Vraag

heb ik faalangst?

  • 16 July 2019
  • 1 reactie
  • 56 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Haiii
Ik ben 13 jaar en wordt bijna 14 en k ga naar de 2de klas . Ik denk dat ik faalangst hebt want ik ben heel erg onzeker over mezelf en of ik het wel goed toe en als ik bijvoorbeeld een vraag in de les heb durf ik het niet te vragen omdat ik bang ben dat ik word uitgelachen of dom wordt genoemd ofzo iets ook al snap ik het niet en bij elke toets denk ik : dat wordt 1! En ik denk dat ik alles verkeerd doe en ik heb een hekel eraan om iets te zeggen in de les of de beurt te krijgen en als ik vind dat ik iets fout doe probeer ik mezelf pijn te doen ( het word langzamerhand wel wat minder) en dat soort dingen dus mijn vraag was heb ik faalangst???

1 reactie

Hey Elina28

Je lijkt erg streng voor jezelf, en bent bang om in het bijzijn van anderen te spreken. Als je een fout maakt kwets je jezelf.

Een vraag stellen als je klasgenoten je kunnen horen, vind je eng. Denk je dat je, als je een vraag hebt, die zou kunnen opschrijven, om ze na de les aan de leerkracht te stellen? Je zou eventueel kunnen wachten tot de andere leerlingen het lokaal verlaten hebben, zodat je in alle rust je vraag kan stellen.

Het lijkt me nuttig om school op de hoogte te brengen van de angsten waar je mee zit. School kan je begeleiden, en je aanleren hoe je op een positieve manier om kan gaan met momenten waarop je een fout maakt. Fouten maken is menselijk, iedereen maakt ze, en door naar de fout te durven kijken, leer je.

Je vertelt dat het kwetsen van jezelf bij het maken van een fout mindert. Goed zo 🙂 Heb je een gezond alternatief gevonden om te leren omgaan met fouten? Je zou eventueel kunnen noteren wat niet goed ging, zodat je kan nagaan wat je eruit geleerd hebt.

Heb je het, naast de angsten waar je mee zit, fijn op school? Ben je bevriend met klasgenoten, en heerst er een gezellige sfeer?

Groetjes
Kenshin

Reageer