Hoogbegaafd?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Hallo,

Ik heb al tijden het idee dat ik hoogbegaafd ben. Helaas willen mijn ouders dit niet testen. Nu is mijn nieuwsgierigheid inmiddels heel groot geworden en wil ik het écht weten. Ik heb al verschillende IQ-testen gedaan en kwam uit op HBO-opleiding (110-120, staat gelijk aan bovengemiddeld) en de andere keer op masteropleiding (125, staat gelijk aan begaafd). Heeft iemand advies voor mij?

Peace out.

10 reacties

Mijn advies is wees er niet mee bezig?
Als je HOOGbegaafd zou zijn dan was dat al lang geleden geconstateerd, denk ik dan he (zoals bijvoorbeeld bij Einstein of bij die knul van 8 die het gymnasium al heeft afgerond)
Het feit dat je er mee bezig bent is wel een teken van begaafdheid (niet per se de hoge variant)
Er zijn op internet genoeg "kenmerken" te vinden van hoogbegaafdheid, kan je naar kijken ookal zou ik er niet teveel op vertrouwen
En toevallig was er een goede forumvriend hier ooit bij wie ze hoogbegaafdheid hadden vastgesteld toen hij 4 of 5 was, en hij liet zien dat hoogbegaafdheid niet iets positiefs is. Je wilt het misschien wel zijn maar zodra je het bent is het zo leuk niet, niemand begrijpt je, je verliest vrienden, je hebt vaak de neigingen gek te worden omdat alles perfect moet zijn (perfectionisme) en zo had ie nog wel meer dingen
Ik weet niet wat voor school je nu doet? Maar onthoudt gewoon dat het niet per se iets positiefs is mocht je het zijn
En daarom moet je er niet teveel mee bezig Zijn
PS anders moet je zelf maar voor die test zorgen
Ehm @Angovis, daar ben ik het niet helemaal mee eens...

Ik ben hoogbegaafd. Dat is bij mij pas vastgesteld op mijn 13e ofzo. Toen was het al veelste laat om er daadwerkelijk iets mee te doen...

Je hebt meerdete gradaties hoogbegaafd. Je hebt 'gewoon hoogbegaafd' en 'Einstein hoogbegaafd'. Dat maakt wel een verschil...

Ik denk dat ik weet naar welke 'forumvriend' jij refereert Angovis, hij viel volgens mij in de categorie van mensen die nog een stukje intelligenter zijn dan de gemiddelde hoogbegaafde I guess...

Ik ben in ieder geval geen vrienden verloren door mijn hoogbegaafdheid... Dan waren het waarschijnlijk geen goede vriendschappen.

Zo'n IQ test gaat je leven dus niet veranderen. Op de basisschool kun je er veel mee bereiken: klas overslaan, Leonardo onderwijs, extra uitdaging, etc. Op de middelbare kun je er niks mee (nou ja, als je een echte knappe kop bent, kun je nog steeds naar hoogbegaafdheidsonderwijs).

Het klopt dat deze stikker ook niet altijd even leuk is. Mensen verwachten meteen dat je wel in de Einstein klasse zit, dat je een nerd bent, een fotografisch geheugen hebt, sociaal onbekwaam bent en alleen over schaken, wiskunde, wetenschap en school wilt praten. Dat hoeft dus helemaal niet zo te zijn...

Zo'n test wordt eigenlijk ook alleen gedaan als het nuttig is. Zoals bv op de basisschool als je een klas wilt overslaan. Ik heb de IQ test gehad ivm een onderzoek naar m'n autisme. Toen was het blijkbaar nuttig mijn IQ dingen te bestuderen... (Er kwamen vreemde dingen uit.)

Ik snap wel je nieuwsgierigheid, maar onthoudt dat het dus niks toevoegt... Die testen online zullen je ook niet verder helpen. Ik heb een keer een internettest gedaan (voor de grap met een vriend) die zei dat ik een IQ van 210 heb (volgens mij is dat niet eens mogelijk, het is in ieder geval achterlijk hoog). Daar zou ik me dus vooral niet mee bezig houden.

Je hebt geen stikkertjes nodig. Wees gewoon jezelf en probeer het een beetje los te laten.

Daarbij, de testen schijnen erg duur te zijn, dus het is het waarschijnlijk ook niet waard.

Gr. Pin
hey,
ik ben zelf hoogbegaafd en dat is al op mijn vierde vastgesteld omdat het toen al duidelijk te merken was.. ik leerde heel snel lezen en praten. Hoogbegaafd zijn betekent niet dat je heel slim bent maar dat je dingen snel leert/begrijpt en meestal nieuwsgierig bent en vaak ook perfectionistisch. ik ben wel naar een speciale basisschool geweest maar ik zit nu op een normale middelbare school, wel gymnasium maar niet speciaal voor HB mensen. Om eerlijk te zijn heeft het ook veel mindere kanten mensen labelen me met een heel slim en braaf meisje dat alleen maar met studies bezig zou zijn.... wat ver weg van de waarheid is, ik ben dan wel stil maar aan de andere kant ben ik een groot metal fan heb groen haar en ben meer bezig met andere dingen als muziek dan dat ik voor school bezig ben. me ouders (en eigenlijk iedereen) verwacht dat je een hoge opleiding gaat doen wat eigenlijk niet mijn plan is, ik zou veel liever iets met muziek gaan doen en misschien wel in een band. Ook denken mensen vaak dat ik alles weet wat niet waar is omdat je snel leert maar geen wandelende encyclopedie bent. voor de rest ben ik in sociale dingen echt heel slecht.
het kan ook zijn dat je gewoon slim bent wat niet per se betekent dat je hoogbegaafd ben, maar die eigenschap is natuurlijk wel heel handig. om eerlijk te zijn denk ik niet dat je hoogbegaafd bent omdat je dat al veel eerder zou hebben gemerkt, maar het kan natuurlijk, en met een test weet je het zeker maar de testen die je op internet vindt zijn niet betrouwbaar, dus als je het echt wilt weten zou je naar een deskundige moeten gaan.
ghost
Reputatie 3
Badge +8
Hey,

Ik zou er geen verdere moeite in steken als je ouders weigeren mee te werken. Je hebt toch geen enkel voordeel als je dat label opgeplakt krijgt. Je bent nog steeds hetzelfde meisje alleen heb je er een titel bij. Ik zie niet waarom je daarvoor moeite zal doen. Blijkbaar is de kans klein dat je het bent omdat het dan al langer geleden geconstateerd zou zijn geweest. Wil je extra moeite/geld in iets steken waaraan je niks hebt en de kans klein is dat het überhaupt het geval is? Ik in ieder geval niet. Dus mijn advies luidt; lekker laten varen. Mocht het wel zo zijn schiet je er alsnog niets mee op, dus waarom überhaupt tijd aan besteden.
- Onnodige quote verwijderd door de Kindertelefoon -

@ghost329
Dit komt me wel heel bekend voor... Hahaha.
@pin opzich komt ons punt op hetzelfde neer; dat het niet per se iets positiefs is
Alleen omdat ik geen ervaring met hoogbegaafdheid heb onderbouw ik het punt met de ervaringen van jjboy
En jij onderbouwt het met jouw ervaringen
@Angovis
Klopt, alleen met andere argumenten. Maakt het standpunt extra sterk 😉
Hoi
ik ben ook hoogbegaafd, maar het heeft eigenlijk niets veranderd (getest op mijn 9e/10e). Tests op internet kloppen meestal van geen kant, dus ik zou je er maar niet teveel mee bezig houden.
Reputatie 3
Badge +1

heyy

ik ben ook hoogbegaafd maar ik heb er eerder last van dan geluk mee. bij mij is het vast gesteld toen ik 7 was ofzo, en ondanks dat mijn IQ 140 is 'ben ik echt niet de meest inteligente persoon die je tegen zult komen. mensen denken vaak dat je je enorm slim bent als je hoogbegaafd bent, en die mensen zijn er zeker. maar er zit ook een creative kant aan, ik denk dat ik daar bij hoor. ik kan me soms uren verdiepen in iets dat me intresseert en alles over iets leeren maar vind ik iets niet intressant dan komt het er gewoon niet in mn kop.

misschien zie je het ook aan mijn spelling maar ik heb dus ook dislexie en dat helpt ook niet mee. vorig school jaar zat ik in de eerste klas en de klas waar ik in zat accepteerde het niet zo dat ik hoogbegaafd was, toen ze er achter kwamen gingen ze mij er om pesten.

ik ben toen van school veranderd, ik ben in een klas terecht gekomen die me wel accepteerden.

als je hoogbegaafd bent hoef je het niet perse vast te leggen bij mij heeft het alleen maar tot ellende geleden. als je hoogbegaafd bent denk je anders dan anderen je bent niet perze inteligenter, maar uit eindelijk vind je je eigen talenten en daar gaat het om

ik hoop dat je hier iets aan had 

xxx-mij

Hoi , ik zelf ben ook hoogbegaafd 

Zoals de rest al zei er zijn verschillen in hoogbegaafd zijn.

Er zijn voordelen en nadelen.

Ik haal altijd hoge punten enzo met school, vroeger was het nog erger maar toen begonnen mijn klasgenoten een soort  van treiteren dus ging ik expres wat mindere punten halen. Geen onvoldoende ofzo maar wel expres dingen fout doen.

Bij mij was het toen ik 13 was vast gesteld (sorry voor mijn spelling ik heb namelijk dyslexi) dat ik hoogbegaafd ben , mijn klasgenoten weten dat niet en dat hou ik graag zo. Ze maken soms wel is een grapje want eerst was het soort van treiteren maar nu zijn het gewoon een grapje bijvoorbeeld:als wij een grote moeilijke toets hebben waar bijna iedereen een 5.7 of een onvoldoende heeft en ik een 9.7 maken ze wel is de grap . Wat doe je hier je had naar een andere school gemoeten. Dan kunnen we soms wel is om lachen , ik weet dat ze het als grap bedoelen dus het maakt mij nu niet echt uit. Wat wel een nadeel is is dat de leerkracht je altijd als voorbeeld ziet of noemt , ik denk dat sommige hier ook wel last van hebben. Als een leerkracht iets vraagt en jij denkt . Ik zeg niksss. Niemand zegt iets en dan geeft de leerkracht mij de beurt ook al als ik mijn hand niet opsteek weet hij dat ik het weet. En geef ik weer een hele uitleg en daarbij ook het antwoord . Waar dan de meeste dan gaan lachen, (ook omdat als de leerkracht iets fout zegt soms ik hem zonder dat ik het in de gaten heb corrigeer.  Best wel grappig.

Maar als jij het belangrijk  vind moet je het gewoon doen en een afspraak maken bij de persoon die dat test.

Reageer