen, zodat je goed voorbereid bent.
Enorm bedankt, dit was inderdaad allemaal heel erg helpvol
iemand misschien nog meer tips?

Reageer