Vraag

Frans of Duits

  • 17 January 2024
  • 6 reacties
  • 80 Bekeken

Reputatie 5
Badge +2

Hai, 

ik heb een probleempje. Voor vwo moet je in frans of duits examen doen. Alleen weet ik niet welke taal ik moet kiezen. Ik wil eigenlijk de taal die het meest voorkomt of in de toekomst waarschijnlijk het handigst is. Iemand tips/ervaringen??

 

Xx L


6 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Hey @musicisthebest 

Duits lijkt meer op nederlands, dus ik denk dat je zonder bovenbouwduits  in duitsland je je prima verstaanbaar kan maken. En vgm is het om het even hoeveel mensen frans of duits doen. Maar daar zou ik niet te veel op afgaan. Je moet tenslotte doen wat bij jou past een niet bij de rest van je jaarlaag. Succes met de keuze! :)

Felix♡

Reputatie 7
Badge +9

ik heb geen van beide (gelukkig).

ik heb wel paar redenen waarom je de ene zou kiezen en niet de ander

frans redenen om het wel te kiezen

  1. veel woorden in het nederlands zijn ook in het frans. woorden zoals toilet
  2. de kans is dat je met school naar frankrijk gaat als je daarvoor kiest en frankrijk is mooier dan duitsland
  3. frans is de taal van de liefde. maar dat is iedereens eigen mening

frans redenen om het niet te kiezen

  1. frans heeft hun lettergrepen lastig
  2. veel letters in het frans kan je niet op een normaal nederlands toetsenbord gebruiken
  3.  weinig mensen kiezen om naar Frankrijk te gaan behalve op vakanties
  4. het lijkt bijna niet op nederlands

duits redenen om het wel te kiezen

  1. duits lijkt erg op het nederlands
  2. nederland ligt tegen de grens van duitsland aan
  3. er komen vaak veel duitsers in nederland
  4. nederland veroverd duitsland binnenkort (geloof me, niet mijn idee)

duits redenen om het niet te kiezen

  1. duitsland is niet overal perse mooi
  2. vaak wordt duits als een slechte taal gezien wegens de wo1 en wo2
  3. de duitse taal is onlogisch. wie bedenkt er ook dat een meer een zee is en een zee een meer
  4. de duitse taal heeft soms een lastige uitspraak

ik hoop dat dit een beetje helpt een kant te kiezen. 

Reputatie 7
Badge +17

Hoi hoi, antwoord op je vraag welke het meest voorkomt is Duits, in Europa  spreken meer dan 100 miljoen* mensen Duits. Het is een handige taal in Europa, ook omdat ons land heel erg veel zaken met Duitsland doet en er tegen aan ligt. En van de taalkundige kant lijkt het veel meer op Nederlands (of eigenlijk lijkt NL op Duits want is een Germaanse taal) dus is wrs makkelijker te leren en te onthouden. En ook  komt er veel goede muziek vandaan en is de duitse taal een bron van veel literatuur en klassieke muziek.  Ikzelf denk dus dat je meer aan Duits hebt in ons land.  Maar, dit is natuurlijk mijn bescheiden mening 😊 En natuurlijk is Frans ook een mooie taal met veel sprekers maar in Europa veel minder dan Duits en dus ook minder  belangrijk. Wel mooi om te horen trouwens dus ik degrade Frans nu niet hoor.

Groetjes liefs Tartan X

  • *Duitsland, Oostenrijk, Liechtenstein, Zwitserland, Noord-Italië, Luxemburg deels, België deels, Tsjechië ook deels.
Reputatie 2
Badge

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor werk jij later wilt. In de hele wereld wordt er meer Frans gesproken (vooral ook in Afrika), maar in Europa meer Duits (inderdaad ca. 100 mln.). Wij hebben veel bedrijven met contacten met Duitsland, waar ze vaak minder goed Engels spreken dan wij. Voor een baan lijkt me kennis van het Duits dus belangrijker dan die van het Frans. Zeker als je in de grensstreek woont zoals ik. Als Germaanse taal is Duits ook makkelijker te leren.

Reputatie 5
Badge +1

Persoonlijk vindt ik Duits makkelijker maar dat is natuurlijk een mening, ik zit ook pas in de 2e dus waarschijnlijk is dat ook anders.

Kan niet beide?

 

Ik heb zelf dan geen school (d.m.v. veel gedoe),

 

En leer mezelf Frans, Duits, Spaans, Fins, Noors en Zweeds via Duolingo. Dus mij lijken ze allemaal wel leuk en 'te doen'. Het is meer waar je zin in hebt, wat je wellicht snel kan bijspijkeren en je interesse natuurlijk.

Reageer