Skip to main content
Vraag

havo 3 of vwo 3

  • 2 July 2024
  • 2 reacties
  • 28 Bekeken

Hi,

Ik zit nu in vwo 2, maar ik twijfel of ik door wil met vwo. Ik heb dit jaar heel hard moeten werken voor matige cijfers, en ik ga denk ik nog net over. Havo 3 klinkt beter, omdat ik moe ben van heel veel moeite in school stoppen om vervolgens slechte resultaten te krijgen. De prestatiedruk is in vwo ook te hoog voor mij. De nomering is ook heel slecht. 62% goed is een 5,5. Dat kan ik niet aan. Ik sta nu voor alle vakken gemiddeld een 7 ofzo, 1 vak onder de 4,5. 

 

Aan de andere kant weet ik niet zeker of ik hier met mijn mentor over wil praten of niet. Ik weet niet wat ik wil worden in de toekomst, vwo leek voor mij een soort studie waardoor je alle opties hebt. Ik kijk soms naar banen voor havo of vwo, maar ze zijn allemaal niet echt voor mij. 

 

Heeft iemand advies? Ik moet hier snel met mijn mentor over praten want het einde van het jaar komt eraan

2 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hoi! Ik snap helemaal hoe je je voelt, ik zit nu aan het einde van VWO 3 en ga volgend jaar naar VWO 4 (ZONDER ONVOLDOENDES #TROTS), 1 van mijn vrienden had hetzelfde, zij staat ook 2 of 3 onvoldoendes maar gaat wel over. Zij zat ook heel erg te twijfelen of ze dan inderdaad naar HAVO wilde, maar koos uiteindelijk wel voor VWO, omdat ze zeker wist dat ze er later spijt van zou krijgen. Dus mijn advies is om alvast te kijken wat voor richting je later op wilt en of je daar ook HAVO voor kan doen. Als het nog gaat dit jaar, zal het volgend jaar waarschijnlijk ook nog wel lukken. In VWO 3 kies je ook je profiel, dus dan kan je ook nog allerlei vakken laten vallen. 

Groetjes,

Plopkonijn27

Reputatie 2
Badge

Hallo,

Ik wil verder nog zeggen dat mocht je naar de universiteit willen gaan, dan moet je voor HAVO een extra opleiding doen voordat je daar naartoe kan gaan.  Ook zijn sommige banen niet beschikbaar voor mensen die HAVO hebben gedaan en duurt HAVO volgens mij ook langer dan VWO.  Als je denkt dat je VWO-3 niet kan afmaken /  overgaan naar VWO-4, dan is HAVO misschien een betere optie, vooral als je naar een baan wilt waar toch een lager niveau voor nodig is. Ik zou wel adviseren niet lager te gaan dan HAVO.

Groetjes,
PeterDeLekkere

Reageer