Vraag

Grieks is lastig

  • 18 December 2018
  • 6 reacties
  • 129 Bekeken

Badge
Hoi,

Ik zit op de brugklas en ik doe VWO Gymnasium.Ik moet veel wennen en vind Grieks het allerlastigste vak en heb met het eerste toetsweek een 3.0 gehaald gelukkig kan ik het herkansen maar dan wil ik wel weten hoe ik het moet leren. Ik wil graag weten hoe het bij andere kinderen is gegaan in de brugklas met Grieks en hoe zij het leerden.

Alvast bedankt!

6 reacties

Hey!

Ik neem aan dat je ook Latijn heb naast Grieks? Wij kregen eerst een half jaar Latijn en toen pas Grieks erbij, wat wel fijn was want dan kon je de grammatica een beetje toepassen aangezien dat bijna hetzelfde is. Jammer dat jullie dat niet hebben....

Ik weet niet wat je precies moeilijk vindt aan Grieks, ik neem aan dat je het alfabet gewoon heel verwarrend vindt? Ik heb zelf geen Grieks meer maar ik stampte dus de woordjes goed uit mijn hoofd en probeerde zo veel mogelijk rare ezelsbruggetjes en connecties met woorden uit andere talen te maken bij de woorden. Bij de grammatica dacht ik gewoon zo veel mogelijk aan het Latijn en als er dan rijtjes waren zoals bij de bijvoeglijke naamwoorden stampte ik gewoon heel goed.

Als het om leren ging schreef ik de woorden die ik niet wist op en leerde dat rijtje dan weer opnieuw en schreef de woorden die ik daar dan weer niet van wist weer op een blaadje enz. tot er geen woorden meer overbleven. Ook kan het helpen ze uit te spreken, dan leer je het alfabet ook een beetje! Het komt er dus op neer dat ik alles heel vaak herhaalde.

Als ik het zo terug lees zijn het niet zo'n goede tips... Maar ik hoop dat je er misschien toch wat aan hebt!

Groetjes, Anoniempje
Badge
Dankjewel! Bij mijn school wordt Latijn en Grieks omgewisseld per Periode, maar je krijgt in elke periode 3 lessen van het andere. Ik vind het lastigst bij Grieks hoe je de grammatica moet toepassen.
Hey!

Als het vooral de grammatica toepassen is dan denk ik dat je het door Latijn wel beter zult begrijpen. Als dat niet zo is kun je altijd je leraar om extra uitleg vragen, of misschien zelfs bijles krijgen.

Geen zorgen! Als dat allemaal ook niet werkt kun je het na een paar jaar ook gewoon laten vallen (heb ik ook gedaan).

Groetjes, Anoniempje
Voor Grieks leer ik de standaard rijtjes (vooral de uitgangen) uit mijn hoofd.
Het is ook handig om te snappen wat nominativus, genitivus etc kent en weet wat ze uitdrukken, je docent kan je vast wel helpen om de herkansing beter te maken vraag ook wat je beter kan doen
Ik had in de eerste klas alleen Latijn en in de tweede klas kreeg ik pas Grieks. Ik vond het ook lastig om grammatica, hoewel die best op de Latijnse grammatica leek, toe te passen.
Ik raad je aan om de rijtjes goed uit je hoofd te leren en ook de functies van de naamvallen goed te kennen. Kan je de docent(e) eventueel om extra uitleg en opgaven vragen?
Leren jullie de Latijnse en Griekse grammatica op het zelfde tempo of zijn jullie met een vak al verder?
Het lijkt mij inderdaad verstandig om aan jouw docent om meer uitleg of opdrachten te vragen.
Oefening maakt kunst.
Dus de gramatica leren, zodat je de basis legt voor de gramatica die later komt.
Ezelsbruggetjes maken bij de woorden zouden die ook makkelijker maken.

Reageer