Skip to main content
Vraag

Geen begrip krijgen van de kinderarts

• November 11, 2025
  • 10 reacties
  • 155 Bekeken

ghast
Forum|alt.badge.img+8

hoi lieve mensen op de Kindertelefoon,

Ik ben lang weggeweest van dit forum. De laatste x dat ik hierop zat was 2e klas of 3e klas en ik zit in de 4e. In de tijd dat ik weg van het forum was is het me niet goed vergaan. Ik ben gediagnoseerd met Tietzesyndroom (wat wel meevalt), maar nu speelt al 4 maanden dat ik constante klachten heb zoals koude handen, hoofdpijn, flauwvallen. Het wijst zeer erg op een vorm van dysautonomie, ik heb al de klachten, maar de kinderarts zegt dat het “maar” angst is. Dit snap ik eigenlijk gewoon niet. Ik heb talloze lesuren gemist en moet proefwerk na proefwerk inhalen en krijg geen uitstel voor bijv. SO’s, huiswerk en projecten en proefwerken. Ik heb er met mijn mentor over gehad, maar ik krijg geen extra dingen zoals uitstel en pw inhalen/aangepast lesrooster (heb elke dag 8e lesuur).

Gelukkig zijn mijn docenten begripvol en als het niet gaat mag ik de les uit van ze of langer over de toetsen doen.

Wat moet ik doen?

Groetjes,

ghast

10 reacties

Arclight22
Forum|alt.badge.img+5
  • Praat goed mee
  • November 11, 2025

Kan je niet een andere kinderarts vragen/krijgen en die anders naar kijkt dan deze eventueel. 

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • November 12, 2025

Hoi Arclight22, 

Ja, dat zou kunnen, maar ik ben ook al in deze 4+ maanden meerdere keren naar de huidige kinderarts gegaan om uit te leggen en heb super lang met de huisarts gepraat. Die verwees me ook voor “angst” naar een therapeut. Dus het probleem is dat wat de huisarts denkt wordt doorgegeven aan de kinderarts, maar ik zal kijken wanneer ze me niet serieus nemen dat ik naar een ander ziekenhuis ga. Super bedankt voor de reactie.

Met vriendelijke groeten,

ghast

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+6
  • Vaak actief
  • November 12, 2025

Hoi ​@Arclight22 ,

Dat verschilt wel per kinderarts, ik ga voor meerdere dingen naar een kinderarts en was eerder bij een andere arts/ziekenhuis.. Bijv. met benauwdheid zei die eerste arts dat het gewoon door stress kwam en ze deed er verder niks mee, die 2e ging ook nog wel wat andere dingen uitzoeken (astma, hyperventileren en longfunctie) en het was hyperventileren dus toen werd ik doorgestuurd naar een fysio.. Wat ik probeer te zeggen is dat het echt wel verschil maakt welke arts❤ Sowieso moet er niet zomaar een aanname gedaan worden, het kan natuurlijk wel dat het met stress te maken heeft maar er moeten wel eerst andere dingen uitgesloten worden.. (zoals toen bij mij ook gebeurde).

Groetjes🙂

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • November 15, 2025

Hoi lieve mensen van het forum,

Er is een update: mijn mentor en ik gaan maandag aan tafel zitten voor aanpassingen en kijken wat het beste is, want gisteren tijdens biologie viel ik bijna flauw (als mijn vriend me niet had geholpen was ik paar seconden later flauwgevallen) door gewoon te zitten en naar het bord te kijken en besloot ff de stand van zaken met mijn mentor te bespreken en die is er nu gelukkig heel open voor. Nu hoop ik gewoon dat de mensen van het ziekenhuis serieus meewerken en netjes de diagnose gaan stellen zodat ik straks gewoon over kan naar de 5e want in bijv. het midden van m'n proefwerk ga ik trillen en zweten en bijna flauwvallen en dat gaat hard ten koste van de punten omdat ik moet haasten.

Groetjes,

ghast

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+6
  • Vaak actief
  • November 15, 2025

Hoi ​@justGhast ,

De klachten die je noemt kunnen ook door andere dingen komen en ook al lijkt het nu heel erg op dysautonomie kun je beter niet puur daarop richten.

Ik snap het wel hoor en je kunt ook zeker zeggen dat het daar op lijkt, maar houd er ook wel rekening mee dat het iets anders kan zijn. Dat je arts nu niks onderzoekt en meteen afschuift op angst is niet goed dus zou zelf vooral zeggen dat je wel wil dat er dingen onderzocht worden om het fysieke iig uit te sluiten..  Een arts mag sowieso ook nooit de diagnose dysautonomie stellen zonder eerst andere onderzoeken te doen❤ 

Ik bedoel het echt niet verkeerd hoor, maar ik herken het wel en heb zelf ook wel gehad dat ik dingen dacht wat uiteindelijk niet zo was❤ 

Liefs, hoop dat je hier wat aan hebt🙂

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • November 15, 2025

Hoi ​@Cantaloupe 

Super bedankt voor je lieve reactie. Je mag idd nooit zomaar zelfdiagnose stellen klopt en gelukkig heb ik over 2 weken een hartholteronderzoek, dus hopelijk kunnen ze daaruit wat concluderen en ik kan weer zsm weer de dingen doen die ik wil doen.😀

Groetjes,

ghast

Cantaloupe
Forum|alt.badge.img+6
  • Vaak actief
  • December 3, 2025

Heyy ​@justGhast ,

Heb je de uitslag van het onderzoek inmiddels al? Hoe gaat het verder nu?❤

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • December 3, 2025

Hoi ​@Cantaloupe

Deze krijg ik op 9 december pas en ja zoals ik in het topic dat ik had gemaakt zei, zitten we in de problemen met de pww.

Groetjes,

ghast

Forum|alt.badge.img+6
  • Praat goed mee
  • December 6, 2025

@justGhast Het is echt naar voor je, weten je ouders hiervan, misschien kan je naar een andere huisarts, of kinderarts die je wel serieus neemt, en misschien krijg je ook aanpassingen en extra tijd, voor toetsen en proefwerk, of andere dingen op school. Hoe gaat het nu met je, ik hoop dat het goed gaat nu met je, dat hoop ik echt.

ghast
Forum|alt.badge.img+8
  • Topic-opener
  • Vaak actief
  • December 6, 2025

Hoi ​@miarabel457 

Ja, mijn ouders hebben veel gedaan, maar degene die de afspraken maakt en dingen regelt ben ik momenteel. En er wordt veel gewisseld met kinderartsen. Eentje vond echt dat ik gewoon mocht lijden, dus ja dat is minder en de andere had wel serieus steun geboden.

Dinsdag uitslagen van het holteronderzoek. Hopelijk gaan we iets van resultaat krijgen.

En ja, zoals gezegd, de school scheelt het best wel weinig lijkt het op, dus het moet maar via het ziekenhuis.

Groetjes,

ghast