Vraag

Hoogbegaafd, onderpresteren en boos

  • 17 May 2019
  • 2 reacties
  • 169 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben een meisje van 12 (bijna 13) en ik vind school niet meer zo leuk. Ik ben hoogbegaafd en op mijn school is daar geen begeleiding voor. Ik ben nu aan het onderpresteren (slechter doen dan je kan) en mijn ouders zitten de hele tijd op me te zeuren met dit soort zinnen:
  • ga je nou eens concentreren
  • je wil in deze klas blijven
  • doe eens je best
  • stel je niet zo aan en ga naar school zoals iedereen
dat is zo irritant. Ik word er boos om en dat reageert zich weer af op school. Ik ben vaak chagerijnig en dat is niet goed voor de sfeer in de klas. Ik spijbel veel, kom vaak te laat (woon op 200 m afstand van school) en ik ben vaak aan het vechten. ik heb een heel kort lontje en ik als ik mijn geduld verlies gaat het helemaal fout. Minstens 2 keer per week ben ik wel aan het vechten. Daardoor ben ik ook al met de politie in aanraking geweest en ik word er helemaal gek van. kan iemand me alsjeblieft helpen, want ik zit er helemaal doorheen. De mentor doet er ook helemaal niets aan. ik heb bijna iemand met een hersenschudding knock-out geslagen en ik heb iemands neus gebroken. Het gaat gewoon vanzelf.

2 reacties

Hey,

wat vervelend voor je.

ik vind school niet meer zo leuk.


Dan valt het nog wel mee, want ik heb echt een hekel aan school.


Wat ik denk is dat jij gewoon goede begeleiding nodig hebt, iemand die gewend is om met hoogbegaafden kinderen om te gaan. Je kan hier een keer met de counselor op school over hebben, die weet waarschijnlijk wel waar je goeden begeleiding kunt vinden.

Wat dat vechten betreft, er zijn ook zachtaardigere manieren om mensen de grond in te werken. Ik raad aan om een keer een zelfbeheersingscursus te doen of kijk of er bijvoorbeeld iets van aikido in de buurt is. Aikido is een vechtkunst die alleen werkt wanneer je ontspannen ben en de kracht van de tegenstander tegen zich gebruikt en gewoon rustig naar de grond kunt begeleiden (dit is niet bij allen aikido dojo's zo).


Met vriendelijke groet,
Het lijkt mij ook aan te raden om contact op te nemen met een leidinggevende op school, zodat jij misschien extra begeleiding kunt krijgen.

"Het gaat gewoon vanzelf."
Je zult niemand daarmee overtuigen, vrees ik.
Het lijkt mij dan ook aan te raden om iets te zoeken, waar jij je op af kunt richten zonder dat het ten koste gaat van anderen.

Reageer