Vraag

HAVO of MBO

  • 26 November 2018
  • 3 reacties
  • 128 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hoi ik zit nu in mavo 3, en ik ben al best wel bezig met of ik naar de HAVO wil of naar het MBO. Ik twijfel heel erg omdst het allebei voor- en nadelen heeft. Help!?!?!

3 reacties

Hoi anoniem,

Het grote verschil tussen mavo en havo is eigenlijk dat je dieper in de stof gaat dan bij mavo, als je bijvoorbeeld nu al denkt is dit het, of wil je meer weten over de vakken die je nu hebt dan is havo een goede keuze (zelf zit ik in havo 5). Het zou wel een stukje meer werken worden dit moet je altijd in je achterhoofd hebben tevens zit je nog 2 jaar op de middelbare school en in totaal 6 jaar. Maar dan kan je wel in een keer naar het HBO als dit je wens is. Nadelen kunnen zijn dat als je een beperkt profiel hebt vakken moet kiezen die je eigenlijk helemaal niet wilt. Ik ken bijvoorbeeld een paar vrienden die vanuit mavo naar HAVO zijn gegaan en dan tekenen & handvaardigheid moesten kiezen, omdat ze te weinig vakken hadden. Bedenk dus echt HEEL goed welk profiel je wilt.

Dit was wel een heel stuk tekst dus ik zet het wel even hieronder in steekwoorden uit.

Voordelen:
-Je kan een keer doorstromen naar HBO
-Je hebt meer diepgang in de stof
-Je spaart 2 jaar uit als je vanuit mavo>mbo>hbo doet.
-De overgang van mbo naar hbo is groter (als je dit zou willen).

Nadelen:
-Je kan vakken krijgen die jezelf helemaal niet wilt als je verkeerde keuzes maakt.
-Je blijft als het ware zitten, je komt dus bij mensen die een jaar jonger zijn.
-Het kan zeker een stuk moeilijker worden, vooral de triade biologie,economie,scheikunde zijn moeilijke vakken.

Kortom zou ik zeggen als je geen opleiding in je hoofd hebt zou ik het zeker doen. Bedenk wel dat je wel een 6,5 gemiddeld moet staan om naar HAVO te kunnen. Maarja ik hoop dat ik je hiermee genoeg heb geholpen

Succes!

Aapje2001
Hoi!

Nou, eh ik snap niets van het Nederlandse schoolsysteem dus ik vrees dat ik je hier niet zo veel mee kan helpen 😅 (tjonge, lijkt me echt ingewikkeld ).
De oplijsting van Aapje2001 lijkt me heel goed en volledig.

Bij mij wordt altijd aangeraden om het moeilijkste niveau dat je aankan te doen, omdat je dan een brede basis hebt voor latere studies en in het algemeen. Afstromen is ook simpeler dan vanuit een iets simpeler niveua een moeilijker niveau te gaan doen denk ik. Het kan ook zijn dat dit helemaal fout is hé, nogmaals, ik snap er niet al te veel van.

Groetjes
Lot
Reputatie 3
Badge +3
Heey,

Ik zou zelf kiezen voor MBO. Maar dat komt ook omdat ik zelf geen zin heb in school, ik vind het niks aan en me cijfers waren erg mager op de mavo.

Wat Aapje2001 zegt klopt wel. Alleen moet je zelf afvragen of je dat wilt. Je kan havo gaan doen en nog 2 jaar op de middelbare school zitten. Met (in mijn ogen) nutteloze vakken als wiskunde bijvoorbeeld. Of je kan meteen naar het MBO toe gaan daar een leuke opleiding kiezen die bij je past. Dit zorgt A: Je krijgt vakken die je aanspreken. B: het niveau is net zo hoog als nu. MBO niveau 3 is zelfs nog makkelijker. En MBO niveau 4. Is zelfde als nu.

Daarnaast kan je op het MBO makkelijk een opleiding uitzoeken die maar 2 jaar duurt. Wat resulteert dat je na 2 jaar al een richtinggevende opleiding hebt. Wat weer kan resulteren dat je als je naar de HBO toe wilt dat je dan nog makkelijker wordt toegelaten. Je hoeft dan geen testjes te doen of je het wel aan kan.

En ook als jij na 2 jaar zoiets hebt van fk school. Ik heb er geen zin meer in, ik wil werken. Dan heb je tenminste een diploma. Wat je als je Havo gaat doen niet hebt. Want je kan wel naar een bedrijf toe gaan met heey kijk ik heb havo diploma, maar daar zitten weinig bedrijven op te wachten.

Ik ben erg blij dat ik nu op het MBO zit. Na dit jaar stop ik ook met school en ga ik doorgroeien in ons bedrijf. Zoals ik al zei ik heb niks met school ik vind het niks aan.

Maar die keuze moet je bij jezelf neerleggen, wat jij wilt.

^
Faster

Reageer