Vraag

HB ofzo... Ik word echt moe...

  • 7 September 2021
  • 4 reacties
  • 151 Bekeken

Reputatie 6
Badge +4

Oke, dus ik denk vooral de laatste tijd dat ik anders ben dan anderen, maar dan ook echt anders.

En dit omdat ik denk dat ik hoogbegaafd ben.

Hier een paar dingen waarin ik me in kan herkennen:
 

1. Snel, complexe dingen oplossen. 

2. Anders denken dan de rest van mijn klas (Creatieve/andere oplossingen vinden).

3. Alleen maar met mensen omgaan die mij ook daadwerkelijk snappen (dit is maar 1 iemand).

4. Ik ga liever met 'oudere' kinderen om.

5. Ik snap niet waarom andere mensen zouden buitensluiten.

6. Ik kan redelijk snel leren (soms/meestal kan/ken ik het na 1x lezen of doen).

7. Ik ben goed in wiskunde (Niet in natuurkunde of scheikunde, maar dit kan mede erdoor komen omdat ik me best toen niet deed).

8. Ik ben perfectionistisch (Ik zie een 8 pas als een 'voldoende'. En ik zie een 7 als 'onvoldoende'(dus hetzelfde als een 5.7 eigenlijk).

9. Ik heb faalangst (Vooral nu, ik wil/moet van mezelf alleen maar 9ens en 10en gaan halen).

10. Ik stel voor mezelf hele hoge doelen, die ik ook moet voltooien van mezelf (Maar soms doe ik dat niet, maar dat heeft ook zo zijn redenen).

11. Ik denk echt 24/7 over van alles en nog wat (zelfs als ik met wat anders bezig ben), over bepaalde dingen in de wereld of over iets wat die dag is gebeurd enzovoort. Ook als ik probeer te slapen MOET ik aan iets denken, ik kan zelfs niet niet aan iets denken.

12. Ik krijg soms daadwerkelijk hoofdpijn van het vele denken dat ik doe, en dat is echt irritant. Vooral tijdens een les (Misschien iemand een tip haha? , ik had dit vandaag namelijk nog).
 

Mijn conclusie is dat ik hoogbegaafd kan zijn, maar natuurlijk hoeft dit niet zo te zijn. Ik vertelde aan mijn moeder dat ik dat dacht, maar zei linkt 'hoogbegaafdheid' aan 'hoge' cijfers en kinderen die klassen overslaan, omdat ze dat wel aan zouden kunnen. 

1. Ik kan wel hoge cijfers halen, alleen heb ik daar geen zin in omdat school nu echt saai is dus doe ik dat niet. 

2. klassen overslaan zou ik niet weten waarom ik dat nooit heb gedaan, terwijl ik dat wel aankon.

Dus nog een keer de vraag:

Moet ik aan me moeder zeggen dat ik denk dat ik mogelijk hoogbegaafd zou kunnen zijn, en de beelden/vooroordelen die ze bij hoogbegaafde kinderen heeft weg te halen (En dat het resultaat nadat ik dit beide heb gedaan dat het me helpt, ook om mezelf beter te leren kennen etc.)?


Maar zou ik het nog één keer aan mijn moeder vertellen dat ik denk dat ik misschien hoogbegaafd ben/het vermoeden heb dat ik hoogbegaafd ben en moet ik haar dan overtuigen van wat hoogbegaafdheid allemaal inhoudt?

En zou het volgens jullie helpen om dit tegen me moeder te zeggen of niet, of denken jullie dat ik hoogbegaafd ben/kan zijn?

(Ik zit nu trouwens ook te twijfelen of ik dit moet 'posten' of niet, maar ik ga het toch wel doen).


4 reacties

Reputatie 6
Badge +4

13. Ik heb trouwens ook een 'ander' gevoel voor humor.*

Reputatie 7
Badge +19

Hey,

Het is mogelijk dat je hb bent. Maaar het kan ook autisme, adhd, add etc. zijn. Bij deze stoornissen zijn er een hele boel overlappende kenmerken. Jezelf dus diagnostiseren (ongeacht je het bijna zeker weet) is niet altijd even verstandig.  Hoogbegaafdheid wordt gediagnosticeerd op basis van je IQ en een aantal kenmerken waar je aan moet voldoen.

Iig, als je er echt last van hebt is het misschien wel een goed idee om het nog eens met je moeder te bepreken. Zeg deze keer bijvoorbeeld: “ik heb last van….., ik loop tegen dit en dit aan, ik heb moeite met, ik heb deze kenmerken, etc. In plaat van: “ik denk dat ik hb ben” Zoals ik je verhaal lees is de kennis van je moeder over hoogbegaafdheid beperkt. Het heeft dus geen zin om dat te zeggen. Wat je eventueel ook zou kunnen doen is met iemand van school, zoals je mentor, gaan praten over de dingen waar je tegen aan loopt.

Succes iig

 

Joeeeee

Badge

hii! De meeste dingen die je schrijft herken ik. Ik ben zelf ook hoogbegaafd. Zoek iemand op die je kent die misschien ook hoogbegaafd kan zijn, een docent bijv. Ik heb zelf nooit het probleem gehad dat mijn ouders/moeder denken dat het niet zo is. Ik heb namelijk op jonge leeftijd al een test gedaan.

 

zoek iemand op die misschien hoogbegaafd kan zijn en jou kan helpen. of zoek online iemand op die jou kan helpen. de meeste testen die online staan zijn onbetrouwbaar

 

hopelijk heb je dr wat aan :)

Reputatie 6
Badge +4

Oke, nu even iets dat hier (denk ik) wel bij past.

Ik begin me op het moment me zooooooooo erg te irriteren aan school, klasgenoten en het schoolniveau wat ik heb.

Ik HAAT school nu zooooooo erg (En het wordt beetje bij beetje erger).

Mijn klasgenoten zijn zoooo kinderachtig, ze schreeuwen ELKE LES ALLES BIJ ELKAAR.
Mijn school NEGEERT me ZOOOOOO erg hard, ik zeg dat ik het makkelijk vindt, ze negeren het compleet en zeggen dat ik straks na mijn examens toch naar een hoger niveau kan. Eerst zeiden ze hierbij nog van: “Oh, dat is fijn want dan ga je hoge cijfers halen (makkelijk=hoge cijfers)”. Maar die logica klopt totaal niet. Ik heb het zo:

Ik vind het niet leuk/makkelijk/saai/niet interessant → Doe mijn best niet, heb geen motivatie → Ga slechte cijfers halen → En uiteindelijk krijg ik de druk op me van dat ik iets moet gaan doen, en dan heb ik weer de angst om op mijn cijferlijst te kijken, of ik haal juist hierdoor weer lage(re) cijfers. Dit komt mede door mijn (extreme) perfectionisme gemengd met mijn faalangst.

Maar ik zie het nut van de dingen die ik leer ook niet, het is soms zo niet logisch, of ik snap de logica achter bepaalde leerstof niet, en dan ‘stamp’ ik het maar in mijn hoofd (dit doe ik ook bij dingen waarvan ik het nut niet snap, anders heb ik alleen maar 4en en 5en). Maar het irritante hiervan is, is dat je het (tijdelijk) vergeet of na een tijdje vergeet.

 En ik heb over een paar maanden examens, waar ik TOTAAL NIET op zit te wachten, ookal is het echt (heel) makkelijk.

(Ik denk BTW ELKE DAG over school, maar überhaupt denk ik altijd overal over na)

 
maar ik weet dus niet of dit ook hierbij hoort, ik hoop dat iemand (die misschien hoogbegaafd/meerbegaafd is) dit nog leest/gaat lezen 😅

Maar ik loop en liep hier (al langer/al lang) tegen aan. Het denken wordt soms gewoon irritant, want ik blijf over van alles denken etc. (Het hoeven niet eens per se ideeën te zijn, maar gewoon van alles eigenlijk wel)


En sowieso al bedankt voor de reacties die hierboven stonden/staan.

Reageer