Skip to main content

Hoihoi, 

ik ben 13 jaar en ik zit in 2 gymnasium. Mijn ouders zijn allebei heel streng qua school ik MOET een 7 of hoger halen bij alle toetsen, als ik dat niet doe dan moet ik gelijk naar huiswerkbegeleiding. Daarnaast zeuren ze altijd als ik even op mijn telefoon zit of als ik met vriendinnen ben. Ik heb al meerdere keer tegen hun gezegd dat het MIJN schoolleven is en ik daar over bepaal, maar dan flippen ze. Weet iemand hoe ik mijn ouders tegen mijn ouders kan zeggen dat ze te veel druk geven en dat ze moeten stoppen?

Probeer het rustig aan te kaarten, als jij rustig reageert, zullen zij waarschijnlijk ook wat rustiger reageren. Daarnaast zou ik erbij zeggen dat ze iets minder druk op je mogen leggen want jij raakt er gestrest door. Jou ouders hebben duidelijk echt het beste met jou voor, dus ik denk dat als je dit zegt je de meeste kans maakt!

Succes,

HIOTW!

Ik sluit me aan bij Helpisontheway.

De standaarden van je ouders zijn wat mij betreft wat aan de hoge kant. Een logische verklaring is dat ze een ‘zesjes’-cultuur willen voorkomen. Opzich is dat een goed punt en mooi streven, maar dreigen met huiswerkbegeleiding lijkt me niet echt een goed idee.

Juist daarom is het belangrijk om wat meer vertrouwen in elkaar te krijgen. Het is niet jij tegen je ouders of je ouders tegen jou, maar je ouders die het beste met je voor hebben, maar dat niet op de juiste manier in praktijk brengen. Het lijkt mij een goed idee om rustig, maar duidelijk aan te geven dat je zelf ook voor meer gaat dan een 5,5 maar dat je de manier waarop je ouders dat nu ‘stimuleren’/afdwingen niet als prettig ervaart.

Afijn, misschien ga ik te veel van het goede uit en zijn je ouders wel echt té streng en niet flexibel, maar je kan het altijd proberen. Je heb immers niet zo veel te verliezen zolang je respectvol en rustig blijft.

Overigens kan je je plannen en gedachtes ook opschrijven als je dat makkelijker vindt. Op die manier is het misschien iets minder direct/confronterend en makkelijker dan een gesprek aangaan.

Hoe dan ook, communication is key! :)

Heyyy,

Als ik jou was zou ik een keer gaan praten met je ouders of anders met de kindertelefoon of je mentor, misschien iemand anders van school. Want ALTIJD een 7 moeten halen is wel echt zwaar op gymnasium. 

Veel suc666

Reageer