Het kan idd een goed hulpmiddel zijn maar ik zou nooit een ChatGPT tekst als huiswerk inleveren. De tekst klopt grammaticaal misschien wel maar er kunnen toch nog fouten in zitten. Je leert er zelf ook helemaal niks van. Je eindexamens moet je uiteindelijk toch zelf maken.
Hier nog een filmpje waarom je niet blind op ChatGPT moet vertrouwen:
https://www.ad.nl/enschede/wat-weet-wereldberoemde-chatrobot-over-twente-maxima-is-de-grootste-tukker~a8b5a411/
Nee, ik zou dat nooit doen, ga de voel niet bedriegen… en trouwens … als jeje huiswerk nie maakt zien ze dat echterl tijdens so/ prowfwerks…
Mij_Niet_Gezien
Hoi lieve @MickeyMouse ik ben het eens met @tim16 ik zou dat niet heel gauw doen denk ik want uiteindelijk steek je er dan zelf niks van op. En eigenlijk kun je er vlgs mij ook best doorheen prikken als docent want ga maar eens vragen hoe iemand een bepaalde zin bedoelde, en wat hij voorinfo heeft gebruikt voor die en die formulering etc. En ook, als je het gebruikt moet je het lijkt mij ook gewoon een keer doorlezen want je moet toch checken of het klopt. Bovendien, wil je nou iets leren als leerling of alles “afkopen”en dan in real life verschrikkelijk tegen de muur aanlopen denk ik dan. En bij elk vermoeden van gebuik van cGPT zou ik aanvullend een in de klas opdracht geven of een korte overhoring . Maar dat het een niet weg te denken onderdeel wordt van ons leven staat wel vast. Misschien uiteindelijk met de juiste tools wel in ons grote voordeel. Maar eerlijk, ik heb het natuurlijk wel uitgeprobeerd maar niet voor school.
Groetjes liefs Julian X
hoi @tim16 ,
Het kan idd een goed hulpmiddel zijn maar ik zou nooit een ChatGPT tekst als huiswerk inleveren.
mijn idee
De tekst klopt grammaticaal misschien wel maar er kunnen toch nog fouten in zitten. Je leert er zelf ook helemaal niks van. Je eindexamens moet je uiteindelijk toch zelf maken.
prcs, ik onthoud dingen ook beter als ik ze zelf opgezocht heb, je legt ook eerder verbanden etc.
hahaha Maxima die uit Twente komt en Hengelo met Heerlen verwarren, er zitten zeker nog fouten in, maar ik denk dat die app wel soort van ‘zelflerend’ is en zich steeds iets verbetert. Niet dat ie gelijk denkt dat de aarde plat is als 1 iemand dat zegt….
Gr. MickeyMouse
Hoi @tim16 ,
ik was gisteravond reacties aan het voorbereiden voor dit topic, maar de eerste (aan jou) verdween gelijk in de check…...ondertussen staat ie hierboven
Hopelijk komt deze reactie sneller door de check…. verderop heb ik nog een paar linkjes staan naar een site waar ik wel vaker op kijk. Er is ook eentje van Universiteit van Nederland:
https://www.youtube.com/@UniversiteitvanNL daar kun je ook dingen over AI vinden en heel veel andere interessante dingen, klik op Video's voor een overzicht
Hoi @Mij_niet_gezien ,
Nee, ik zou dat nooit doen, ga de voel niet bedriegen
je ‘bedriegt’ niet alleen de leraar, maar eigenlijk ‘bedrieg’ je jezelf ook. Het lijkt alsof je iets weet, maar eigenlijk doe je dat niet echt, toch? Of iig minder…
… en trouwens … als jeje huiswerk nie maakt zien ze dat echterl tijdens so/ prowfwerks…
ook dat is waar, vroeg of laat loop je tegen de lamp
Hoi @Julian12,
Hoi lieve @MickeyMouse ik ben het eens met @tim16 ik zou dat niet heel gauw doen denk ik want uiteindelijk steek je er dan zelf niks van op.
precies
En eigenlijk kun je er vlgs mij ook best doorheen prikken als docent want ga maar eens vragen hoe iemand een bepaalde zin bedoelde, en wat hij voorinfo heeft gebruikt voor die en die formulering etc.
ik hoorde dat ook bij Khalid & Sophie (zie linkje in openingspost). De meeste leraren zijn/waren er nog niet aan gewend of wisten niet van cGTP af. Tot voor kort gingen ze wel vaak op google zoeken als ze het niet vertrouwden of een leerling zijn verslag wel zelf had geschreven of gwn gekopieerd had van een site. Dan is het meer plagiaat. Nu raken ze meer gewend aan het bestaan van cGTP. Wel slim dat één van die leerlingen wel cGTP gebruikte, maar vervolgens die tekst aanpaste meer naar zijn woordgebruik haha. Wel cool, maar toch…hij heeft zich iig verdiept in de tekst, dus er wsch meer van opgestoken dan anderen die domweg cGTP een verslag lieten maken en het na het printen gelijk inleveren.
En ook, als je het gebruikt moet je het lijkt mij ook gewoon een keer doorlezen want je moet toch checken of het klopt. Bovendien, wil je nou iets leren als leerling of alles “afkopen”en dan in real life verschrikkelijk tegen de muur aanlopen denk ik dan.
ja, uiteindelijk heb je jezelf er alleen mee. Miss als je in tijdnood bent en snel een verslag nodig hebt en dan beetje herschrijven…...noodoplossing zou ik zeggen als je en deadline hebt, maar uiteindelijk ben je dan gwn te laat begonnen….je zou dan beter wat aan je planning doen
En bij elk vermoeden van gebuik van cGPT zou ik aanvullend een in de klas opdracht geven of een korte overhoring .
haha ja, stel elke leerling 2 vragen die iets dieper gaan dan wat ze opgeschreven hebben…..de naam van een hoofdpersoon uit een boek weten ze soms al niet of ze noemen de naam die gebruikt werd in de verfilming en dat die anders is als in het boek haha. Leraren weten dit en spelen er nu ook sneller op in.
Maar dat het een niet weg te denken onderdeel wordt van ons leven staat wel vast. Misschien uiteindelijk met de juiste tools wel in ons grote voordeel. Maar eerlijk, ik heb het natuurlijk wel uitgeprobeerd maar niet voor school.
op zich is het mooi dat het er is, want in tegenstelling tot zoeken in google krijg je bij cGPT een soort samenvatting van allerlei bronnen en niet allerlei aparte papers die over het onderwerp gaan waarop je gezocht hebt en dat je er zelf een zinnig verhaal van moet maken.
Interessant wel die Kunstmatige (of Artificiële) Intelligentie (AI). Afgelopen weekend keek ik naar een programma op de VRT (Belgische TV), maar dat kun je vanuit Nederland niet terug kijken. Gelukkig vond ik het programma op het YouTube kanaal van de Universiteit voor Vlaanderen en als je meer over AI wilt leren/weten, kijk dan naar die aflevering van Kennismakers: https://www.youtube.com/channel/UC7WpOKbKfzOOnD0PyUN_SYg
Er staan nog zat andere interessante dingen op die site of deze https://www.universiteitvanvlaanderen.be/college . Even checken, zou ik zeggen
Liefs,
Gr. MickeyMouse
Hey
Een beetje een late reactie maar ik zou toch wel iets erover willen zeggen.
Ik gebruik zelf chatGPT maar ik lees eerst wat die ‘te zeggen’ heeft en dan pas ik het aan hoe ik het beter vind. Dus eigenlijk doe ik zeker de helft zelf enzo. Het is wel echt handig maar er staan soms wel fouten in enzo. Ik moet voor een vak een mini-paper schrijven en ik maak het aan de hand daarvan, dus ondertussen heb ik van de 1000 woorden dat ik moet schrijven al 510 woorden de rest ga ik wel zeker zelf maken zonder chatGT want anders gaan mijn docenten denken van hoe bedenk jij nou weer zulke slimme woorden en dat soort dingen. Soms stel ik ook de vraag van ik doe aan zelfbeschadiging wat kan ik eraan doen. Dan geeft die een hele lijst hoe ik kan stoppen. Ik hoop dat het een beetje interesssant was mijn mening.
Mvg
I don’t know what to do
Ik gebruik dat nooit. Ik maak mijn huiswerk meestal met anderen, maar mijn schooljaar was een beetje apart waardoor ik midden in het schooljaar naar een andere school ging (speciaal onderwijs) waar ik geen huiswerk hoefde te maken, en waar ik mijn toetsen zelf kon inplannen en verplaatsen. En nu ga ik naar een nieuwe school waar ik weinig huiswerk heb en niet veel. Wat ik wel ga doen, is als ik een boekverslag, of een spreekbeurt moet maken, dan kan ik makkelijk gewoon mijn oude boekverslagen gebruiken, dus dat ga ik doen.
-OnlyMe
Ik gebruik chat gpt altijd als bron info wanneer wikipedia te ingewikkeld is of je er bijna niks over het onderwerp kan vinden ook gebruik ik het wel eens als startpunt bijvoorbeeld als samenvatting en dan maak ik daar een heel verhaal van
Ik schrijf alles zelf en ik heb dus een voorbeeld waarom je het NIET moet gebruiken voor een werkstuk voor een cijfer of zo: voor aardrijkskunde moesten we een verslag schrijven in groepjes. Ik was dus de enige in ons groepje die geen chatGPT hat gebruikt. Bij de beoordeling had ik overal best goede scores voor mijn deel. Maar de anderen hadden dus wel chatGPT gebruikt... De docent heeft dat dus gezien omdat er allemaal moeilijke woorden en spellingsfouten in hun delen zaten en door hun hebben we een 5 terwijl ik er echt veel tijd in heb gestoken. Daar komt nog bij dat je niks leert van chatGPT. Bij deze raad ik het dus af!
Groetjes Archer
Ja, dit topic is 6 maanden oud i dont care
Ik gebruik wel eens chatgpt als ik een som heb die ik snap maar geen zin heb om uit te rekenen. Heel af en toe hoor. Want wij hoeven alleen maar het antwoord te schrijven (met rekenen)
Groetjes mij @Anoniemxv