het gaat niet goed op school

  • 5 December 2023
  • 3 reacties
  • 46 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik zit nu in VWO 3 en het word me steeds moeilijker het concentreren gaat slecht. ik weet niet hoe ik moet leren en ik weet het allemaal niet meer. mijn ouder zien eigenlijk alleen mijn slechte cijfers maar. elke keer als ik een goed cijfer heb zeggen ze goed gedaan. maar heb ik een slecht cijfer willen ze een heel gesprek voeren. ze zeggen dan dat ik hulp moet accepteren. dat wil ik best. ik kan het alleen niet. ik kan mij er niet toe brengen om voor een persoon te zitten en te zeggen dat ik hulp wil. Als ik zo’n gesprek weer eens heb eindigt het altijd met ik die aan het janken is. Ik weet niet meer wat ik moet doen.


3 reacties

Reputatie 1
Badge

Hee! 

School is inderdaad echt lastig en al helemaal op 3 VWO zonder concentratie. Ik heb wel een tip: 

Probeer te leren in stukken, dus 30 min leren en 5 min pauze, herhaal dit en ik hoop dat je concentratie wat opbouwt! 

Ik hoop dat het lukt!

Reputatie 5
Badge +1

Hey @Anonymous,

 

Ik heb speciaal voor jou een lijstje gemaakt wat je kan doen als je geen hulp durf te vragen:

-Bedenk je eerst dat school “gemaakt” is om jou te onderwijzen en voorbereiden op de toekomst.  Als je iets niet snapt, dan zijn er altijd mensen die je kunnen helpen. Niet alleen leerkrachten, maar ook je klasgenoten zelf, je mentor, ga zo maar door.

-Probeer je eens te bedenken wáárom je geen hulp accepteert.  Is het omdat je onafhankelijk wilt zijn? Of dat je “bang” bent voor je leraar?

-Vergelijk jezelf eens met anderen. Vragen je vrienden wel eens om hulp? Zo ja, hoe vaak?

-Probeer eens met je vrienden te praten over dit onderwerp, als je durft. Of misschien met een ander familielid. Je zus/broer bijvoorbeeld. Of je grootouders. Zelfs het tegen je huisdier zeggen is al prima! Zolang je het maar probeert om het aan te geven is al prima.

-Ga niet ervan uit dat je alles in één keer kan, en stel niet te grote doelen voor jezelf. Wees niet boos als jij je doel niet haalt, probeer dan de volgende keer een kleiner stapje te zetten. Denk eens aan het ruimtestation ISS. Het kostte ongeveer 65 (Sorry als de info niet klopt, maar het was iets met 60) vluchten naar de ruimte om dat hele ruimtestation ISS te bouwen. Elke keer een klein onderdeel, en dat hebben ze 65 keer gedaan. Neem zo nodig een voorbeeld aan ISS. Zelfs hoogopgeleide mensen kunnen niet alles in een keer doen.

 

Ik hoop dat ik je geholpen heb!
 

Groetjes,

@Scarred-owl

 

Reputatie 7
Badge +11

Hoi Anonymous,

Ik hoop dat je mijn bericht nog leest, aangezien je account is verwijderd. 

3 vwo is een lastig jaar (ikzelf zit in 2vwo en dat is ook heel lastig). Ik denk dat je juist van die hulp gebruik zou moeten maken, omdat je dat echt kan helpen. Sowieso is het ook handig om een goede planning te maken, en je eraan te houden (want dat gaat vaak mis). 

Als je het lastig vind om hulp te vragen, zou je heel oed de tips van @Scarred_Owl kunnen gebruiken!

Groetjes, Monkeyboy08

Reageer