Vraag

Grieks of Latijn

  • 21 June 2021
  • 4 reacties
  • 327 Bekeken

Badge

Hey,

ik ben een meisje van 14 jaar en ik doe tweetalig gymnasium. Wij moeten een keuze maken of we volgend jaar (het 3e leerkaar) willen doorgaan met grieks of latijn. Omdat ik 4 keer per week sport en een lange reistijd heb, zit ik wat krap met de tijd en wil ik graag door met maar 1 taal. Op dit moment vind ik Latijn makkelijker maar er word gezegd dat grieks makkelijker word en Latijn moeilijker. Dus ik weet niet of ik nu Grieks of Latijn moet kiezen.


4 reacties

Wij kunnen voor jou geen keuze maken, maar ik kan je als 5e-klasser gymnasium wel advies geven :)

Ik raad je aan om Latijn te kiezen. Bij ons op school is het vaak andersom: Latijn wordt moeilijker gevonden en Grieks in de tweede en derde juist als makkelijk ervaren.

Het verschil zit hem in de bovenbouw, bij Latijn is het min of meer herhaling en het opbouwen van vertaal- vaardigheid (klein beetje nieuwe grammatica). Bij Grieks krijg je nog best wel wat nieuwe grammatica (participia, perfectum, optativus, etc.). Een vriend van mij heeft allebei, dus die kan het verschil duidelijk ervaren.

De keuze is aan jou. Als jij heel goed bent ik Grieks en juist slecht in Latijn, dan kan het fijner en handiger zijn om Grieks te kiezen. Als je in allebei even goed bent, raad ik je aan om Latijn te kiezen. Nogmaals, het is aan jou en wellicht hebben anderen een andere mening. Succes!

Reputatie 3
Badge +2

Latijn is (denk ik, ik heb nog geen Grieks gehad tot nu toe) moeilijker omdat je alle naamvallen enz hebt mr ik zou prob voor het moeilijkste gaan op jezelf optimaal uit te dagen :). Good luckkk

@kletskous18 

Haha Grieks heeft nog veel meer grammatica & rijtjes dan Latijn volgens mij. Wil je niet bang maken verder, maar die vlieger gaat niet op! ;)

Mijn broer zit nu in 5 gym. Hij heeft voor Latijn gekozen net als ongeveer 85% van de gymnasium leerlingen.  Precies om de reden die Eenanoniemejongen zegt.  Het is overigens wel het vak dat hem het meeste tijd kost omdat Latijn echt veel is. 

Overigens heb ik na door tijd die hij erin steekt ervoor gekozen om naar het atheneum te gaan.  Beide niet vond ik de beste keuze

Reageer